نظرات پزشکی که واقعیت ندارد

نظرات پزشکی که واقعیت ندارد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

همیشه یک سری واقعیات پزشکی دچار انحراف شده و به صورت اشتباه و شایعات بین مردم گفته می‌شود تا حدی که شاید کمتر کسی بتواند باور کند، این‌ها شایعاتی بیشتر نیستند. در ادامه به بررسی این اشتباهات و بررسی واقعیت‌ها می‌پردازیم.

بوی بد دهان از معده می‌آید

«بوی بد دهان ناشی از بوی بد معده است» این واقعیت ندارد. دلیل اصلی بوی بد دهان، ناشی از مشکلات در دهان، بینی، دندان‌ها و حلق است. این موضوع به رعایت نکردن پاکیزگی دهان و دندان‌ها برمی‌گردد. به گفته پزشکان ،تنها در موارد بسیار نادری بیماری های معده می‌تواند دلیلی برای بوی بد دهان باشد.

زخم‌ها بدون چسب‌زخم بهتر و زودتر درمان می‌شوند

چسب‌زخم سبب درمان بهتر جراحت می‌شود. چسب‌زخم محل زخم را مرطوب نگاه می‌دارد و از خشک‌شدن و به جای ماندن ناخوشایند اثر زخم بر پوست جلوگیری می‌کند.

مادران شیرده نمی‌توانند باردار شوند

به لحاظ پزشکی،در دوران شیردهی میزان هورمون پرولاکتین زنان افزایش می‌یابد. این هورمون وظیفه شیرسازی در بدن مادر را بر عهده دارد و از باروری تخمک‌ها جلوگیری می‌کند. در دوران شیردهی امکان حاملگی زن کمتر است
اما به این معنا نیست که زنان در دوران شیردهی اصلاً نمی‌توانند باردار شوند.

واکسن آنفلوانزا از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند

واکسیناسیون تنها مانع رشد ویروس‌های معینی در بدن می‌شود و قادر به جلوگیری از انواع مختلف سرماخوردگی نیست. شمار ویروس‌ها و ناقلان این بیماری حدود ۲۰۰ مورد است که سرماخوردگی‌هایی شبیه آنفلوانزا را سبب می‌شوند.

یادگیری در خواب

این نظر که امکان یادگیری در خواب وجود دارد، درست است. بخش‌هایی از مغز در زمان خواب امور یاد گرفته شده در زمان بیداری را مرور می‌کنند و از این طریق موارد یادگیری را در ساختارهای ذهنی استحکام می‌بخشند اما مغز در زمان خواب تنها قادر به یادگیری اموری است که در زمان بیداری یاد گرفته شده‌اند.

کودکان نباید به هیچ ‌وجه روی زمین‌های کثیف بازی کنند

به گفته متخصصان کودکان باید از دوران نوزادی با آلودگی‌ها و بیماری‌ها مواجه شوند تا سیستم دفاعی بدن تقویت شود. البته میزان آلودگی و نوع بیماری باید در حد معمول و متعارف باشد. سیستم دفاعی کودکان از طریق این تمرین‌ها در آینده مقاومت بیشتری در قبال آلرژی‌ها و آسم نشان می‌دهد.

سرخک خطرناک نیست

سرخک بیماری خطرناکی است که می‌تواند عارضه‌های مهمی داشته باشد. برای مثال سرخک می‌تواند سبب عفونت در مغز شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان حتماً در مقابل بیماری سرخک واکسینه شوند.

برای جلوگیری از خون ریزی بینی، باید سر را بالا نگاه داشت

در زمان خون ریزی بینی، باید سر را پایین نگاه داشت تا خون از بینی جاری شود. در غیر این صورت امکان دارد که خون وارد معده شود و حالت تهوع ایجاد کند.

شپش سر ناشی از رعایت نکردن بهداشت است

برخلاف نظر رایج، شپش سر تنها ناشی از نادیده گرفتن امور بهداشتی نیست. به‌طور معمول شپش سر مستقیماً از مو به مو سرایت می‌کند و ربطی به میزان تمیزی مو یا سر ندارد.

تبخال سبب ایجاد تبخال دوباره می‌شود

ویروس تبخال پس از ورود به بدن در بخش‌های معینی از شبکه عصبی لانه می‌کند. این ویروس‌ها می‌توانند در هر زمانی دوباره فعال و به تبخال دردناکی تبدیل شوند.

مهسا کسنوی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x