دولت: افزایش نجومی قیمت نان شایعه است

دولت: افزایش نجومی قیمت نان شایعه است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

دولت می‌گوید که با توجه به‌ مصوبه مجلس شورای اسلامی و آغاز تدریجی اجرای “طرح هدفمند سازی یارانه کالاهای اساسی” متاسفانه برخی خبرسازی ها و شایعات مبنی بر افزایش نجومی قیمت نان در فضای مجازی و توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده است. این خبرسازی‌ها در حالی است که آرد نانوایی‌ها و نان سنتی گران نشده است.

بنا بر اعلام دولت، «اخبار منتشر شده درباره آرد، مربوط به صنایع و نان فانتزی بوده که در چارچوب تدبیر دولت برای جلوگیری از انحراف شدید یارانه آن اتخاذ شده است. دولت در صورت هدفمندی آرد نان سنتی، یارانه آن را مستقیم به مردم خواهد داد و نان سنتی برای مصرف کننده نهایی گران نخواهد شد.

دولت ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، با اشاره به آنچه «طرح بازتوزیع هوشمند یارانه‌ها» می‌خواند، می‌گوید:

۱- تداوم سیاست گذشته برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزا و موجب هدررفت منابع ارزی کشور می‌شود. علت اصلی گرانی‌های اخیر نیز ریشه در سیاست غلط گذشته دارد.
۲- تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، چندده میلیارد دلار یارانه مردم را به جیب دلالان و واسطه گران سودجو سرازیر می‌کند و مردم کمترین بهره را از آن می‌برند.
۳- به دلیل وقوع جنگ در اوکراین و کمبود کالاهای اساسی و نیز افزایش قیمت جهانی آنها، قاچاق غیرقابل کنترل کالاهای اساسی از جمله آرد و روغن به کشورهای همسایه مثل ترکیه و افغانستان و عراق جدی‌تر شده و ادامه این روند ممکن است کمبود این گروه از کالاها را بدنبال داشته باشد.
۴- در سال‌های اخیر قیمت ده‌ها قلم کالای آزاد، ارز ۴۲۰۰ تومانی آنها حذف و قیمت‌ها افزایش یافته است. برنامه دولت سیزدهم اما در این مرحله پرداخت مبالغ ریالی حذف ارز ترجیحی کالاها به مردم است.
۵- تصمیم دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها وجود شرایط اضطراری در کشور و ضرورت مدیریت منابع ارزی و مطابق مصوبه مجلس بوده است.
۶- افزایش قیمت‌های جهانی و نیز افزایش تورم در کشورهای مختلف در موضوع افزایش قیمت‌ها اثرگذار بوده است.
۷- دولت بر عنصر عدالت ورزی در بازتوزیع یارانه‌ها و حمایت از دهک‌های آسیب پذیر تاکید دارد.
۸. قیمت‌های اعلامی برای نان فانتزی صحیح نیست و به گفته رییس اتحادیه مذکور، این محصولات به شکل رقابتی عرضه می‌شود و نان سنتی همچنان به عنوان کالای اساسی بدون افزایش قیمت است.

مهدی جمشیدی احوال نیوز

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x