اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

رتبه بندی شامل چه کسانی خواهد شد؟

رتبه بندی شامل چه کسانی خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز ، وزارت آموزش و پرورش جهت تبیین آیین نامه رتبه بندی کشور را به پنج قطب تقسیم نمود . و هر کدام از مسئولین وزارتی را جهت تشریح موضوع به این قطب ها گسیل کرد .  با حضور مدیران و روسای نواحی و مناطق  قطب ۲ کشور با موضوع نظام رتبه بندی با حضور معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش  و پرورش در  ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱   به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در محل  مرکز سالن اجتماعات مجموعه رفاهی شماره سه اصفهان جلسه تشکیل شد.

 در این جلسه ،دکتر ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، ضمن تشکر از حضور مدیران کل و مدیران و روسای آموزش و پرورش حاضر و میزبانی استان اصفهان در این همایش، هدف این نشست را استفاده از ظرفیت همه مدیران مناطق و استانها به عنوان افسران نظام پیشرفت تعلیم و تربیت اعلام و به تبیین قانون رتبه بندی و گزارشی مختصر از مفاد این قانون و تغییرات آن از گذشته تا به امروز پرداختند که اهم موارد ذکر شده در بخش اول سخنان ایشان به شرح ذیل است:

  • رتبه بندی از دهه ۷۰ و ۸۰ بعنوان یک مطالبه بین صاحب نظران تعلیم و تربیت طرح می شد،  تا این که در اثنای تصویب سند تحول ذکر مصداق شد و موضوع رتبه بندی معلمین با هدف اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی های تعریف شده و ارتقای نظام تعلیم و تربیت مد نظر قرار گرفت
  • در ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، مجلس دولت را مکلف به تهیه لایحه نظام رتبه بندی و ارائه آن به مجلس نمود. اما دولت گذشته لایحه را تا انتهای اسفند ۹۹ ارائه  نداد . ناگهان در واپسین روزهای دولت وقت لایحه ای تقدیم شد که دارای اشکالات و ایراداتی بود.
  • در سال ۱۴۰۰ نزدیک هفت ماه تمام وقت کمیسیون آموزش کارهای کارشناسی و با همراهی دولت انجام داد. اما همراهی دولت اساساَ به نحوی بود که کار خوب پیش نمی رفت. در ابتدا گفته شد بار مالی پیش بینی نشده که اما بعد اعلام کردند که بار مالی را پیش بینی کرده اند.در حالی که اعتبار پیش بینی شده  موضوع از کمک به صندوق های بازنشستگی پرداخت مطالبات و … و در انتها رتبه بندی بود و سهم رتبه بندی مشخص نبود و مبهم بود.
  • در همان اثنا طی مکاتبه ای کمیسیون آموزش از سازمان برنامه خواستار اعلام بار مالی پیش بینی شده و طریق تامین مالی شد که رییس سازمان وقت برنامه ، طی نامه ایمیزان بار مالی پیش بینی شده را ۲۰میلیارد برای مدت ۳ سال عنوان کرد. یعنی هر سال حدود ۷ هزار میلیارد تومان که سهم هر معلم بسیار کم می شد.
  • مجددا با استقرار دولت جدید، در شهریور ماه نسخه اول لایحه رتبه بندی تصویب و در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت که مهمترین اشکال آن بار مالی بود و هیئت وزیران باید نطر رسمی خود را در باره بار مالی اعلام می کرد. در همان ایام وقتی لایحه برگشت، وزیر آموزش و پرورش مامور به بررسی بود که دولت در این خصوص چه اقدامی خواهد کرد. که با افزایش حقوق معلمین و تصویب قانون رتبه بندی موافقت شد
  • وی ابراز داشت ما همه یک خانواده ایم و بدانیم دستگاهی که به دنبال مطالبات فرهنگیان بود، وزارت آموزش و پرورش بود. وزارت وقت زیاددی  جهت اغنای دستگاه های فرادستی صرف نمود تا رتبه بندی به نتیجه رسید.
  • –           وزارت از زمان ابلاغ قانون در ۲۵ اسفندماه، یک ماه وقت داشت آیین نامه را تدوین کند. سعی شد نظر صاحب نطران و محققین گرفته شود و در هفته آخر نیز با دعوت از مدیران کل استانها سعی شد نظرات آنها نیز لحاظ شود  و بالاخره در  روز ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ آیین نامه در اختیار هیئت وزیران  قرار گرفت.
