راهکارهای ارتقاء رتبه سایت

راهکارهای ارتقاء رتبه سایت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

اگر در زمینه سئو کار کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که با تحقیق کلمات کلیدی و تولید محتوای باکیفیت، رتبه صفحه‌های وب شما به مرور در گوگل بهبود می‌یابد. اما گاهی اوقات با به‌روزرسانی یکی از الگوریتم‌های گوگل، صفحه‌ها یک‌باره جایگاه بالای خود در صفحه نتایج موتور جستجو را از دست می‌دهند.

آشنایی با قوانین رتبه‌بندی یا رنکینگ گوگل و معیارها و ابزارهای بهینه‌سازی آن، می‌تواند به شما در ارتقای رتبه صفحه‌های وب کمک کند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که رنکینگ گوگل چیست و مهم‌ترین معیارهای آن چه هستند. همچنین تعدادی از مهم‌ترین ابزارهای تعیین رتبه سایت در گوگل را به شما معرفی می‌کنیم.

رتبه بندی یا رنکینگ گوگل چیست ؟
به گزارش روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان، موتورهای جستجو یک هدف اصلی دارند و آن هدف، نمایش مفیدترین و مرتبط‌ترین اطلاعات به مخاطبان برای پاسخ‌دهی به پرسش‌های آن‌هاست. زمانی که از یک موتور جستجو مانند گوگل استفاده می‌کنید، الگوریتم‌های آن مرتبط‌ترین مطالب به جستجوی شما را می‌یابند، آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند و فهرست به‌دست آمده را به ترتیب محبوبیت یا اعتبار صفحه‌ها، به شما نمایش می‌دهند. به این فرآیند، رتبه‌بندی یا رنکینگ گوگل گفته می‌شود.
موتورهای جستجو برای انتخاب بهترین مطالب برای کاربران، دو معیار مهم «مرتبط بودن» و «اعتبار صفحه» را مطابق فهرست زیر بررسی و تحلیل می‌کنند.
•       «مرتبط بودن» (Relevancy): این معیار، مرتبط بودن «عبارت جستجو شده یا کوئری» (Search Query) با محتوای صفحه را بررسی می‌کند. موتورهای جستجو برای بررسی مرتبط بودن از معیارهایی مانند موضوع مطلب یا کلمات کلیدی استفاده می‌کنند.
•       «اعتبار» (Authority): اعتبار صفحه با میزان محبوبیت وب‌سایت در اینترنت سنجیده می‌شود. در واقع گوگل فرض می‌کند که هرچه یک صفحه یا وب‌سایت در میان کاربران محبوبیت بیشتری داشته باشد، محتوای ارائه‌شده در آن صفحه برای خوانندگان ارزشمندتر خواهد بود.
گوگل برای بررسی و تحلیل این اطلاعات، از معادله‌های پیچیده‌ای بهره می‌گیرد که به آن‌ها الگوریتم‌های جستجو گفته می‌شود. موتورهای جستجو الگوریتم‌های خود را تا حد امکان، پنهان نگه می‌دارند. اما با گذشت زمان، کارشناسان «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) بعضی از فاکتورهای مهم در تعیین رتبه سایت در گوگل را شناسایی می‌کنند. تمرکز روی این معیارها و بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت بر اساس آن‌ها، از مهم‌ترین فعالیت‌ها در استراتژی سئو به شمار می‌رود و رتبه سایت در گوگل را بهبود می‌بخشد.


هرچه صفحه‌های وب در گوگل جایگاه‌های بالاتری دریافت کنند، احتمال نادیده گرفته شدن آن‌ها توسط کاربران کاهش می‌یابد. به همین دلیل، دریافت رتبه‌های بهتر در گوگل برای کسب و کارها ضروری است. حتی اگر کاربران در اولین مواجهه با وب‌سایت شما در صفحه نتایج جستجوهای گوگل، روی لینک‌های شما کلیک نکنند، به احتمال زیاد نام شما در ذهن آن‌ها می‌ماند و این موضوع در افزایش آگاهی از برند، تأثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین معیارهای تعیین رتبه سایت در گوگل و روش‌های ارتقای رتبه را معرفی می‌کنیم

