نگاهی به آیات مربوط به خوردن و آشامیدن در قرآن کریم

نگاهی به آیات مربوط به خوردن و آشامیدن در قرآن کریم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

خداوند در تعدادی از آیات قرآن کریم دستور به خوردن و آشامیدن فرموده اما بلافاصله بعد از این دستور، فرمان دیگری هم صادر کرده که نشان می دهد، خوردن و آشامیدن برای ما تکلیف آور است و اینگونه نیست که فقط بخوریم و بیاشامیم و هیچ کاری نکنیم.
خداوند در بیشتر آیات قرآن دستوراتی را به مردم داده است مانند اینکه دستور داده نماز برپادارید، روزه بگیرید، جهاد کنید، راستگو باشید، دروغ نگویید، غیبت نکنید، شراب نخورید و…که برخی به اندازه ایمانی که دارند به این دستورات عمل می کنند اما یک دستور است که بلااستثنا همه مردم چه موءمن باشند و چه کافر به آن عمل می کنند و آن دستور به خوردن و آشامیدن است.
البته خوردن و آشامیدن لازم است چون زنده نمی مانیم و هر موجود زنده ای برای زنده ماندن به آب و غذا نیاز دارد. اما منظور خداوند فقط این نیست که فقط بخوریم و بیاشامیم چون بعد از هر آیه ای که دستور به خوردن و آشامیدن داده یک فرمان دیگری هم پشت آن داده که  نشان می دهد خوردن و آشامیدن برای ما تکلیف آور و مسئولیت آور است و اینگونه نیست که فقط بخوریم و بیاشامیم و هیچ کاری نکنیم.
در ادامه به ۹ آیه از قرآن کریم که در آن خداوند دستور به خوردن و آشامیدن داده و سپس دستور به امر دیگری کرده را اشاره و مورد بررسی قرار می دهیم.
۱-خداوند در آیه ۶۰ سوره بقره می فرماید: « کُلوا واشربوا من رزق الله و لاتعثو فی الارض مُفسدین» یعنی از آنچه که خدا روزی شما ساخته بخورید و بیاشامید و در روی زمین فتنه انگیزی و فساد نکنید. پس اولین مسئولیت بعد از خوردن و آشامیدن این است که در روی زمین فساد نکنیم. یعنی اگر شخصی روزی خدا را خورد و گناه و فساد کرد این شخص دستور خداوند را ناقص اجرا کرده است. از خوردن و آشامیدن انرژی بدست آورده اما این انرژی را بجای اینکه در خدمت خدا و خلق خدا صرف کند صرف گناه کرده است.
۲-خداوند در آیه ۱۶۸ سوره بقره می فرماید: « کُلوا مِمّا فِی الارض حلالاً طیباً و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدوٌ مبین» همانطور که می بینید خداوند در قسمت اول این آیه دستور می دهد بخورید در روی زمین از چیز هایی که حلال و پاک هستند. یعنی اینکه می فرماید همان چیزهایی که می خواهید بخورید حلال باشد منظوراین است که ما روزی که برای شما قرار دادیم حلال و پاک قرار دادیم آن را شما حرام نکنید. مانند انگور که میوه ای حلال است وبرخی آن را تبدیل به شراب که یک نوشیدنی حرام است می کنند.
در قسمت بعدی این آیه می فرماید: دنبال وسوسه های شیطان نباشید محققاً شیطان از برای شما دشمنی آشکار است. یعنی مسئولیت بعدی که بعد از خوردن برعهده ما نهاده شده این است که دستورات شیطان را اطاعت نکنیم بلکه مطیع دستورات خداوند باشیم.
۳-خداوند در آیه ۱۷۲ سوره بقره باز می فرماید: « کُلوا من طیبات ما رزقناکم و اشکروا لله …» یعنی بخورید از روزی های پاکی که به شما دادیم و بعد می فرماید شُکر خدا را بجا آورید. البته یک مرحله از شُکرخدا را بجا آوردن به صورت زبانی با گفتن الحمدالله است اما مرحله دیگر آن این است که هر نعمتی را که خداوند به ما داده آن نعمت را در جای خودش استفاده کنیم. این انرژی که خداوند به ما داده در راه معصیت خدا صرف نکنیم. شکر دیگر این است که اگر ما خوردیم به دیگران هم بدهیم که آنها هم از این روزی پاک استفاده کنند.
