اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر چندر رسانه مرکزی

دکتر شاهین شیرانی در نشست خبری: اهمیت سلامت خود را جدا از محیط زیست ندانیم / شرایطی ایجاد نشود که فکر کنیم کرونا تمام شده است

نشست خبری مطبوعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سلامت

دکتر شاهین شیرانی در نشست خبری: اهمیت سلامت خود را جدا از محیط زیست ندانیم / شرایطی ایجاد نشود که فکر کنیم کرونا تمام شده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، نشست خبری مطبوعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سلامت در محل سالن ساختمان شماره یک با حضور معاونین این دانشگاه برگزار گردید.

دکتر شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نه اینکه فقط یک هفته هفته سلامت باشد و دیگر تمام شود، بلکه این هفته نمادین است که انتظارات را بیان می کنیم و این بحث باید با رسانه ها باید دو طرفه باشد برای انتقال سلامت مردم و علوم پزشکی.

وی ادامه داد: سلامت و تامین سلامت وظیفه حاکمیت است و در قانون اساسی و جود دارد و از اولویتهای کشور می باشد.قبل از انقلاب اسلامی خیلی از شهرهای ما توسط پزشک های خارجی هندی و پاکستانی اداره می شد و یا باید بیماران را برای معالجه به خارج از کشور اعزام می شدند ، که الان بعد از انقلاب اسلامی به ندرت بیماری برای معالجه به خارج از کشور فرستاده می شود.

نشست خبری مطبوعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سلامت

امسال هم شعار بهداشت جهانی «سلامت ما، سلامت سیاره ما» که ما اهمیت سلامت خود را جدا از محیط زیست نمی دانیم.

وی در مورد راهکار بهتر مشکلات نظام سلامت گفت: راهکار حل مشکلات نظام سلامت در اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع اعلام و ادامه داد: : با وجود اذعان بر اهمیت اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت، مشکلاتی باعث شده تاکنون اجرا نشود.

وی با توجه به به تک رقمی شدن آمار فوت کرونا و به صفر رسیدن فوتی در اصفهان تاکید کرد: کرونا هنوز تمام نشده است، اگرچه آمار بیماران مبتلا به کرونا و مرگ و میر کاهش چشمگیری داشته، اما نباید دچار عادی انگاری شویم، بلکه باید همچنان اصول حفاظتی مثل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مناسب و تزریق واکسن را جدی بگیریم.

دکتر شیرانی ادامه داد: در پیک پنجم کرونا در تابستان سال گذشته بیشترین تعداد بیماران کرونایی بستری در یک روز، ۳ هزار و ۸۰۰ نفر بود، درحالی که در پیک ششم بیشترین تعداد بستری در یک روز هزار و ۳۰۰ نفر بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بستری ۱۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان اصفهان (به جز کاشان و آران و بیدگل) گفت: چند روز است در استان مرگ و میر بیماران کرونایی در استان نداشته‌ایم، اما نباید کرونا را تمام شده حساب کنیم. در همین شرایط بزرگ‌ترین رویداد ورزشی آسیا لغو شد، چون خطر کرونا هنوز وجود دارد و سلامت مهم‌ترین مسأله است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از فعالیت‌های ما در حوزه بهداشت را تعاملات بین بخشی و فرابخشی تشکیل می‌دهد، افزود: استرس ،کارخانه‌های آلاینده، کودهای شیمیایی، خودروهای غیراستاندارد، جاده‌های غیر ایمن و بسیاری از عوامل دیگر تهدیدکننده سلامت انسان است.

شیرانی همچنین به بیماری‌های مزمنی مثل سرطان، دیابت و فشار خون اشاره کرد و تصریح کرد: هرچقدر دارو و درمان انجام دهیم کافی نیست، درحالی که با پیشگیری می‌توان با هزینه بسیار کمتر، جلوی بیماری‌های مزمن غیرواگیر را گرفت.