مهم ترین معیارهای تعیین رتبه سایت در گوگل و روش‌های ارتقای رتبه

همان‌طور که گفتیم، معیارهای تعیین رتبه یا رنکینگ، شاخص‌هایی هستند که گوگل برای ارزیابی و رتبه‌بندی صفحات وب هنگام نمایش بهترین نتایج برای جستجوهای کاربران، از آن‌ها بهره می‌گیرد. برای طراحی و اجرای استراتژی سئوی اثربخش، شناختن معیارهای مهم در رنکینگ گوگل ضروری است.  تمام دیجیتال مارکترها، تولیدکنندگان محتوا و متخصصان طراحی استراتژی سئو باید با این معیارها آشنا باشند، چراکه می‌توان با توجه به این معیارها، تجربه کاربری برای مخاطبان بهتری رقم زد و تعداد مخاطبان راغب و مشتریان کسب و کار را افزایش داد.

گوگل بیش از ۲۰۰ معیار برای تعیین رتبه سایت دارد و از سال ۲۰۰۶ تاکنون، الگوریتم‌های خود را هزاران بار به‌روزرسانی کرده است. متخصصان سئو پس از هر به‌روزرسانی، با انجام آزمایش‌های مختلف برای شناسایی معیارهای مهم تلاش می‌کنند؛ بنابراین تعدادی از معیارها در طول زمان توسط کارشناسان سئو شناسایی و تأیید شده‌اند و بر اساس حدس و گمان افراد نیستند.
۲۰۰ معیار رنکینگ شناسایی شده گوگل در نه گروه فهرست زیر طبقه‌بندی می‌شوند.
•       معیارهای دامنه
•       معیارهای صفحه
•       معیارهای سایت
•       معیارهای بک‌لینک
•       تعامل کاربران
•       قوانین خاص الگوریتم گوگل
•       سیگنال‌های برند
•       معیارهای وب‌اسپم داخلی (On-Site Webspam)
•       معیارهای وب‌اسپم خارجی (Off-Site Webspam)

فهرست تمام این معیارها را می‌توانید در وب‌سایت Backlinko مشاهده کنید.

در ادامه، مهم‌ترین معیارهای رنکینگ گوگل و بهبود تجربه کاربری را به شما معرفی می‌کنیم.

تولید محتوای باکیفیت

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، گوگل همیشه بر کیفیت محتوا تأکید می‌کند. رتبه وب‌سایت را می‌توان با تولید محتوای منحصربه‌فردی که برای کاربران ارزشی را خلق می‌کند، بهبود بخشید. چراکه این کار، تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان وب‌سایت فراهم می‌کند. برای تولید محتوای باکیفیت بهتر است به نکات فهرست زیر توجه کنید.
•       درباره موضوعاتی محتوا تولید کنید که در آن‌ها تخصص دارید یا آن‌ها را به شکلی دقیق و عمیق، درک می‌کنید و برای نوشتن آن‌ها تحقیق کرده‌اید.
•       برای نوشتن محتوا از افراد متخصص کمک بگیرید.
•       اطلاعاتی دقیق و موثق را به کاربران خود ارائه دهید و سعی کنید در مطالب وب‌سایت، به مهم‌ترین پرسش‌های مخاطبان خود پاسخ بدهید.

جامع بودن محتوا

اگر می‌خواهید در صفحه نتایج گوگل به اولین رتبه دست پیدا کنید، باید محتوایی جامع و مفید تولید کنید. آمارها نشان می‌دهد که محتوای باکیفیت طولانی یا کوتاهی که تمام جزئیات یک موضوع را پوشش می‌دهد، در صفحه نتایج جستجوها بهتر عمل می‌کند. برای انجام این کار، به توصیه‌های فهرست زیر توجه کنید.
•       محتوای رقیبان خود را بخوانید و درباره موضوعاتی بنویسید که رقیبان آن‌ها را از قلم انداخته‌اند یا به آن‌ها توجه زیادی نشان نداده‌اند.
•       تمام زمینه‌های مرتبط با محتوا را پوشش بدهید و تلاش کنید که به تمام پرسش‌های احتمالی مخاطبان در محتوای خود پاسخ بدهید.
•       با اضافه کردن عناصری مانند تصاویر جذاب، فهرست قابل کلیک، لینک‌های پرشی و دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) به مطالب خود، محتوای خواندنی تولید کنید.


