رتبه نخست استان اصفهان در صدور شناسه تولید محصولات گل‌خانه‌ای کشور

رتبه نخست استان اصفهان در صدور شناسه تولید محصولات گل‌خانه‌ای کشور

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

رتبه نخست استان اصفهان در صدور شناسه تولید محصولات گل‌خانه‌ای کشور.
✅ ۶۳درصد شناسه‌های تولید محصولات گل‌خانه‌ای کشور در استان اصفهان صادر شده است.

🔹سلامت محصولات کشاورزی در زنجیره مزرعه تا سفره نه تنها به سلامت جامعه بلکه به تجارت جهانی گره خورده است و از این‌رو مدیریت و نظارت کامل و دقیق در سرتاسر زنجیره تولید تا عرضه و مصرف، امری ضروری محسوب می‌شود. از سوی دیگر الزامات تحقق تولید دانش‌بنیان، استفاده از علم و مهارت و فناوری‌های نوین از طریق صاحبان دانش می‌باشد.

🔸در اجرای طرح ملی مستند سازی تولید محصولات کشاورزی و بر اساس بخش‌نامه رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، مسوولان فنی دارای پروانه اشتغال معتبر از این سازمان مسوولیت مستندسازی مراحل تولید در واحدهای تولید محصولات گل‌خانه‌ای و پرورش قارچ خوراکی را بر عهده دارند.

🔹به منظور سهولت در تهیه آمار و گزارش‌های مربوط به تولید محصولات کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی همچون سایر امور، در این زمینه نیز در خصوص طراحی، ایجاد و راه‌اندازی زیرساخت‌های الکترونیکی ثبت کلیه فرایندهای تولید تا عرضه محصول، و ماحصل آن که صدور شناسه فنی تولید (QR Code) پیشران و پیشگام بوده و از طریق سامانه سانکا (سیستم یک‌پارچه خدمات الکترونیک سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی) این مهم محقق شده است.

🔸گزارش‌های ثبت شده توسط فنی مسوولان فنی واحدهای تولید محصولات گل‌خانه‌ای در سامانه سانکا قابل چاپ است و دسترسی به تمام اطلاعات فرآیند تولید از مرحله آماده‌سازی بستر کاشت تا برداشت محصول با اسکن QR Code تولیدی در سامانه سانکا به زبا‌ن‌های مختلف برای مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر می‌باشد که این مهم مورد توجه و استقبال ویژه وزارت جهادکشاورزی، تولیدکنندگان محصولات صادرات محور و بازرگانان و صادرکنندگان محصولات گل‌خانه‌ای قرار گرفته و در مقطعی موجب برون رفت کشور و به ویژه وزارت جهادکشاورزی از مشکل برگشت محصولات گل‌خانه‌ای از کشورهای مقصد صادرات گردید. به نحوی که مدیرکل دفتر امور گل‌خانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی، در بخش‌نامه‌هایی ثبت اطلاعات واحدهای تولید محصولات گل‌خانه‌ای در سامانه سانکا و دریافت QR Code تولیدی در این سامانه را به منظور ردیابی مبدا و آگاهی از نحوه و شرایط تولید، برای انجام صادرات را از الزامات تایید محصولات صادراتی دانسته و مورد تاکید قرار داده است.

🔹بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، تا تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، به طور متوسط در ۳۱درصد از تعداد گل‌خانه‌های کشور تولید با نظارت مسوولان فنی صورت می‌پذیرد. در حالی که ۸۴درصد واحدهای تولید محصولات گل‌خانه‌ای استان اصفهان از دانش و مهارت مسوولان فنی بهره‌مند هستند و با برنامه‌ریزی و اقدامات صورت پذیرفته توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در خصوص آموزش و سازمان‌دهی مسوولان فنی و فرهنگ‌سازی و تبیین نقش دانش و جلب اعتماد تولیدکنندگان محصولات گل‌خانه‌ای طی یک دهه اخیر به ویژه نهادینه کردن قراردادهای سهم‌بری دانش از تولید تحت عنوان طرح سدات، این استان را با اختلاف زیاد درمقایسه با سایر استان‌های کشور در رتبه نخست از نظر تولید محصولات گل‌خانه‌ای تحت نظارت مسوولان فنی قرار داده است.

🔸بهره‌مندی واحدهای تولید محصولات گل‌خانه‌ای استان اصفهان از دانش مسوولان فنی به عنوان صاحبان دانش و پشتیبانان تولید در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین منجر شده است تا ۶۳درصد از کل QR Code های شناسه فنی واحدهای تولید محصولات گل‌خانه‌ای کشور که در سامانه سانکا ثبت و صادر شده است در استان اصفهان محقق شود که به عنوان موفقیت چشم‌گیری برای این استان در خصوص اطمینان از سلامت محصول و آگاهی از فرایند تولید محسوب می‌شود.

💠روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان💠

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x