  • آیین نامه فعلی پیشنهادی است. ابتدا در کمیسیونهای دولت بررسی و نسخه نهایی در اختیار هیئت وزیران قرار گرفته و پس از  تصویب  آیین نامه نهایی به اجرا در خواهد آمد.
  • نکته مهم این که آیین نامه اجرایی باید بر اساس مفاد قانون نوشته می شد. در  ماده ۴ قانون صراحتا ذکر شده فرایند رتبه بندی باید بر مبنای امتیازات ناشی از شایستگی های عمومی ، تخصصی، حرفه ای و تجربی باشد.
  • در خصوص نقدهایی که به امتیازبندی ها شده باید گفت اولویت امتیازات را قانون تعریف کرده در غیر این صورت رد می شود. چون آیین نامه باید منطبق بر قانون باشد و گرنه دیوان عدالت اداری  هم آن را ابطال می کند و امکان لغو احکام هم در صورت صدور بر خلاف قانون وجود  دارد.
  • قانون اجاره نداده تجربه و سنوات امتیازش زیاد باشد
  • از مجموع ۱۰۰۰ امتیاز نصف برای تجربه و شایستگی عمومی و نصف برای شایستگی های تخصصی و حرفه ای در نظر گرفته شده است.
  • هیئت وزیران با توجه به سند تحول تصمیم گرفت امتیازات شایستگی را در نظر بگیرد. مفاد و مصادیق شایستگی عمومی از جنس قانون ماده ۲۳ قانون گزینش است، لذا این امتیازات سهل الوصول است.
  • شایستگی های همه این شاخصها کیفی هستند. به عنوان مثال در خصوص تعهد و تعلق سازمانی مصادیق جدی داریم که تعریف شده است. دهها شاخص ذیل تعهد سازمانی تعریف شده و قابل سنجش است.
  • در ماده ۱۰ قانون هیئتهای ممیزه پیش بینی شده که اجرای صحیح قانون بر عهده این هیات ها است.
  • می پرسند چرا از نمایندگان معلمان در هیئت های ممیزه عضو نیستند. در ماده ۷ قانون اعضای هیئت ممیزه را تعریف کرده لذا در آیین نامه نمی توان بر خلاف قانون عمل کرد.
  • داده ها توسط خود معلم ، مدیر مدرسه ، شورای تربیتی مدرسه و انجمن اولیا و مربیان جمع آوری می شود. مدرسه محوری یکی از محورهای جدی رتبه بندی معلمان است. به خود فرهنگیان اعتماد شده است.
  • آیا ارزشیابی معلم توسط دانش آموز انجام می شود؟  ما در مرحله استقرار رتبه بندی، ارشیابی معلم توسط دانش آموز را نداریم
  • در اجرای رتبه بندی دو مرحله داریم: در مرحله اول معلمان در رتبه ها قرار می گیرند. و در مرحله دوم ۵ سال فرصت برای طراحی سامانه های رتبه بندی وجود دارد و بعد هیئت های ممیزه منطقه پس از ۵ سال رتبه بالاتر را به معلم می دهد تا بر اساس وضع موجود معلم رتبه بندی شود و دچار مشقت نشود.
  • نظام رتبه بندی بر اساس اعتماد به مدرسه و کادر مدرسه بوده است. لذا ابتدا خودارزیابی معلم صورت می گیرد و سپس توسط مدیر و انجمن و شورای تربیتی مدرسه ارزیابی می شود.
  • حل مشکل آخرین مدرک همیشه یکی از مطالبات جدی معلمان بود. طی استعلام از سازمان قوانین مجلس، در اجرای رتبه بندی آخرین مدرک تحصیلی معلمان اعمال می شود.
  • در ماده آیین نامه از کلمه مانند استفاده کردیم.  در لایحه رتبه بندی قبلی فقط شامل معلمانی که در مدرسه بودند می شد، اما در قانون جدید با کلمه «مانند» این به نفع سایر افراد اصلاح شد.
  • در لایحه رتبه بندی، میانگین افزایش، ۲۵ درصد اعلام شده بود، اما در اجرا ، افزایش از ۴۵ تا ۹۰ درصد است.
  • در لایحه عنوان شده بوده معلمین با سابقه ۲ سال مشمول نمی شوند اما در قانون و آیین نامه، همه شامل می شوند. معلمی نداریم که مشمول رتبه بندی نشود.
  • زمان اجرا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است که در آیین نامه هم آمده است.  هر زمان احکام ابلاغ شد، مبنا از ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ است. تلاش می کنیم احکام به دیون نرود. وزارت دارد تلاش می کند بتواند معوقات و مطالبات ۱۴۰۰ را بگیرد اما اگر هم نشد، در حکم می آید ولی فرصت را هم از دست نداده ایم.
  • در لایحه رتبه بندی فاصله هر رتبه ۶ سال تعیین شده بود، اما در قانون ۵ سال پیش بینی شده است.در لایحه معلمان استثنایی دیده نشده بودند، اما در قانون معلمان استثنایی هم دیده شدند.
