راه اندازی سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو در جهت تکریم ارباب رجوع و تسهیل وصول مطالبات

راه اندازی سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو در جهت تکریم ارباب رجوع و تسهیل وصول مطالبات

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، جهانگیر رحیمی با بیان اینکه جلوگیری از تضییع حقوق عامه و تکریم ارباب رجوع جزو اولویت های سازمان امور مالیاتی است، اظهار داشت: در راستای تحقق این اهداف، سامانه هوشمند مالیات بر نقل و انتقال خودرو اجرایی شده که این امر هزینه های شهروندان را کاهش داده و از اتلاف انرژی و وقت مردم کاسته است. همچنین این موضوع به ایجاد تعادل بازار خودرو کمک شایانی می نماید.

وی به مقایسه‌ هزینه انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد با مراکز تعویض پلاک اشاره کرد و گفت: افراد مطلع می‌ دانند که هزینه‌ها در مرکز تعویض پلاک، بسیار پایین‌تر از دفاتر اسناد رسمی است؛ اما برخی در حال ایجاد موجی در جامعه هستند که همچنان معامله‌گران و خریداران خودرو را ترغیب به تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی کنند.

رحیمی با بیان اینکه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از انجام فرآیند تعویض پلاک انجام می شود، افزود: مالیات نقل و انتقال خودرو از هفتم فروردین سال جاری به صورت آنلاین دریافت می شود و بر همین اساس یک درصد از ارزش خودروهای داخلی و دو درصد خودروهای وارداتی تحت عنوان مالیات دریافت می ‌شود و افرادی که می‌خواهند برای تعویض پلاک نوبت بگیرند، باید به سامانه نوبت‌دهی مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو در اجرای ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته است، گفت: شهروندان محترم می‌ توانند به صورت هوشمند و بدون مراجعه به بانک‌ها به صورت آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو را از طریق سامانه  my.tax.gov.ir پرداخت کنند.

وی افزود: از تاریخ  13 دی‌ماه سال گذشته، باید تمام نقل و انتقالات روی سامانه ثبت شده باشد که بعضا به صورت خوداظهاری این کار انجام شده؛ اما احیانا اگر مواردی باشد که این مالیات پرداخت نشده باشد، توسط سازمان امور مالیاتی کنترل و به مالکین اطلاع‌رسانی می ‌شود تا نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمایند.

رحیمی در خصوص شیوه های پرداخت نیز تصریح کرد: در حال حاضر مالیات نقل و انتقال خودرو از دو طریق قابل پرداخت است؛ نخست از طریق سایت سازمان امور مالیاتی و دوم از طریق سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک شهروندان به سازمان امور مالیاتی هدایت می‌شوند که پس از پرداخت مالیات می‌توانند نسبت به اخذ نوبت تعویض پلاک اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: براساس اظهارات کارشناسان این حوزه، در همین مدت کوتاه اجرای این طرح، مقایسه هزینه انتقال ۱۰ خودرو پرفروش در مراکز تعویض پلاک و دفاتر اسناد، نشان از کاهش حداقل ۵۰ درصدی هزینه نقل و انتقال خودرو از طریق سامانه پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو دارد.

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x