نگاهی به پیامدهای اعتیاد در خانواده

نگاهی به پیامدهای اعتیاد در خانواده

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

زمانی که خانوده متوجه نشانه های مصرف مواد مخدر توسط نوجوان، جوان یا یکی از اعضا می شوند، به طور طبیعی یک نوع اضطراب و آشفتگی بر خانه حاکم می شود.
آسیب های اجتماعی اعتیاد در خانواده را می توان از مهم ترین و جدی ترین آسیب های مواد مخدر در هر جامعه ای به شمار آورد چراکه سلامت یا عدم سلامت جسمی وروحی افراد خانواده به عنوان بنیادین ترین واحد اجتماعی، نقش مستقیمی بر سلامت اجتماع دارد.
گرایش جوانان به اعتیاد به شکل مستقیم و غیر مستقیم باعث عوض شدن الگو های رفتاری، اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و …. خانواده ها و در نتیجه جامعه خواهد شد.
آسیب های اجتماعی اعتیاد در خانواده
زمانی که خانوده متوجه نشانه های مصرف مواد مخدر توسط  نوجوان، جوان یا یکی از اعضا می شوند، به طور طبیعی یک نوع اضطراب و آشفتگی بر خانه حاکم می شود. علاوه بر این، تلاش برای رفع این مشکل و مواجهه با تغییرات رفتاری فرد معتاد سبب افسردگی های خفیف یا شدید پرخاشگری، اختلافات خانوادگی و حتی پایین آمدن کیفیت ارتباط بین فردی اعضای خانواده  می شود. این مسئله به بیرون از خانه هم می تواند بسط داده شود، به نحوی که آسیب های اجتماعی اعتیاد در خانواده به واسطه تغییر احتمالی روابط با اطرافیان ویا کم شدن عزت نفس، خودرا نشان می دهند.
مشکلات مالی
مسلما یکی از آشکار ترین آسیب های اجتماعی اعتیاد را می توان در مسائل مالی جستجو کرد. بسته به موقعیت مالی خانواده میزان این آسیب متغیر خواهد بود. فرد معتاد برا تامین مواد مخدر خود نیازمند پول می باشد، حال اگر این فرد یک نوجون باشد، از آنجا که معمولا منبع درآمد خاصی در این سن وجود ندارد نه تنها مکررا از خانواده پول درخواست می کند، بلکه احتمال اینکه دست به سرقت یا برداشتن بی اجازه پول بزند نیز وجود دارد.
همچنین، افراد معتاد که دارای شغل می باشند نیز در انجام وظایف و مسولیت های خود دچار مشکل می شوند. این مشکلات ناشی از ضعف بدنی، خستگی ذهن، عدم مسولیت پذیری بی میلی کار و غیره می باشد.
بروز رفتار های خطر آفرین
گرچه مصرف مواد مخدر در مراحل ابتدایی دارای اثرات سوء کمتری است، اما با پیشرفت آن کنترل میگردد. از این رو چنانچه با شخص یا مسئله ای آزار دهنده مواجه شوند، احتمالا واکنش های نامناسب رفتاری از خود نشان می دهند. و ازطرف دیگر وقتی که فرد در حالت نئشگی قرار دارد، رفتار های غیر قابل کنترل و نا خودآگاهی را انجام می دهد.
افزایش جرم وجنایت
بزهکاری هایی که توسط افراد معتاد صورت میگیرد ناشی از تغییرات روحی روانی و جسمی پس از مصرف ماده مخدر می باش. علاوه براین، بسیاری از معتادان قادر به تامین مواد مخدر نیستند، سعی می کنند از روش هایی همچون دزدی، ضرب وشتم، جیب بری، تجاوز، وفحشا برای به دست آوردن آنچه که میخواهند استفاده نمایند. این روش های غیر قانونی و نامشروع سبب افزایش آسب های اجتماعی اعتیاد و افزایش جرم وجنایت می شوند.
پیشگیری از آسیب های اجتماعی اعتیاد
مسلما در جامعه ایی اقدامات متعددی برای جلوگیری از آسیب های از آسیب های اجتماعی اعتیاد صورت میگرد. در این بین پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان از مهم ترین گام ها در این زمینه محسوب میشود. برای مثال اگر درمدارس به طورصحیح و علمی در مورد مضرات اعتیاد به مواد مخدر آموزش داده شود، میزان شیوع چنین مشکلی کمتر خواهد بود. البته آموزش مهارت های فردی و بین فردی و همچنین استفاده از مشاوران متخصص جهت رفع مشکلات روحی و خانوادگی نوجوانان بسیار مهم خواهد بود.
تهیه و تنظیم: رویا طاهری، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x