جزئیات افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | ۳۸ درصد + ۶۶۲ هزار تومان باید برای حقوق بازنشستگان اعمال شود

جزئیات افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | ۳۸ درصد + ۶۶۲ هزار تومان باید برای حقوق بازنشستگان اعمال شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به روشن شدن تکلیف افزایش میزان مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، بر اساس مصوبه‌ی مزدی شورای عالی کار اعلام کرد: «از هر زمان که افزایش مستمری سال جاری جاری اعمال شود باید متناسب‌سازی همزمان با صدور احکام اتفاق بیفتد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با اشاره به نامه معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به منظور اعتبار قانونی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برای اعمال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، گفت: برابر این نامه که به دنبال استعلام سازمان تامین اجتماعی در مورد میزان افزایش مستمری‌ها بر اساس ماده ۹۶ در بودجه ۱۴۰۱، به مدیرعامل سازمان ارسال شده، سازمان تامین اجتماعی کماکان می‌تواند برابر مصوبه شورای عالی کار میزان مستمری بازنشستگان خود را برای سال جاری افزایش دهد و دیگر الزام افزایش ۱۰ درصدی برای مشمولان ماده ۹۶ توجیهی ندارد. 

او افزود: در نامه معاون قوانین مجلس، به ماده ۹۶ اشاره و صراحتا قید شده که سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد باتوجه به افزایش‌هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد. بنابراین تشریفات قانونی نحوه تعیین مستمری بازنشستگان سازمان در این ماده به صراحت و بدون ابهام ابلاغ شده است. در نتیجه بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول جزء ۴ بند البف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نمی‌شوند. به هر صورت با پیگیری‌هایی که از بابت جلوگیری از اعمال افزایش صرفا ۱۰ درصدی مستمری‌ها انجام دادیم، در سال جاری حداقل‌بگیران به میزان ۵۷ درصد و سایر سطوح به میزان ۳۸ درصد به اضافه ماهانه ۵۱۵ هزار و ۱۶۵ تومان افزایش مستمری خواهند داشت.

صادقی با اشاره به ضرورت اعمال ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ و اعمال آن در احکام ۱۴۰۱ بازنشستگان به همراه افزایش سالیانه‌ مستمری، گفت: ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی همانند افزایش مستمری‌ها باید از فرودین ۱۴۰۱ محاسبه شود. چنانچه مقرر شده که از اردیهشت ماه افزایش مستمری‌ها اعمال شود، ۲۵ درصد باقی مانده هم باید توام با آن در نظر گرفته شود. به هر صورت، نباید ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی جدا از افزایش سالیانه مستمری‌ها دیده شود؛ چراکه در این صورت اعمال طلب ۲۵ درصدی با تاخیر مواجه می‌شود و نمی‌توانیم این طلب را که میزان آن به ۶۶۲ هزار تومان می‌رسد دریافت کنیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه هیچ ابهامی در رابطه با اعمال این ۲۵ درصد از سال جاری وجود ندارد، گفت: «از طرفی در بودجه عنوان شده که بعد از افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ متناسب‌سازی باید صورت بگیرد و احکام بازنشستگان باید بر مبنای متناسب‌سازی اعمال شود. قاطع عرض می‌کنم که بلافاصله پس از اعمال افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ موضوع اعمال ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقی مانده‌ی سال ۱۴۰۰ دنبال می‌شود. این ۲۵ درصد باید همزمان با صدور احکام افزایش مستمری اعمال شود تا یک «حکم واحد» را برای هر بازنشسته شاهد باشیم؛ ضمن اینکه متناسب‌سازی مستمری سایر سطوح را در پیش روی داریم. در هر صورت حدکثر مستمری در سال ۱۴۰۱.۷ برابر حداقل است. بنابر این حداکثر بگیر در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۹ میلیون تومان مستمری دریافت می‌کند.

حقوق بازنشستگان

مهدی جمشیدی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x