خبرهای شایعه آلود رسانه سعودی تمامی ندارد، از ادعای استقلال رسانه‌ای تا پادویی برای اسرائیل

خبرهای شایعه آلود رسانه سعودی تمامی ندارد، از ادعای استقلال رسانه‌ای تا پادویی برای اسرائیل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

از شایعه تا واقعیت: اخیراً تلویزیون سعودی ایران اینترشنال در گزارشی اختصاصی به افشای طرح سپاه پاسداران برای سه ترور در اروپا پرداخته است. خبری که تنها در آن ادعا شده است یک مقام دیپلمات که مشخص نیست برای کدام کشور است با شرط اینکه نامش افشا نشود؛ به اطلاع این شبکه رسانده که یک فردی که از کارکنان نیروی قدس سپاه می باشد قصد داشته است در طرحی تروریستی سه فرد را در اروپا به قتل برساند. البته باید گفت که روال شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به این شکل است که معمولاً در اخباری که سند و مدرک مشخصی برای آن ندارد، دست به دامان افرادی می‌شود که آن ها را کارشناس می‌خواند و به عبارتی حرف خود را از زبان آنان می‌زند.

رسانه های حامی تروریسم

چند سال پیش بود که شاهد آن بودیم که تلوزیون ایران اینترنشنال اقدام به پخش زنده سخنرانی مریم رجوی، سرکرده مجاهدین کرد. گروهکی تروریستی که سابقه عناد طولانی مدتی با جمهوری اسلامی داشته و سابقه ترور های گسترده هدف مند را بعد از انقلاب اسلامی داشته و بیش از هفده هزار ترور را با همکاری گروهک های همسو و نزدیک شان در ایران به عمل رسانده اند به گونه‌ای که نام ایران را می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان ترور در بین کشورهای جهان دانست‌.

همچنین بعد از حادثه تروریستی که سال ۹۹ طی مراسم یادبود هشت سال جنگ تحمیلی در اهواز توسط گروه تجزیه طلب «الاحوازیه» صورت گرفت که منجر به شهادت بیست و پنج نفر افراد عادی و مجروح شدن شصت و پنج تن دیگر شد؛ این شبکه در اقدامی کاملا غیر حرفه ای اقدام به دادن تریبون خود به سخنگوی این گروه برای تبلیغ اهداف خود کرد.

پیشتر نیز به دنبال حمله تروریستی در مریوان کردستان که منجر به جان باختن یازده تن از هموطنانمان شد، این شبکه بخشی از آنتن تلوزیون خود را در اختیار یکی از اعضای گروهک پژاک قرار داد. امری که در عرصه رسانه، می‌تواند به عنوان بخشی از مشروعیت بخشی به یک اقدام و تبلیغ آن تلقی میشود.  هر چند اقدامات این شبکه تلوزیونی سعودی علیه منافع ملت ایران به این موارد ختم نمی‌شود و اما این‌ها صرفاً چند قلم از اقدامات صریح آن‌ها در حمایت و تریبون دادن به گروه‌های آشکار تروریستی است که مواضع روشنی را علیه ایران گرفته و بارها مرتکب به عملیات تروریستی در داخل خاک ایران و افراد عادی و غیر نظامی شده‌اند.

ادعایی که حتی آمریکا هم آن را رد می‌کند

حال این شبکه در خبری که تنها به نقل از یک شخصیت با هویت کاملاً نامعلوم است، اطلاع می‌دهد که سپاه پاسداران به دنبال انجام چند عملیات خرابکارانه در خاک اروپا بوده؛ ادعایی که توسط هیچ سند و مدرک واضحی پشتیبانی نمی‌شود. از سوی دیگر این رسانه برای تشریح چگونگی انجام این عملیات مدعی است که انجام آن توسط باندهای قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود. ادعایی بی اساس که پیشتر نیز بارها توسط رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور طرح شده و تا به حال نه تنها سندی در خصوص آن ارائه نشده بلکه هیچ مرجع بین‌المللی نیز این ادعا را تایید نکرده است.طرح این مساله در حالیست که پیشتر از این برخی مقامات اطلاعاتی ایالات متحده تایید کرده‌اند که شاخه قدس سپاه پاسداران با گروه‌های غیر مسلمان هیچ همکاری نداشته و نسبت دادن همکاری آن‌ها با باندها و کارتل‌های کشورهای خارجی یک خطای تحلیلی است.

