نفس تولید به شمارش افتاد توسعه پایدار در گرو احیاء تولید است

نفس تولید به شمارش افتاد توسعه پایدار در گرو احیاء تولید است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

احسان احمدی تحلیل گر حوزه صنایع : با تغییرات امروز واقعیت‌های فردا شکل خواهد گرفت.

نفس تولید به شمارش افتاد توسعه پایدار در گرو احیاء تولید است.

سیستم دفاعی اقتصاد کشور تولید است (مقام معظم رهبری)

امروز تولیدکنندگانی در خط مقدم تولید و تامین نیازهای داخلی در کشور فعالیت دارند که می توانستند سرمایه خود را وارده حوزه واردات کالا بنمایند و درگیر چالشهای تولید نشوند.
تولید کنندگان امروز میراث‌داران شرایط دشوار و بغرنجی هستند که فرآیند تولید تا مصرف کالا و خدمات همچنان بر دوششان سنگینی می کند و نفسشان را به شمارش انداخته است.
دولت ها همواره با هدف های گوناگون تلاش کرده اند تا مناسبات اقتصادی کشور را مدیریت کند اما بزرگترین معضل پیش آمده اجرای ناقصه نادرست در برخی موارد و سهم های دولت در اجرای برخی قواعد هزینه های بسیار سنگینی را بر دوش تولید کنندگان کشور قرار داده است.

دولت سیزدهم با چالشهای عظیمی در حوزه سیاست داخلی اقتصاد و سیاست خارجی روبه رو شد که بر این باوریم رفع موانع تولید و همچنین تزریق خون جدید به بدنه تولید یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم خواهد بود.

دولت سیزدهم کشور را در شرایطی تحویل گرفت که با ۷۶۰۰۰ واحد صنعتی و معدنی نیمه تمام، در انتظار تزریق سرمایه ای بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان بود .
از میان این طرح ها ۳۲۰۰ طرح نیمه تمام با پیشرفته فیزیکی بالای ۶۰ درصد و ۴۲۸ طرح با سرمایه گذاری بالای ۵۰۰ میلیارد ریال که می تواند اشتغال حداقل ۷۷ هزار نفر را رقم بزند در اولویت قرار داشت.
باید در نظر داشت سوء مدیریت عدم اجرای قوانین و مقررات و همچنین عملکرد بانک ها در خصوص عدم رعایت مقررات و دستورالعمل های بانک مرکزی در خصوص حداکثر نرخ سود و نحوه عقد قرارداد موجب به تعطیلی ۸۵۰۰ واحد تولیدی معادل ۱۸ درصد گردیده و
بانک ها و دستگاهای مالی که مقرر بود طبق قانون با جذب سپرده و نقدینگی مردم در خدمت تولید قرار بگیرد و موجب محدود شدن تورم و ایجاد رشد اقتصادی کشور و جذب سرمایه گذاری بشود متاسفانه با ورودبه فعالیت‌های سوداگرانه به تقاضا کمک کردند و تورم را به صورت شگفت زده دامن زدند
با یک نگاه به عملکرد بانکها در سال ۱۴۰۰.۱۳۹۹ می توان دید که با جذب حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان سپرده از مردم و ارائه حدودا ۲۷۰۰ فقره وام مبلغی بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بلاتکلیف در اختیار این دستگاه ها بوده است ، (سالی هایی که با رشد نقدینگی ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان رقم خورد،) که می توانستند با ورود این حجم نقدینگی به عرصه تولید بخش قابل توجهی از معضلات پیش روی تولید کنندگان را مرتفع نمود.
مواردی که می توان دولت را در تحقق رشد اقتصادی و همچنین تحقیق شعار سال یاری نماید به اجمال میتوان چنین برشمرد؛

✓ پیگیری سریع راه اندازی پروژه های نیمه تمام که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد با اولویت محصول تولیدی و میزان اشتغال دارند در دستور کار قرار گیرد.

✓ تدوین دستورالعمل مشترک در سیستم بانکی کشور در خصوص تعیین روش محاسبه سود جریمه تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان.