  • در لایحه سنوات ارفاقی برای معلمان پیش بینی نشده بود اما در قانون برای معلمان روستایی، عشایری، استثنایی و ابتدایی ۴ هر سال یک بار در نظر گرفته شده است.
  •  در رابطه با مدرک تحصیلی امتیاز حداکثر ۷۵ را در نظر گرفته ایم که در صورت مرتبط بودن مدرک ۱۵ امتیاز به آن اضافه می شود که جمعا ۹۰ امتیاز خواهد شد.
  • در شیوه نامه، پژوهش های مرتبط چه در مجله علمی پژوهشی و حتی پژوهشی که معلم برای کلاسش انجام داده باشد، مورد تایید است.
  • تمام تلاش ما این بود که نظام آموزشی نباید معلم را از مدرسه دور کند. لذا تلاش کردیم  فعالیتهای مرتبط با دانش آموزان امتیاز بگیرد و معلم در مدرسه بماند.
  • عضویت در گروه ها و کارگروه ها عام الشمول است. انجمن های علمی، شوراها، گروهها در سطح مدرسه تا ملی همه را شامل می شود. این عبارت موسع است. هر شورایی که در مدرسه هم تعریف شود، معلم امتیازش را می گیرد. حتی می شود کارگروه هایی را در مدرسه تعریف کرد. قانون ۳ ماه زمان برای اجرا گذاشته است. لذا در این بازه زمانی ۳ ماهه مدارس کارگروه یا گروههای علمی و تحقیقاتی ایجاد کنند.
  • در رتبه بندی موضوع بسط مشارکت معلمین در تمام فعالیت های تربیتی مورد نظر است اما بر اساس قانون باید در اعطای رتبه جایی برای ایجاد رقابت ایجاد کنیم که هر معلمی برتر است امتیاز بیشتری به او بدهیم.
  • نسبت به آیین نامه تعصب نداریم ولی دفاع می کنیم. اما هر آیین نامه و مصوبه ای معایب و مزایایی دارد. امروز کمک کنیم بخشی از نقایص را برطرف کنیم. اگر بدانیم و به نتیجه برسیم که این آیین نامه منجر به رضایت مندی معلمان نمی گردد، حتما امکان بازنگری وجود دارد.
  • هدف رتبه بندی افزایش رضایت مندی شغلی معلمین و افزایش کیفی فعالیت های آموزشی و پرورشی است. اگر به نتیجه برسیم که اکثریت معلمین یا دانش آموزان متضرر نمی شود، حتما اصلاح می کنیم.
  • اصل و اساس رتبه بندی، اصلاح نظام پرداخت معلمین بر اساس ۴ شایستگی اعلام شده است.
  • شایستگی های حرفه ای، در خصوص تولید محتوا بحث فقط تولید نیست. اگر در جدول ملاحظه کنید، تولید و بارگذاری محتواست. بارگذاری در شبکه شاد هم مصداق این ماده است.
  • برای دریافت تقدیرنامه امتیاز قایل شده ایم. دامنه باز گذاشته شده ومحدودیت زمانی وجود ندارد.
  • برای ارزشیابی عملکرد سالانه ۱۰۰ امتیاز در نظر گرفته ایم که توسط مدیر مدرسه انجام می شود.
  • اصل و اساس بر مبنای اعتماد به مدیر مدرسه است. ستون تحول مدیر مدرسه است، چون معلم را می شناسد. اما با این وجود اگر معلمی در مورد حکم خود اعتراض داشت در هیئت های ممیزه قابل طرح است.
  • غنی سازی محیط های یادگیری به معنی استفاده از محیطهای مختلف و متنوع کردن فضا و تدریس (فضایی به جز کلاس صرف و استفاده صرف از روش سخنرانی، حضور در کتابخانه، آزمایشگاه، اردوگاه  و امثالهم است. مصادیق مضیق نیستند. در زمان اجرا دست باز است.
  • آیین نامه باید شفاف و بدون ابهام باشد اما باید به نحوی هم باشد که به بهترین شکل ممکن بتواند اجرا شود.
  • ر  رابطه با تعریف تجربه صرفا عبارت سنوات مهم نیست. بلکه بر اساس قانون تجربه  توانمندی هایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سالهای خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمی کسب نموده اند.
  • تدریس در کارگاه تخصصی از درون مدرسه شروع می شود تا کشور.
  • –          ۵۰ امتیاز اضافه بر سقف برای ایثارگران و نخبگان پیش بینی شده است. تلاش می شود مواردی نیز اضافه بر سقف گرفته شود.

آنچه که عرضه شد خلاصه ای از مطالبی بود در که در جلسه مطرح گردید . پایگاه خبری احوال نیوز آماده شنیدن تمامی پیشنهادات و انتقادات مخاطبین محترم می باشد.

مهدی امیدوار

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x