اجتماعی استان تصاویر جنوب چندر رسانه فارس فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

بزرگداشت ستارگان خوشنویسى استهبان در همایش “آستان جانان

بزرگداشت ستارگان خوشنویسى استهبان در همایش “آستان جانان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

صبح روز پنجشنبه ٢٩ اردیبهشت ماه همایش “آستان جانان” (آیین تجلیل از اساتید برجسته خوشنویسى سید جعفر “حجت” کشفى، محمد مهاجر و احمدعلى باروتى) در محل تالار علامه طباطبایى دانشگاه آزاد اسلامى واحد استهبان برگزار شد.
حجه الاسلام مصطفى خاورى امام جمعه استهبان در این مراسم با بیان اینکه بدون تردید هنر مطابق با مقتضاى فطرت انسانى است، اظهار داشت: یقینأ دینى که مطابق با فطرت است نه تنها سرناسازگارى با هنر ندارد بلکه مشوق و مروج آن نیز خواهد بود.
وى ادامه داد: یکى از ابعاد کتاب آسمانى ما اعجاز هنرى آن است، در قرآن کریم همه آرایه ها و زیبایى هایى که گویندگان در زبان خویش مى آرایند در بالاترین حد و حد  اعجاز بکار گرفته شده است.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: دعاها و صحیفه سجادیه با بهترین محتوا و تا نزدیکى ستیغ قله اعجاز بالا رفته است بنابراین اگر در برهه اى با هنرهایى نظیر مجسمه   سازى مخالفت شده به دلیل کاربردى است که از آن جهت ترویج بت پرستى بکار گرفته شده بود در واقع دین با به ابتذال و به انحراف کشیدن هنر مخالفت کرده و یا شعر زمانى که در خدمت فحشاء و ابتذال کشیده شد پیامبر اسلام مخالفت با آن کرد اما پس از اسلام پیامبر از شاعرانى نظیر “حسان” تجلیل کرد.
امام جمعه استهبان با اشاره به اینکه اسلام با شراب، شکم و شهوت مخالف است، خاطر نشان کرد: در طول کارزارهاى صدر اسلام از اشعار و رجزهاى حماسى استفاده  هاى فراوان شد که نمونه آن در رویداد   عاشورا بود و آن حماسه تاریخى را ثبت نمود.
وى افزود: یکى از اساسى ترین هنرها هنر خوشنویسى در تاریخ اسلام و از جزیره العرب بوده که اهل بیت عصمت و طهارت به زیبانویسى قرآن کریم مبادرت کردند و نمونه آن تلاش مولاى متقیان در کتابت قرآن بوده است.
امام جمعه استهبان برگزارى این همایش در جهت ترویج هنر خوشنویسى و پاسداشت از هنرمندان برجسته این عرصه را مؤثر توصیف کرد و گفت: به خود مى بالم که در سرزمینى متولد و رشد کرده ام که بزرگى چون سیدجعفر کشفى از استهبان تا سوئد مروج اسلام بوده است و همچنین همشهرى بزرگى چون فرهیخته ارجمند جناب استاد محمد مهاجر و همچنین استاد احمدعلى باروتى در زوایاى مختلف منشأ برکات براى جامعه در سایر حوزه هاى اجتماعى و فرهنگى بوده اند.
حجه الاسلام خاورى از برگزارکنندگان این همایش نیز تجلیل و تشکر کرد.
در ادامه این نشست یوسف کارگر فرماندار استهبان با بیان اینکه سخن گفتن در باب هنر که به    قول شیخ شیراز ” چشمه زاینده است و دولت پاینده” کارى آسان نیست و بر این اساس تعریف هنرمند هم کارى سترگ است که در این مقال اندک نمى گنجد، اضافه کرد: امروز طی همایشى در تکریم و تعظیم سه هنرمند شاخص خوشنویسى که برخاسته
از مکتب اصیل این دیار کهن هستند همه گرد هم آمده ایم که هنر و از آن فراتر هنر خوشنویسى را که از دریچه  هاى نگاه اصحاب معرفت به جهان است، پاس بداریم.
وى افزود: هنر خوشنویسى هنرى والاست که هر انسان صاحبدل را به وجد و شعف مى آورَد، هنرى که عشق را براى عاشقان و معرفت را براى عارفان آشکار مى سازَد.
کارگر ادامه داد: بسیار خرسندم که در جشن پاسداشتِ سه هنرمند برجسته در این عرصه از کهن دیار استهبان، شهرستان قرآنى و دیار عارفان و عاشقان حضور دارم و
بر آستان جانان هنرمندان این دیار تعظیم مى کنم.
فرماندار استهبان افزود: هنرمندانى که کارنامه درخشان انقلابى، اجتماعى، هنرى، فرهنگى و مذهبى بر تارک خویش دارند و از مفاخر جامعه هنرى استهبان و استان فارس و ایران اسلامى مى باشند، هنرمندى شهیر نظیر آیت ا… سیدجعفر ” حجت ” کشفى که خط خوشش در لوح    دل عاشقان هنر خوشنویسى و بر آستان مقدس ائمه    اطهار حک شده است.