✓ تعیین تکلیف بدهکاران ارزی
( که طبق تبصره ۳ ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید، وزارت اقتصاد و دارایی با همکاری بانک مرکزی سازمان بورس و بیمه مرکزی می‌بایست آیین نامه پوشش نوسانات نرخ ارز را تهیه و ابلاغ نمایند و همچنین در ماده ۴۶ قانون برنامه ششم هم تمهیداتی در این خصوص پیش بینی گردیده است).

✓ ابلاغ دستور کار واحد به دستگاه‌های خدمات‌رسان در جهت ارائه خدمات( برق آب گاز جاده مخابرات اینترنت) به سرمایه گذاران به سبب ترغیب هرچه به طرح جذب سرمایه در کشور.
تجدیدنظر شبکه پولی و مالی در روند ضبط و توقیف وثیقه های بانکی تولید کنندگان و سرمایه گذاران.

✓ اصلاح قانون گمرک در جهت سهل و وصول شدن واردات تجهیزات و ماشین آلات و مواد اولیه کارخانجات در قبال اخذ تعهد.

✓ احیای فعالیت تعاونی ها که طبق قانون می بایست ۲۵ درصد اقتصاد کشور حول محور تعاونیها باشد اما متاسفانه طبق آمار تنها ۴ درصد آن محقق گردیده است.

✓ تدوین و ابلاغ دستورالعمل به منظور جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی که به تملک بانک ها قرار می گیرند و الزام بانک ها به ادامه دار بودن فعالیت واحد تولیدی حتی در صورت تملک. بانک ها می بایست با استقرار هیئت نظارت از طرف خود از عدم فعالیت واحد تولیدی جلوگیری نمایند.

✓ با توجه به اینکه مهمترین بخش درآمد دولت بر اساس تجربه جهانی منابع مالیاتی است اصلاح سیستم مالیاتی و مکانیزه شدن اخذ مالیات که کمترین دخالت نیروی انسانی در آن باشد و همچنین اصلاح مالیات های مستقیم نیز از مهمترین اقدامات می باشد.

برطرف کردن این موانع نیازمند درک فوری آنهاست می بایستی یک بار برای همیشه موانع را از پایی تولید و تولیدکننده برداشت لازم است دولت مردان و تصمیم گیرندگان برای رفع موانع تولید کمر همت ببندند.

اگر دوردست ها و آینده را نبینیم دچار خطای نزدیک بینی خواهیم شد

🖊️🖊️ احسان احمدی کارشناس و تحلیلگر حوزه صنایع و آینده پژوهی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یوسف زادخ

مطلب بسیار عالی و ارزنده بودی. نیاز است حداقل ستاد رفع موانع تولید از این عزیزان بهرگیری کند تا حداقل راهکارهای موثری را پیش ببرند. بسیار عالی بود

اسدی

بسیار عالی .احسنت باید وزیر محترم صمت مطلع باشند هستند کسانی که با این دقت و دلسوزانه رصد میکنند و دغدغه تولید دارند

شیرلزی

عالی بود

صدری

آقا خیلی جالب بود چقدر باید عاشق باشه یکی بیاد تولید کننده بشه دنیا همه شرایط را در خدمت تولیدکنندگان میگذارند ما تولیدکنندگان در خدمت دولت و بانکها هست ….
وزیر صنعت میدونه اینا رووو
دم نویسنده گرم آفرین

خلیل اکبر

واقعاا تعجبیه !!!! آفرین به این نگاه دقیق تماس با آقای احمدی به چه صورته من برای ی پژوهش بتونم ازشون استفاده کنم؟

eghtesad_ahval

سلام شماره تماس بفرمایید تا ایشان با شما تماس بگیرند

محمدزاده

ایشون باید جزء کارگروه رفع موانع تولید باشند یا پژوهشکده در این حوزه آفرین

جبل عاملی

مطلب بسیار ارزنده ای بود لذت بردیم

اسفندیاری

ما تو کاشی اصفهان یکی از این شرکتها هستیم کار خراب تررررررررررررر از این حرفهاست عزیزم کی دلش سوخته شما چه دلخوشی اینا براشون مهم نیس اگر یکی از مسئولین این مطلب و بخونه و از درد نمیره باید بش شک کرد بازم دمت گرم شاید یکی دلش سوخت

رضا بهرامی

جملات کلیدی و راهبردی جنابعالی در جهت تحقق و توسعه آرمان های انقلاب واقعا ستودنی است.

10
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x