راه های موفقیت در زندگی از دیدگاه روانشناسی

راه های موفقیت در زندگی از دیدگاه روانشناسی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

ثابت قدم بودن در راهی که برای دستیابی به اهداف انتخاب می کنیم، یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی مهم در روانشناسی موفقیت است.
نهم اردیبهشت ماه، در تقویم رسمی کشور به عنوان روز روانشناس نام گذاری شده است از همین روز در یاد داشت حاضر سعی کردیم تا راه های موفقیت در زندگی را از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی قرار داده و گام های مؤثر برای رسیدن به موفقیت را ارائه کنیم.
تعریف افراد از موفقیت باهم متفاوت است. برخی ثروت و عده ای قدرت را می خواهند و بعضی ها فقط می خواهند تاثیر مثبتی بر جهان داشته باشند. تمام این نگرش ها کاملا صحیح هستند، در واقع موفقیت برای افراد مختلف مفهوم متفاوتی دارد. مهم نیست که موفقیت برای شما به چه شکل عینیت می یابد، مهم این است که بدون سخت کوشی بدست نخواهد آمد. و راه های گام موثر برای رسیدن به موفقیت نیز اگر به درستی انجام شود آسان خواهد بود.
ما از طریق شکست ها به ضعف هایمان پی می بریم و یاد میگیریم که چگونه باید رشد کنیم و انطباق یابیم تا موفق شویم. شکست ها متعدد راه موفقیت را هموار می کنند. شکست فرصتی برای یادگیری، پذیرش، تجزیه و تحلیل و انتخاب درست است تا در نهایت ما را به موفقیت برساند. به نظر می رسد که شکست یکی از بزرگ ترین نقاط قوت بشریت است و به همین دلیل نمی تواند مخالف موفقت باشد.
در واقع این مقوله یک عامل کلیدی برای رسیدن به اهداف ماست. نظریه تکامل می گوید: قوی ترین گونه ها شانس بیشتری برای بقا دارند گونه هایی که تحت ناملایمات قرار گرفته و پس از تجربه شکست های پیاپی بالاخره راه پیروزی و بقا را یافته اند. پس کسانی که بیشتر شکست می خورند شانس بیشتری برای موفقیت دارند.
در ادامه نظر شما را به برخی از راه های موفقیت در زندگی از دیدگاه روانشناسی جلب می کنیم:
۱-ذهنیت مثبت نسبت به رشد و پیشرفت: مشاهده ی چگونگی شکست و مدیریت صحیح آن کمک می کند تا راه موفقیت در زندگی را بیابیم. این امر با داشتن یک دیدگاه مثبت نسبت به ترقی و پیشرفت، ممکن می گردد. به این معنا که باور داشته باشیم شکست یک وضعیت دائمی نیست.
در هر مرحله تلاش، فارغ از نتیجه، تحولی در وضعیت روحی و اجتماعی ما رخ می دهد که همواره ما را رو به پیشرفت سوق خواهد داد. مادامی که ما اعتقاد داریم قابلیت هایمان ثابت هستند، شکست را به عنوان دلیلی برای عدم توانایی تفسیر کرده و تلاش خود را متوقف می کنیم.
برعکس هرگاه باور داشته باشیم قابلیت هایمان با یادگیری گسترش می یابند، شکست ها را به عنوان فرصت هایی برای یادگیری تلقی خواهیم کرد و به تلاش ادامه خواهیم داد. این سلسه فعالیت ها در نهایت به موفقیت منجر خواهد شد.
۲-ثبات در رفتار و عادات: ثابت قدم بودن در راهی که برای دستیابی به اهداف انتخاب می کنیم، یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی مهم در روانشناسی موفقیت است. در صورت عدم وجود این فاکتور ممکن است در دسته انسان های دمدمی مزاج قرار گرفته و به اصطلاح از این شاخه به آن شاخه بپریم و در نهایت به هیچ هدفی نرسیم.
۳-انعطاف پذیری روانی:سومین گام موثر برای رسیدن به موفقیت انعطاف پذیری روانی است. برای حرکت به جلو با ذهنیت مثبت، عنصر نهایی و مهم، انعطاف پذیری روانی یا توانایی انطباق با یک دنیای دائما متغیر است. داشتن انعطاف پذیری روانشناختی به مردم اجازه می دهد تا بدون محدودیت فکر کنند و هنگام مواجه شدن با یک مانع خلاق باشند. اگر انعطاف روحی و رفتاری نداشته باشیم به راحتی و با اولین ناملایمات موجود در مسیر دستیابی به هدف از میدان مبارزه خارج شده یا توسط سایرین حذف میشویم.
۴-روحیه اجتماعی وبرقراری ارتباط: درست مانند همبستگی انسان های اولیه باهم در هنگام شکار یا مواجهه با خطر، موفقیت ما به میزان اثر بخشی روابطمان وابسته است. از نظر علم روانشناسی موفیت، اشخاص فرد گرا ومنزوی نمی توانند به موقعیت های بزرگ دست پیدا کنند. انسان ها موجودات اجتماعی هستند و نوع خلقت آنها بر ارتباط با دیگران بنا شده است. بنابراین داشتن روحیه اجتماعی یکی از اصول روان شناختی مهم در موفقیت است.
در پایان متذکر می شویم که ذهنیت مثبت، ثبات رفتاری، انعطاف پذیری روانی و داشتن روحیه اجتماعی از مهم ترین صفات کلیدی در روانشناسی موفقیت بوده و الگوبرداری از آنها راهگشای دستیابی به اهداف خواهد بود.
تهیه و تنظیم: رویا طاهری کارشناس روانشناسی، مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x