وى افزود: استادى چون محمد مهاجر که شش دهه در کتابت قرآن کریم، اشعار آسمانى شاعران پارسى  گوى همت گماشته و صد البته رسالت هنرى و اجتماعى خویش را در پرورش هنرمند بکار گرفته است و استاد عزیزى چون دکتر احمد على باروتى که بنیانگذار انجمن خوشنویسان استهبان و نخست استاد برپاکننده کلاس هاى خوشنویسى در استهبان است کلاس هایى که از دل آنها خوشنویسان برجسته اى بیرون آمدند و موجب مباهات عرصه فرهنگ و هنر شدند.
وى در پایان یادآور شد: وجود پربار هر سه هنرمند گرامى و متعهد به جامعه و انقلاب را پاس مى داریم و جایگاه معرفتى و هنرى شان را تکریم مى کنیم که به قول حافظ شیرازى:
گر در سرت هواى وصال است حافظا
باید که خاک درگه اهل هنر شوى
حمیدرضا قانعى مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامى نیز در این مراسم با بیان اینکه جامعه امروز به درنگ و شنیدن و بازخوانى گذشته تاریخى نیاز دارد، اضافه کرد: این محافل قدردانى و پاسداشت، بستر مناسبى براى رسیدن به اهداف متعالى در این حوزه است.
وى افزود: به اعضاى ستاد برگزارى این همایش تبریک مى گویم و این نوید را مى دهم که این سرآغاز راه است و نسلى که قدردان گذشته فرهنگى خویش باشد بدون تردید آینده اى درخشان را رقم خواهد زد.
فرهاد طهماسبى نماینده مردم نى ریز و استهبان در مجلس شوراى اسلامى نیز در این آیین تجلیل با اشاره به جایگاه اساتید هنرخوشنویسى اظهار داشت: شایسته است از شهداى هنرمند این دیار و شهرستان استهبان یاد کنیم و یادشان را گرامى داریم.
وى از برگزارکنندگان این همایش و اعضاى ستاد برپایى آن تجلیل کرد و گفت: از اینکه امروز حضور عموم مردم استهبان و خانواده شهدا را در آیین تجلیل هنرمندان گرامى مشاهده مى کنیم به دلیل هنر متعهدانه دینى و اجتماعى این هنرمندان است.
وى افزود: هنر و تعهد این هنرمندان در جامعه ما تحسین برانگیز است و باید از هنر این عزیزان در راستاى ترویج ارزش ها و کمال استفاده شود.
احمد عبدالرضایی خوشنویس و مدرس خط ثلث و نسخ نیز در این مراسم با بیان اینکه حضور بزرگان در عرصه فلسفه و فرهنگ و هنر فارس ازابن مقله بیضاوی تا ارسنجانی ها عشق این دیار را دل من زنده نگه داشته است، ادامه داد: این علاقه به زمان حال متصل می شود و اساتید گرانقدری که در این نشست حضور دارند به ویژه استاد کشفی که ارادت بنده به ایشان با پیشینه است.
وی ادامه داد: دیروز کار جدیدی از استاد باروتی دیدم در چند قلم در حالی  که خوشنویسی کاری نیست که بتوان در جلی بلافاصله خفی نگاشته شود، ایشان این آثار را بلافاصله
ترکیب می کند.
این‌استاد برجسته خوشنویسی افزود: شرح استاد مهاجر را از دوران دور در کلام زنده یاد استاد دیرین و همچنین استاد چیزفهم شنیدم و‌حالا اثری از ایشان دیدم روی پوست که خوشنویسی بر آن کاری آسان نیست و
نمی شود پاک و ‌تصحیح نمود.
عبدالرضایی ادامه داد: اینقدر زیبا ایشان این کار را انجام دادند که بنده
با وجود اینکه خودم این نمونه کارها را انجام داده ام تحت تأثیر قرار گرفتم.
وی با بیان اینکه آثار برجسته استاد کشفی برای معرفی و شرح بسیار است، خاطر نشان کرد: استاد کشفی سال ها پیش در مسجد جمکران آیه نور را با ترکیبی خاص نگاشتند و این آیه را شاید بنده بیش از ۲۰ بار در مکان  های مختلف از   جمله بالای سالن اجلاس سران نوشته ام اما اثر ایشان کار بدیع است که هرگز به عقل بنده نرسیده است با اینکه از   لحاظ کمی بیش از میرزا غلامرضای اصفهانی کتیبه نستعلیق در ایران دارم ولی هرگاه به مسجد جمکران می روم تحت تأثیر قرار مى گیرم.
وى در عین حال بر وجود برخى نوشته هاى غیر قابل قبول از قاعده خوشنویسى در مکان مسجد مقدس جمکران انتقاد کرد و گفت: متأسفانه این نمونه اى از بى مدیریتى ها در کشور محسوب مى شود، چرا که مگر این دو متر خوشنویسى چقدر هزینه داشته که به افرادى امثال استاد کشفى نسپرده اند؟!