نشست خبری مطبوعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سلامت

وی با بیان اینکه سلامت همیشه عدم بیماری نیست، گفت: مشکلات روحی و اجتماعی نیز سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. همانطور که سازمان بهداشت جهانی امسال به مناسبت هفته سلامت شعار «سلامت ما، سلامت سیاره ما» را انتخاب کرده است.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا به موازات افزایش تعداد بیماران، یک‌سری امکانات زیرساختی نیز به استان وارد شد، تصریح کرد: بخش آی سی یو بیمارستان‌ها توسعه پیدا کرد، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی افزایش یافت و حتی نقاهتگاه‌هایی آماده شد، اگرچه خوشبختانه نیاز نشد، ولی چون همه پای کار بودند مشکلی پیش نیامد.

شیرانی خاطرنشان کرد: در پیک ششم کرونا با گشایش‌هایی که در تولید و واردات واکسن انجام و ایمنی نسبتاً قابل قبولی که حاصل شد، میزان مرگ و میر به شدت کاهش یافت.

وی در مورد برنامه های در دست اقدام و تکمیل پروژهای موجود در سفر ریاست جمهوری به اصفهان گفت: تکمیل بیمارستان امام حسین(ع) با آماده شدن ۳۰۰ تخت ویژه اطفال، تکمیل بیمارستان فیض برای مراجعات چشم پزشکی، تکمیل آی سی یو و سی سی یو بیمارستان چمران، تکمیل بیمارستان ساعی خمینی شهر، بیمارستان شیخ بهایی نجف آباد، بیمارستان ورزنه در شرق اصفهان و توسعه مراکز بهداشتی درمانی در سطح استان که نیمه تمام مانده از خانه بهداشت تا مراکز بهداشت، مراکز نیمه کاره دیالیز و اضافه شدن تعداد زیادی تخت دیالیز در استان از جمله پروژه‌هایی است که باید در هیئت دولت در استان مصوب شود.

و با تکمیل این پروژه‌ها، چند هزار تخت به تخت‌های بیمارستانی استان اصفهان اضافه می‌شود و قول گرفته‌ایم هر بیمارستانی تجهیز شد، تجهیزات مورد نیاز آن اختصاص یابد و نیروی مورد نیاز نیز استخدام شود.

به گفته وی، برای تکمیل پروژه‌هایی بخش بهداشت و درمان در استان جمعاً هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر در هیئت دولت مصوب شود به سرعت اجرا خواهد شد.

نشست خبری مطبوعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در مورد اینکه بعضی از پزشکان برای عمل جراحی از بیماران طلب سکه می کنند گفت: تعرفه های پزشکان ترمیم شده است و سامانه ۱۹۰ در حوزه درمان هر شکایتی که باشد رسیدگی خواهد کرد، و حتی در صورت محرز شدن تخلف پروانه های متخلفان باطل خواهد شد.

شیرانی در مورد کمبود پزشک متخصص، اظهار کرد: چیزی که نظام سلامت را بیشتر رنج می‌دهد توزیع است نه کمبود. وزارت بهداشت سالی یک بار پزشکان را توزیع می‌کند، اما نیاز ما بیشتر از چیزی است که توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیته علمی عوارض واکسن‌ها را بررسی می‌کند، گفت: تاکنون علمی ثابت شده است که زدن واکسن صد در صد به نفع ما بوده، بنابراین نباید به خاطر ترس از عوارض، مردم را از تزریق واکسن محروم کنیم. ضمن اینکه واکسن‌ها همه تایید شده‌اند و بدون طی مراحل متعدد و دریافت تاییدیه، اجازه تزریق نگرفته‌اند.

