اگر حین رانندگی حادثه ای برای خودرو پیش آمد چه باید کرد؟

اگر حین رانندگی حادثه ای برای خودرو پیش آمد چه باید کرد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

در صورتی که لاستیک خودرو حین رانندگی بترکد به سرعت پا را از روی پدال بردارید و به خصوص به هیچ وجه ترمز نکنید. فرمان را محکم در دست نگهدارید و خودرو را با خط مستقیم برانید.
اگر ترمز خودرو خالی کند: در صورت بروز این حادثه عکس العمل باید خیلی سریع باشد. مثلا شما سر پیچ یا یک تقاطع نزدیک می شوید و متوجه می شوید ماشین یا خودروهای جلویی می خواهند توقف کنند ، طبیعتا شما هم ترمز می گیرید ، اما ترمز شما کار نمی کند و اصطلاحا خالی کرده است. ابتدا خونسردی خود را حفظ نمایید، اگر با دنده ۴ حرکت می کنید به سرعت به دنده ۳ و سپس به دنده ۲ بروید.
پا را از روی کلاچ بردارید و با گرفتن کلاچ دوبل ، سعی کنید به دنده یک بروید. همه چیز بستگی به سرعت و عکس العمل آنی دارد.سپس ترمز دستی را بکشید. هر طور شده سعی کنید با مهارت خود را از مهلکه نجات دهید. در سر پیچ دایره را وسیعتر بزنید.به قسمت حاشیه جاده وارد شوید. یا با طرف آزاد جاده ماشین را سروته کنید. در این لحظه باید تصمیمی بگیرید مابین سالم ماندن خود و خودرو،یکی را انتخاب کنید.
در صورتی که لاستیک بترکد: به سرعت پا را از روی پدال بردارید و به خصوص به هیچ وجه ترمز نکنید. فرمان را محکم در دست نگهدارید و خودرو را با خط مستقیم برانید. زیرا این حادثه ممکن است خودرو را به یک سمت بکشد به خصوص اگر در یک بزرگراه رانندگی می کنید ، ماشین را به قسمت باند توقف اضطراری واقع در سمت راست جاده بکشانید.
در صورتی که پدال گاز گیر کند: به هیچ عنوان کلاچ نگیرید که باعث شدت دور موتور و صدمه رسیدن به آن خواهد شد. سوییچ را یک درجه بچرخانید و آن را در وضع خاموش قرار دهید( در وضعیت پارکینگ) جریان برق خودرو قطع شده ولی فرمان باقی می ماند ، سپس ترمز نموده توقف کنید. برای این کار در جایی خلوت چند بار آزمایش کنید تا روان شوید.
در صورتی که شیشه جلو بشکند: اگر خودروی شما مجهز به شیشه جلوی چند لایه است هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. سنگریزه خطرناکی که از زیر کامیون جلوی شما مانند تیری پرت شده و به شیشه جلو اصابت می نماید فقط یک ستاره روی آن بوجود می آورد، ولی شما می توانید به راه خود ادامه دهید.
به عکس اگر ماشین شما مثل بیشتر خودروها دارای شیشه جلو از نوع شیشه آب دیده است ، اتفاقات صورت دیگری به خود خواهد گرفت و شما در معرض تصادف قرار خواهید گرفت. در این جا دو امکان وجود دارد یا شیشه ناگهان از هم می پاشد و صدای شبیه انفجار تولید می کند که در این حالت برای چشم ها خیلی خطرناک است، زیرا شما در زیر رگباری از خرده شیشه قرار می گیرید.
امکان دیگر آن که شیشه به صورت ذرات برفک در می آید ولی نمیریزد و در جای خود باقی می ماند ، اگر شما از پشت شیشه جلو را نمی بینید با مشت به روی شیشه بکوبید و در این حالت مواظب دست و چشم هایتان باشید. اگر شیشه از جای خود تکان نخورد ، شیشه بغل را به سرعت پایین بکشید و از آنجا برای هدایت صحیح خودرو از خط سفید جاده و درختان و غیره استفاده کنید و خودرو را به سمت راست جاده هدایت کنید.
تهیه و تنظیم: ” قاسم سواد کوهی” ، کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راه استان اصفهان

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x