پیشگیری از سرطان روده بزرگ

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

سرطان روده بزرگ یکی از سرطانهای شایع دستگاه گوارش است.در ایران در مردان وزنان ایرانی سومین وچهارمین سرطان شایع است. بروز سرطان روده بزرگ در مردان همه مناطق و گروهای سنی جهان، بیش از زنان است وبا افزایش سن افزایش می یابد هر چند در سالهای اخیر در افراد جوان تر هم بیشتر از قبل دیده می شود.

از عوامل خطر برای ایجاد  این بیماری می توان به مصرف سیگار، اضافه وزن، مصرف زیاد گوشت قرمز و  الکل ، مصرف کم میوه ,سبزیجات، فیبر و کلسیم رژیم غذایی و عدم تحرک اشاره کرد.این موارد جزء ریسک فاکتورهای قابل اصلاح هستند ولی مواردی چون سن بالا,جنسیت مرد,سابقه فامیلی مثبت  سرطان وپولیپ, بیماری التهابی روده جزءموارد غیرقابل اصلاح است. میزان بروز این سرطان در ایران ۱۲ در ۱۰۰۰۰۰نفر است که با توجه به جمعیت ۵میلیون نفری اصفهان انتظار بروز سالانه ۶۰۰ مورد جدید در این استان وجود دارد.

خوشبختانه این سرطان با استفاده از روشهای غربالگری تاحدوی قابل پیشگیری است.پولیپها به دنبال رشد غیرعادی مخاط روده ایجاد می شوند که که طی ۵ تا ۱۰ سال می توانند به سرطان روده تبدیل شوند.با غربالگری وشناسایی زودرس این ضایعات وخارج کردن آنها می توان از ابتلا به سرطان روده جلوگیری کرد. سن شروع غربالگری در افراد با خطر متوسط  از سن ۵۰ سالگی و در افراد چاق یا دیابتی ۴۵ سالگی می­باشد.هرچند جدیدا تعدای از گاید لاین ها سن شروع غربالگری را برای همه افراد با خطر متوسط ۴۵ سال پیشنهاد داده اند.

غربالگری در افراد با ریسک متوسط به دو روش آزمایشات مبتنی بر مدفوع  (تست فیت)و بررسی مستقیم به وسیله­ی کولونوسکوپی انجام می­شود.کولونوسکوپی  باتوجه به بررسی مستقیم روده بهترین روش تشخیصی است.در صورت نرمال بودن کولونوسکوپی ونداشتن سابقه فامیلی کولونوسکوپی هر ۱۰ سال تکرار می گردد. در صورت وجود پولیپ پس از خارج کردن با توجه به تعداد ,سایز و نوع پولیپ زمان تکرار کولونوسکوپی  از ۶ماه تا ۵ سال بعد متغیر است.اگر فردی از انجام کولونوسکوپی امتناع کند بهترین جایگزین آن تست ایمونوشیمیایی مدفوع  (فیت )می­باشد، که باید هر یک تا دو سال یکبار انجام شود. در صورت مثبت بودن تست،  کولونوسکوپی در طی سه ماه از گزارش باید انجام شود.تکرار تست مثبت به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

غربالگری سرطان روده بزرگ از سال ۱۳۹۵ تحت برنامه کشوری در اصفهان شروع گردیده وپس ازآن نیز ادامه یافت.درحال حاضردر ادامه این طرح ,به صورت رایگان در مراکز بهداشتی سراسر استان تست فیت را برای افراد با سن بیشتر از ۵۰ سال انجام می دهند.توصیه می گردد باتوجه به امکان پیشگیری از این سرطان کلیه افراد در سن غربالگری  جهت غربالگری  به مراکز مربوطه مراجعه نمایند.   

   دکتر الهام تابش       

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x