اثرات ناگوار مشاجرات والدین بر روی کودکان

اثرات ناگوار مشاجرات والدین بر روی کودکان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

اختلاف‌های زناشویی یکی از عواملی است که رشد طبیعی فرزندان را دچار اختلال می‌کند و در محیط‌هایی که چنین اختلاف‌هایی بین والدین وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت که فرزندان رشد طبیعی داشته باشند.
برخی از والدین زمانی که به مشاجره با یکدیگر می پردازند به تنها چیزی فکر می کنند اثبات حرفشان است و آنچه از آن غافل می مانند حضور فرزندانی است که شاهد دعوای آنان هستند. تاثیر مشاجره می تواند بر فرزندان از تاثیر طلاق نیز بیشتر باشد.
بچه‌ها به یک محیط عاطفی سالم و پرنشاط نیاز دارند که در آن بتوانند در یک مسیر طبیعی و بر مبنای ابعاد مختلف وجودی‌شان رشد طبیعی داشته باشند .
بنابراین اگر بخواهیم بدانیم از والدین چه انتظاری می‌توان داشت باید گفت وقتی زن و مرد تصمیم می‌گیرند که صاحب فرزندی شوند باید ابتدا محیط سالمی برای رشد کودک به وجود بیاورند .
اختلاف‌های زناشویی یکی از عواملی است که رشد طبیعی فرزندان را دچار اختلال می‌کند و در محیط‌هایی که چنین اختلاف‌هایی بین والدین وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت که فرزندان رشد طبیعی داشته باشند.
چون در این شرایط در فرزندان حس بی‌اعتمادی به وجود می‌آید و محیطی با روابط خشونت‌آمیز که مناسبات انسانی در آن آسیب می بیند، برای رشد کودکان مناسب نیست و تربیت آنها را دچار مشکل خواهد کرد .
صدای بلندی که در محیط خانه شنیده شود، روی ذهن کودک تاثیر منفی می‌گذارد و مانعی در مقابل رشد طبیعی او محسوب می‌شود بنابراین اختلافات زناشویی با توجه به میزان، شدت و دوامشان هر کدام تاثیرات مختلفی روی فرزندان دارند و شدت آثار سوء و زیانبارشان با یکدیگر متفاوت است .
اثرات منفی مشاجره والدین بر روی فرزندان
۱-اضطراب عاطفی: خانواده هایی که در مقابل کودک خود جر و بحث می کنند، نوعی اضطراب را به کودک القا می کنند، دعوای پدرو مادر می تواند تاثیرات منفی را از لحاظ عاطفی روی کودک بگذارد و این کار باعث احساس ناامنی در کودکان خواهد شد و در نتیجه این احساس ناامنی باعث می شود که کودکان در آینده از مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی رنج ببرند.
۲-پرخاشگری: خانواده هایی که جلوی فرزندان خود دعوا می کنند، در واقع به فرزند خود این گونه یاد می دهد که برای حل مشکلات باید پرخاش کرد و دعوا راه انداخت و بنابراین کودکان سعی می کنند که مشکلات خود را ازهمین طریق حل کنند و نتیجه این اتفاق باعث روابط شکست خورده و پرخاشگری می شود.
۳-مشکلات جسمی: دیدن دعوای خانواده می تواند باعث احساس اضطراب و افسردگی و درماندگی در کودک شود و در نتیجه این احساسات منفی بر روی سلامتی انسان تاثیر می گذارد و گاهی اوقات در بعضی از کودکان باعث غذا نخوردن و در بعضی باعث پرخوری می شود که تمام اینها روی سلامتی انها تاثیر گذار است.
۴-خواب ناآرام: مشاجرات والدین روی الگوی خواب کودکان تاثیر منفی دارد و خواب آرام را از کودکان می گیرد و باعث زود رنجی و بهانه جویی می شود.
مشکلات دیگری همچون پایین آمدن اعتماد به نفس، مشکلات ارتباطی با همسالان، افت تحصیلی و ..را می توان نتیجه اثرات مشاجره والدین در خانه بر روی کودکان برشمرد.
برای کاهش مشاجرات چه باید کرد؟
والدین باید در خلوت مشکلاتشان را حل کنند، حتی مشاجرات کوچک والدین هم به کودک آسیب می رساند، علائم و نشانه های پدیدار شدن دعوا و مشاجره را تشخیص دهید و آن را به زمانی که بچه ها حضور نداشته باشند معوق کنید و بهتر است این مشاجرات در محلی به غیر از خانه باشد.
بهتر است کودکان بیاموزند بزرگسالان هم درست مانند خودشان که ممکن است با همسالاننشان دعوا کنند، گاهی مشاجره می کنند اما این مشاجره به معنای جدا شدن پدر و مادر نیست. باید به فرزند توضیح داد که ممکن است ما با صدای بلند صحبت کنیم اما یکدیگر را دوست داریم.
اجازه بدهید فرزنتان در مورد مشاجره سوال کند. بچه ها ممکن است در مورد رابطه پدر و مادرشاندچار ترس ونگرانی شوند چون در واقع بحث و مشاجره شما را خوب نمی فهمند، از این رو باید به آنها فرصت دهید این نگرانی ها را به حداقل برساند.
تهیه و تنظیم: نسیبه جعفری، کارشناس ارشد مطالعات خانواده، مرکز مشاوره آرامش پلیس اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x