حمید رضا قلیچ خانى از اساتید برجسته خوشنویسى ایران هم با بیان اینکه این سه هنرمند برجسته از جریان   سازان عرصه هنر خوشنویسى هستند، اضافه کرد: شهر شیراز و استان فارس و منطقه استهبان و نى ریز و فسا در عرصه خوشنویسى کمتر از شهرهایى نظیر قزوین، مشهد و تبریز که امروزه به عنوان قطب خوشنویسى شناخته شده اند، نیستند.
این نویسنده و پژوهشگر عرصه هنر خوشنویسى ادامه داد: در تمام تذکره ها بعد از اینکه حضرت على (ع) را به عنوان کاتب قرآن معرفى کرده اند دیگرى ابن مقله بیضاوى شیرازى است که در دوره حکومت عباسیان سه دوره
به وزارت رسیده و در سال ٣٢٨ هجرى
کشته مى شود.
وى تأکید کرد: این خوشنویس استان فارسى را مى توان پدر خوشنویسى ایران قلمداد نمود تا میرزا احمد نى ریزى که بواسطه وی خط نسخ ایرانى به نسخ نى ریزى شهرت یافته و فراتر از مرزها در کشورى مثل شبه قاره هند خط نسخ ایرانى را نسخ نى ریز مى نامند تا عهد قاجار و دوره معاصر نظیر زنده یاد حمید دیرین و اساتیدى که امروز در خدمت شان هستیم.
در ادامه نوروزى به نمایندگى از معاونت هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مراتب تقدیر و تجلیل این سه هنرمند خوشنویسى را ابلاغ کرد.
در ادامه این آیین همچنین از خانواده و مادر هنرمند شهید محمد جواد خیرات از هنرآموزان استاد احمد على باروتى نیز تجلیل به عمل آمد.
در این نشست پیشکسوتان و هنرمندان برجسته ملّى و استانى از عرصه فرهنگ و رسانه نظیر اساتید مجید چیزفهم دانشمندیان (رئیس انجمن خوشنویسان شیراز)، مهدى فقیه (بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون) ، محمد عسلى (مدیر مسئول روزنامه عصر مردم)، اسماعیل عسلى (سردبیر روزنامه عصر مردم) نیز حضور داشتند.
این مراسم با همکارى اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى فارس، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى استهبان، شهردارى و شوراى شهر استهبان، اداره آموزش و پرورش استهبان، دفترامام جمعه استهبان، دانشگاه آزاد اسلامى واحد استهبان، مجمع شیفتگان مهر و خدمت (استهبانی   هاى مقیم شیراز)، دفتر نماینده مجلس شوراى اسلامى، دانشگاه پیام نور، ناحیه مقاومت بسیج سپاه استهبان، نیروى انتظامى،
جهاد کشاورزى، نهاد کتابخانه هاى عمومى، میراث فرهنگى شهرستان استهبان، اداره اوقاف و امور خیریه، مؤسسه خانه هنرمندان استهبان برگزار شد.
استاد سید جعفر “حجت” کشفى متولد سال ١٣٢۵ استهبان دانش آموخته حوزوى و از شاگردان زنده یاد استاد حمید دیرین و آیت ا… سید مرتضى نجومى مى باشد، کتابت قرآن به نسخ ایرانى، کتابت قرآن به خط محقق، کتابت قرآن به خط ثلث و کتابت قرآن به خط توأمان   نویسى در کارنامه هنرى وى دیده مى شود. او نمایندگى مردم استهبان و نى ریز و استهبان در دوره نخست مجلس شوراى اسلامى را نیز به عهده داشته است. تأسیس موزه شهدا، معاونت فرهنگى بنیاد شهید کشور و نمایندگى فرهنگى ایران در کشور سوئد از دیگر فعالیت  هاى وى به شمار مى رود.
استاد محمد مهاجر متولد ١٣٢٢ در استهبان مؤسس گالرى مهاجر به سال ١٣۴٨ خورشیدى در شیراز مى باشد.
وى از شاگردان برجسته زنده یادان سید حسین میرخانى، سید حسن میرخانى بوده و در محضر استاتیدى نظیر زنده   یاد عبدا… فرادى و استاد کیخسرو خروش کسب فیص کرده است.
تدریس خوشنویسى در کلاس هاى انجمن خوشنویسان شیراز، مدرس و مدیر گروه رشته هنر دانشکده تربیت معلم شهید مطهرى شیراز، تأسیس موزه شهداى فارس با همکارى استاد مهدى فقیه و استاد حسن گلبن حقیقى در کارنامه کارى این هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسى دیده مى شود.
استاد احمد على باروتى متولد ١٣٣۵ در استهبان داراى تحصیلات دانشگاهى و حوزوى در رشته هاى فلسفه و کلام و حکمت اسلامى مى باشد.
ایجاد انجمن خوشنویسان در استهبان در سال  هاى آغازین دهه شصت، تأسیس انجمن قرآن و نهج   البلاغه در استهبان، تأسیس انجمن شعر و ادب در این شهرستان، حضور در نمایشگاههاى ملّى و بین المللى، مدرس دانشگاههاى استان فارس و… در کارنامه هنرى، فرهنگى و آموزشى وى مشاهده مى شود.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x