وی در مورد بعضی شایعات که کسانی واکسن تزریق کنند سکته می کنند گفت: ممکن است اگر کسی واکسن هم نزده باشد اما سکته کند، به‌عنوان یک پزشک قلب می‌بینم که افراد زیادی طی سال‌ها دچار گرفتگی رگ‌های قلب شده‌اند و یک مرتبه دچار سکته می‌شوند. در مورد موارد نادر هم تمام پرونده‌ها مو به مو در کمیته علمی بررسی می‌شود. گرفتگی رگهای قلب از بیت سالگی شروع و ممکن است در سنین بالا خود را نشان دهد و این گرفتگی در یک روز انجام نشده است که با تزریق واکسن فرد سکته کند.

وی راهکار حل مشکلات نظام سلامت را اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع اعلام کرد و افزود: با وجود اذعان بر اهمیت اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در حوزه سلامت، مشکلاتی باعث شده که تاکنون اجرا نشود.

شیرانی با بیان اینکه باید درآمدهای پایدار برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع داشته باشیم، افزود: در کنار اقناع افکار جامعه، باید زیرساخت‌های پرونده سلامت فراهم شود، یکی از اجزای پرونده سلامت، نسخه الکترونیک است که در حال اجراست و امیدوارم پزشک خانواده و نظام ارجاع هرچه زودتر اجرا شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ، در رابطه با الویت علوم پزشکی بعد از کاهش و اتمام بیماری کروناو همجنین شیوع بیماری سرخک و کنترل آین بیماری در استان اصفهان گفت: در جمهوری اسلامی ایران در دوره بیماری کرونا اتفاق نیافتاد که برای بیماری تخت وجود نداشته باشد و یا در بیمارستان بیمار را پذیرش نکنند، اما در کشورهای اروپایی و آمریکایی این اتفاق افتاد. این نشان داد که ایثارگری پزشکان و پرستاران و کادر درمان که خانواده ی آنها هم درگیر این بیماری بودند تا چه حد ایثار از خود نشان دادند، که جای تقدیر و تکر از همه ی این عزیزان را دارم. و الویت علوم پزشکی را بعد از اتمام و کاهش بیمار کرونا را بیماری های واگیر و دیابت و انواع سرطان ها و بحران جمعیت و سالمند شدن جامعه را برشمردند.

نشست خبری مطبوعاتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت هفته سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در جمهوری اسلامی هیچ بیماری نبود که نیاز به اقدامات درمانی داشته باشد، ولی پشت در بیمارستان بماند. در آمریکا و اروپا این اتفاق افتاد، اما در ایران نیفتاد، اگرچه فشار زیادی به ویژه به نیروی انسانی وارد شد که در دوران کرونا از جان مایه گذاشتند. زمانی در جنگ تحمیلی احتمال بود رزمنده‌ای روی مین برود، اما خانواده‌اش در خطر نبود، درحالی که در حوزه سلامت پزشک و پرستار ما خانواده شان را از دست دادند.سپس دکتر رضا فدایی ، مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: با توجه به شیوع بیماری در افغانستان و پاکستان از جمله ورود این اتباع به اصفهان ، با توجه به اینکه ۹۸ درصد در ایران واکسن سرخک تزریق شده است ، و پدیده واکسیناسیون که یک پدیده بسیار عالی است ، و باید مورد توجه مردم قرار بگیردادامه داد: تا به حال بیماری سرخک را در استان نداشته ایم. اما جهت پیشگیری و جلوگیری از بیماری تمام کودکان واکسینه می شوند و توسط تیم های سیار ما در جاهایی که برادران افاغنه در حال کار ، و کارگری هستند، واکسن زده می شوند. همچنین دکتر رضا فدایی ادامه داد: واکسن فوق العاده ای برای ایرانیان لازم نیست که بخواهند تزریق کنند.

وی همچنین در مورد سالمند شدن جامعه گفت: با بحران پیری جمعیت روبرو هستیم، که در حال سالمند شدن جامعه هستیم. و فرصتی حدود ۲۰ تا ۲۵ سال برای پیشگیری بحران سالمند شدن جامعه داریم، که با یدغربالگری انجام شود و این الویت انجام شده است.

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x