نرخ کلیک طبیعی

«نرخ کلیک طبیعی» (Organic Click-through Rate) به گوگل نشان می‌دهد که چه تعدادی از کاربران، محتوای شما را دوست دارند. اگر تعداد زیادی از افراد از طریق صفحه‌های نتایج جستجو روی لینک پست شما کلیک کنند، گوگل متقاعد می‌شود که محتوای شما به کلمه کلیدی مدنظر مرتبط است و در نتیجه، جایگاه آن پست را در صفحه نتایج بالاتر می‌برد.
برای بهینه‌سازی مطلب و افزایش نرخ کلیک آن در موتورهای جستجو، باید «عنوان متا و شرح مطلب» (Meta Title and Description) خود را طوری بنویسید که برای خوانندگان جذاب باشد.

 نکته‌های فهرست زیر می‌تواند در نوشتن توضیحات متا و شرح مطلب به شما کمک کند.
•       از صفت‌های عالی قدرتمند (مانند بهترین، جدیدترین و…) استفاده کنید.
•       در توضیحات متا کلمات کلیدی مدنظر خود را به کار ببرید.
•       توضیحات متا را نسبتاً کوتاه و جامع بنویسید و محدودیتی ۱۵۰ کاراکتری برای آن در نظر داشته باشید.
•       توضیحات متا را به شکلی بنویسید که برای خوانندگان مفید باشد. در واقع توضیحات متا باید به خوانندگان نشان بدهد که مطلب مدنظر، چه اطلاعات مفیدی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.
به یاد داشته باشید که پیش از رسیدن به این مرحله از بهینه‌سازی محتوا برای افزایش نرخ کلیک، باید تمام قواعد سئوی دیگر برای بهبود رتبه را نیز در محتوای خود اعمال کنید. برای مثال اگر محتوای شما در رتبه صدم یک کلمه کلیدی باشد، به احتمال زیاد افراد زیادی مطلب شما را نمی‌بینند و روی آن کلیک نمی‌کنند؛ بنابراین، ابتدا باید روی رفع این مشکل تمرکز کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ ۱H

تگ۱ H یا ۱ Heading   نشان می‌دهد که محتوای شما درباره چه موضوعی نوشته شده است. بنابراین حتماً باید از کلمه کلیدی مدنظر خود در این عنوان استفاده کنید. اما توجه کنید که استفاده از کلمات کلیدی تکراری در تگ‌های ۱H، نشان‌دهنده «استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی» (Keyword Stuffing) است و ممکن است منجر به جریمه شدن وب‌سایت توسط گوگل شود. به همین دلیل، نباید از عنوان‌های تکراری استفاده کنید و بهتر است هر بار، از ترکیب‌های جدیدی برای نوشتن تیترهای خود بهره بگیرید. این موضوع درباره تمام عناصر دخیل در سئو داخلی مانند داده‌های متا (Meta Data)، URL و تگ‌های تیتر دیگر نیز صدق می‌کند.


طول محتوا

طول محتوا یکی از معیارهایی است که متخصصان سئو درباره آن اختلاف نظر دارند. بعضی از کارشناسان معتقدند که هر مطلب باید در بیش از ۲۰۰۰ کلمه نوشته شود، اما این نظر همیشه صحیح نیست. محتوای طولانی می‌تواند بک‌لینک بیشتری دریافت کند و از این نظر برای بهبود رتبه صفحه مفید است، اما تنها زمانی می‌توانیم محتوای طولانی بنویسیم که می‌خواهیم مبحثی را به طور جامع توضیح بدهیم.
در اینجا، بهتر است ابتدا محتوای رقیبان را بررسی کنید تا شاخصی برای سنجش محتوای باکیفیت داشته باشید. اگر مطالب وب‌سایت‌های تمام رقیبان شما بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ کلمه داشته باشند و شما مطالبی ۲۰۰ کلمه‌ای بنویسید، به احتمال زیاد در ارتقای رتبه خود در کلمات کلیدی مدنظر موفق نخواهید شد.

