اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور، به شبکه جهانی شهرهای پایدار پیوست

اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور، به شبکه جهانی شهرهای پایدار پیوست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه در راستای تحقق شهر پایدار بین شهرداری اصفهان و بنیاد جهانی انرژی به امضا رسید و اصفهان به عنوان نخستین شهر کشور، به شبکه جهانی شهرهای پایدار پیوست.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، نشست بین المللی شهر پایدار اصفهان، عصر روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت با حضور جمعی از مدیران ارشد شهرداری اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر، دبیرکل دفتر منطقه ای بنیاد جهانی انرژی در ایران و… برگزار شد و امضای تفاهم نامه همکاری در خصوص شهر پایدار و هوشمند میان شهرداری اصفهان و بنیاد جهانی انرژی، ثمره قابل توجه این نشست بود.

 دستیابی به پایداری و هوشمندی در تحقق شعار «اصفهان من، شهر زندگی»

شهردار اصفهان در این نشست اظهار کرد: بر اساس شعار محوری این دوره از مدیریت شهری که «اصفهان من، شهر زندگی» است، توجه به شاخص‌هایی همچون پایداری و هوشمندی شهر در دستور کار قرار دارد.

«علی قاسم‌زاده» افزود: پس از پیگیری مذاکرات دوجانبه در خصوص توسعه شهر پایدار و هوشمند و تأمین منافع متقابل بین بنیاد جهانی انرژی و شهرداری اصفهان، در مورد راه هایی برای همکاری در جهت عملیاتی کردن مفاهیم شهر پایدار توافق شد، که از مفاد این توافق می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های شهری، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل داده‌ها مطابق با شاخص‌ها و معیارهای شهرهای پایدار و هوشمند سازمان ملل متحد، ارزیابی گام به گام داده‌های استخراج شده و تهیه گزارش براساس تجزیه و تحلیل داده‌ها اشاره کرد.

او تاکید کرد: قرار دادن شهر اصفهان در پلتفرم جهانی U4SSC با هدف تأمین مالی و اجرای پروژه‌های بهبود در شبکه جهانی و استقرار و اجرای سیستم ساختمان پایدار بر اساس استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی DGNBدر یکی از پروژه‌های ساختمان‌های اداری و تجاری در اصفهان به صورت پایلوت در اکوسیستم شهر هوشمند پایدار از دیگر موارد تاکید شده است.

 میزبان سرمایه‌گذاری در زمینه پایداری و هوشمندی شهر هستیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: از آنجایی که مدیریت شهری و مجموعه شورای شهر اصفهان در ارتقای زیرساخت‌ها و حرکت به سمت پایداری و هوشمندسازی اصفهان اهتمام ویژه ای دارند، پیشنهاد می‌کنم نماینده اتحادیه جهانی انرژی در ایران، امضای این تفاهم نامه را مقدمه ای بر این قرار بدهند که یکی از شرکت‌های دانش بنیان و یا شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، به عنوان نمایندگی اتحادیه جهانی انرژی در اصفهان مشخص شود.

«محمد نورصالحی» تاکید کرد: اگر دکتر «فِرش» و شرکتشان آماده سرمایه گذاری در اصفهان هستند، ما می‌توانیم بستر ایجاد این مشارکت را  فراهم کنیم.

او اضافه کرد: به عنوان مدیریت شهری، آماده ایجاد بسترهایی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولیدات مرتبط با پایداری و هوشمندی شهر و یا ایجاد دفتر نمایندگی اتحادیه جهانی انرژی در اصفهان هستیم.‌

 اجرای سیستم ساختمان پایدار بر اساس شاخص‌های بین‌المللی

از دیگر حاضران در این نشست، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بود که با تاکید بر نقش پایداری شهرها در ایجاد گفتمان پژوهش و برنامه‌ریزی گفت: خوشبختانه گفتمان پایداری به عنوان استراتژی توسعه منطقه‌ای و شهری، گسترش یافته است.

«وحید مهدویان» با بیان اینکه بر ۶ هدف اصلی در پایداری شهرها تاکید شده است، افزود: کاهش میزان مصرف منابع طبیعی و انرژی تجدیدناپذیر، کاهش اثرات زیست‌محیطی محدوده‌های هدف شهری و بهبود استانداردهای زندگی شهروندان از مهم‌ترین اهداف پایداری شهرها است.

او با اشاره به بررسی دو موضوع در این نشست تخصصی، ادامه داد: در این نشست ابتدا به مفاهیم پایدار شهری، تجارب شهرداری اصفهان و پژوهشگران و همچنین تجربیات بین‌المللی توسط بنیاد جهانی انرژی پرداخته شده و براین اساس، تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری اصفهان و بنیاد جهانی انرژی منعقد می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان، افزایش کیفیت زندگی شهروندان، دسترسی به زندگی برابر به لحاظ دسترسی به خدمات و برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرسازی مشارکتی و پایدار را از مهمترین اهداف برگزاری این نشست و انعقاد این تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: خروجی این نشست و عقد این تفاهم‌نامه جمع‌آوری داده‌ها و مطالعات شهری، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل داده‌های شهری مطابق با معیار شهرهای پایدار و هوشمند سازمان ملل و تعیین پروژه و بهبود و پایداری هوشمند شهری، استقرار و اجرای سیستم ساختمان پایدار بر اساس استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی در یک نقطه از اصفهان به عنوان پایلوت پروژه در سیستم هوشمند پایدار را محقق خواهد کرد.

اصفهان در آستانه رسیدن به الگویی موفق در ایران

دبیرکل منطقه‌ای بنیاد جهانی انرژی در ایران نیز در این نشست ضمن تشکر از میزبانی شایسته شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان در برپایی این رویداد اظهار کرد: واقعیت این است که اصفهان در طول تاریخ نماد مدیریت کلان در کشور بوده است.

دکتر «هزارخوانی» اصفهان را شهری فاخر، زیبا و برخوردار از افکار بلند دانست و تاکید کرد: امیدوارم این ارتباط به عنوان یک چشم‌انداز پنج ساله، اصفهان را به عنوان پایلوتی موفق برای الگوسازی در ایران معرفی کند.

او خاطرنشان کرد: در این مسیر به کمک شهردار و دیگر مسئولان نیاز داریم تا این یادگار عظیم را برای آیندگان به جا بگذاریم.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x