از نهادهای امنیتی اروپا چه خبر؟

در کنار تمام ادعا های عجیب مطرح شده توسط این شبکه سعودی اما باید پرسید که بر فرض صحت این ادعا، چرا هیچ یک از بنگاه‌ها و نهادهای امنیتی اروپایی به این خبر واکنش نشان نمی‌دهند؛ هرچند که این شبکه مدعی می‌شود که علت این امر «محافظه کاری» این نهادها در مواجهه با ایران است، اما به نظر می‌رسد این مساله نیز ادعایی بیش نیست چرا که اگر یک دلیل بر این مساله باشد آن هم این است که صرفاً یک شبکه تلویزیونی این مساله را مطرح کرده آن هم بدون هیچ سند و مدرک.

فشار بر مذاکرات احیای برجام راهبرد جدید اسرائیل به کمک عربستان

از سوی دیگر نگاهی به برنامه‌های تحلیلی شبکه سعودی ایران اینترنشنال نیز نشان می‌دهد که پخش این گونه اخبار در راستای اثرگذاری بر مذاکرات احیای برجام و در یک کلام تحت تاثیر قرار دادن کشورهای غربی در مذاکره با ایران است.

در حالی این رسانه سعودی برای اثبات ادعای خود، سپاه را یکی از کاسبان تحریم معرفی می‌کند که تلاش این نهاد در دور زدن تحریم‌ها علیه کشور بارها به اثبات رسیده است؛ البته این شبکه سعودی، به این اندازه هم بسنده نکرده و شایعه نفوذ مقامات روس در سپاه پاسداران و تمایل روسیه به شکست این مذاکرات و عدم بازگشت نفت و گاز ایران به بازارهای جهانی را بدون سند و مدرک و صرفاً از زبان چند کارشناس مطرح می‌کند.

در پاسخ به ادعاهای این شبکه سعودی باید گفت، اول اینکه سپاه پاسداران پیش‌تر به طور رسمی به مقامات مذاکره کننده ایران صریحاً اعلام کرده که موضوع سپاه نباید مانعی در راستای منافع کشور قرار گیرد؛ حال از این شبکه باید پرسید براساس کدام منطق این نهاد نظامی تصمیم می‎گیرد برای مانع‌تراشی در روند مذاکرات برجام عملیاتی نظامی در خاک سایر کشورها انجام دهد؟

دوم اینکه با نگاهی به خبرهای مرتبط با مذاکرات احیای برجام و موضع‌گیری‌های رسمی مقامات وزارت خارجه می‌توان مشاهده کرد که تنها اسرائیل است که از هیچ یک از روندهای پیشرفت مذاکرات رضایت ندارد و بارها هم شکایت خود را نزد آمریکا  برده و حتی در برخی از برهه‌های زمانی اقدام به تهدید بایدن کرده که حتی در صورت پذیرش برجام، به اقدامات خرابکاری علیه ایران ادامه خواهد داد. چراکه اسرائیل از به نتیجه رسیدن این مذاکرات، بیشترین نفع را برده و برای آن علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های سنگین برای لابی در دولت‌های طرف مذاکره، دست به هر اقدام امنیتی دیگری نیز زده‌اند.

پادویی صهیونیست‌ها ماموریت جدید اینترنشنال

در حال حاضر به نظر می‌رسد رسانه‌هایی مانند ایران اینترنشنال که ادعای استقلال در محتواهای تولیدی خود را دارند به نوعی به ابزار دست اسرائیل و آمریکا تبدیل شده اند و هدفی جز به چالش کشیدن مذاکرات برجام، و البته انتشار اخبار جعلی و شایعات ندارد.

 نقش این رژیم در این ماجرا از آن جا قابل تشخیص است که تمام کشور هایی که بر اساس این خبر جعلی قرار بوده درگیر یک حادثه تروریستی شوند؛ در خصوص خبر ایران اینترشنال سکوت کرده‌اند ولی تنها نهاد امنیتی که آن را تایید کرده تا کنون سازمان موساد بوده است.

* مرکز مقابله با شایعات سایبری سراج

 انتهای پیام/

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x