اعتبار دامنه وب‌سایت

معیار «اعتبار دامنه» (Domain Authority | DA) از معیارهای رتبه‌بندی گوگل نیست، زیرا وب‌سایت ماز (Moz) آن را طراحی و معرفی کرده است. اما در نظر داشتن آن می‌تواند برای بهبود و تعیین رتبه سایت در گوگل مفید باشد، چراکه برای محاسبه آن از معیارهای مدنظر گوگل در رتبه‌بندی استفاده می‌شود.
زمانی که وب‌سایت‌های معتبر زیادی لینک وب‌سایت شما را در صفحات خود قرار بدهند، وب‌سایت شما نیز از نظر گوگل سایت معتبر تلقی می‌شود و در نتیجه، رتبه آن در صفحات نتایج جستجوها ارتقا می‌یابد. برای محاسبه اعتبار دامنه، معیارهایی مانند میزان محبوبیت وب‌سایت‌های لینک‌دهنده و تعداد بک‌لینک‌های باکیفیت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر روی بهبود اعتبار دامنه خود تمرکز کنید، می‌توانید رتبه‌های بهتری در گوگل دریافت کنید.

تعداد بک‌لینک باکیفیت از منابع مرتبط

همان‌طور که گفتیم، تعداد بک‌لینک‌ها و دامنه‌هایی که به شما لینک می‌دهند، از معیارهای رتبه‌بندی گوگل است. به یاد داشته باشید که وب‌سایت‌هایی که به شما بک‌لینک می‌دهند باید زمینه تخصصی مرتبط با وب‌سایت شما داشته باشند. در غیر این صورت، ممکن است گوگل تعداد زیاد بک‌لینک‌های شما را نادیده بگیرد و رتبه شما را بر اساس آن‌ها ارتقا ندهد.
به همین دلیل، بهتر است به‌جای تمرکز بر افزایش تعداد بک‌لینک‌های خود، روی دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت از وب‌سایت‌های معتبر با زمینه کاری مرتبط تمرکز کنید.

سرعت بارگذاری صفحه

سرت بارگذاری صفحه از معیارهای مهم تعیین رتبه سایت در گوگل است، چراکه در تجربه کاربری تأثیر بسیار زیادی دارد. اگر بارگذاری سایت شما بسیار کُند باشد، طوری که نتوان با آن به راحتی تعامل برقرار کرد، گوگل رتبه آن‌ها را کاهش می‌دهد. این کاهش رتبه به طور ویژه در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که وب‌سایت‌های رقیبان شما سرعت بارگذاری زیادی دارند و محتوایی باکیفیت برای مخاطبان تولید می‌کنند.
بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل

همان‌طور که می‌دانید، توجه به تجربه کاربری از نکات کلیدی برای موفقیت در سئو است. در حال حاضر، کاربران بسیار زیادی از موبایل برای دسترسی به وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند و به همین دلیل، بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل و «واکنش‌گرا یا ریسپانسیو» (Responsive) بودن صفحات را از معیارهای مهم برای تعیین رتبه سایت در گوگل است. در صورتی که صفحات شما برای کاربران موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، در سرچ کنسول گوگل پیامی برای اصلاح صفحه خود دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر می‌خواهید در گوگل رتبه‌های بالاتری داشته باشید و رضایت کاربران را جلب کنید، حتماً وب‌سایت خود را برای استفاده در موبایل بهینه‌سازی کنید.

پرهیز از بهینه‌سازی بیش‌ازحد

از «بهینه‌سازی بیش‌ازحد صفحات» (Over-Optimization) پرهیز کنید. به یاد داشته باشید که شما صفحات خود را برای کاربران بهینه‌سازی می‌کنید تا رضایت آن‌ها را جلب کنید و این کار را تنها به‌خاطر الگوریتم‌های گوگل انجام نمی‌دهید. زمانی که صفحات خود را بیش‌ازحد بهینه‌سازی کنید، ممکن است گوگل تصور کند که می‌خواهید سیستم الگوریتم‌ها را فریب بدهید و در نتیجه، شما را جریمه می‌کند.
در این بخش، خلاصه‌ای درباره مهم‌ترین معیارهای تعیین رتبه سایت در گوگل را بیان کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره معیارهای رنکینگ و ترفندهای ارتقای رتبه در گوگل، مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x