۴-خداوند همچنین در آیه ۸۸ سوره مائده می فرماید: « وکُلوا مِمّا رزقکم الله حلالاً طیباً والتقوالله…» یعنی بخورید از آنچه که برای شما روزی حلال و پاک قرار دادیم و بعد می فرماید تقوای الهی را پیشه کنید. البته تقوا مراتب و مراحل مختلفی دارد که شرح آن نیز طولانی است اما ماحصل تقوا این است که در ما ملکه ای ایجاد شود که نا خودآگاه به سمت گناه و معصیت نرویم.
۵-خداوند درآیه ۸۱ سوره طه می فرآید: « کُلوا من طیبات ما رزقناکم و لا تطغوا فیه…» یعنی بخورید ازچیزهای پاکی که خداوند روزی شما قرار داده و طغیان نکنید. یعنی انرژی که از این غذای پاک به دست آوردید را صرف طغیانگری و سرکشی نکنید ببینید که خداوند چه چیزی از شما می خواهد همان را انجام داده و خارج از آنچه که خداوند می خواهد را انجام ندهید.
۶-خداوند در آیه ۲۸ سوره حج نیز می فرماید: «فکُلوا منها و اطعموا البائِسَ الفقیر» بخورید ولی فقرا را هم از یاد نبرید و آنها را هم اطعام کنید. حالا که خداوند به شما روزی زیاد داده به فقیران هم کمک کنید. نکته قابل تامل این جا است که در انفاق کردن خداوند به اندازه اش نگاه نمی کند بلکه به نیت افراد نگاه می کند. یک کسی خیلی دارد یک میلیارد تومان کمک می کند، یک کسی کم دارد ۱۰ هزار تومان کمک می کند. اگر این ۱۰ هزار تومان برای رضای خدا باشد به اندازه همان یک میلیارد تومان ارزش دارد و پاداش هر دو یکی است.
۷-خداوند در آیه ۵۱ سوره مؤمنون می فرماید: « کُلوا من الطیبات واعملوا صالحاً…» یعنی بخورید از چیزهای پاکیزه و به نیکوکاری و عمل صالح بپردازید. در این آیه هم خداوند بعد از دستور دادن به خوردن، دستور به انجام عمل صالح می دهد.
۸-دستور به خوردن فقط برای انسان ها صادر نشده بلکه خداواند حیوانات را امر به خوردن می کند. به عنوان نمونه در آیه ۶۹ سوره نحل آمده: « ثُم کُلی مِن کُل الثّمرات فاسلُکی سُبل ربِّکَ ذُلّلاً…» یعنی ای زنبور بخور از همه ثمرات و آن گاه راه پروردگارت را به اطاعت طی کن. در این آیه نشان می دهد حیوانات هم اگر چیزی را می خورند هم باید دستور خداوند را هم اجرا کنند و خوردن برای آنها هم مسئولیت آور است.
۹-خداوند درآیه ۳۱ سوره اعراف می فرماید: « وکُلوا واشربوا و لا تُسرفوا…» یعنی بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید. در مورد اسراف نکردن باید گفت اولاً اینکه به اندازه ای که بدنمان نیاز دارد باید مصرف کنیم یعنی اگر با دو وعده در روز زنده می مانیم و انرژی برای کار کردن به دست می آوریم چرا سه وعده غذا بخوریم.
ما در اسلام ۲ وعده غذایی داریم یک وعده صبح و یک وعده هم شام و شام را هم باید سبک بخوریم اما متاسفانه ما انسان های اسراف گری هستیم و دور ریز ما در مجالس و عروسی ها بسیار زیاد است. در خوردن هم اسراف می کنیم. در روایت داریم که هنوز سیر نشدی دست از غذاخوردن بکشید اما برخی با آنکه سیرشده اند هم دست از غذا خوردن نمی کشند. امروزه هربلایی که بر سر انسان می آید از پرخوری است. در روایت داریم که رسول خدا (ص) فرمودند: «المعده بیتُ کُل داء والحمئه رأس کل دواء» یعنی معده خانه هر دردی است و پرهیز از و اجتناب از غذاهای نامناسب و زیاده خوری اساس و راس هر داروی شفابخشی است. پس اگر بتوانیم معده خود را سرو سامان دهیم مشکلات بدنی و جسمی ما هم خیلی پائین می آید.
اگر به زندگی بسیاری از علما و مراجع نگاه کنیم می بینیم که حتی یک نفر از آنها در طول عمر خود دچار امراض و بیماری های جسمی، مریضی معده یا بیماری قلبی نشده و بیش از ۱۰۰ سال هم عمر کردند و دلیل آن هم این بود که غذای سالم و کم می خوردند.
بیشتر بیماری هایی که امروزه در جامعه ما وجود دارد به خاطر پُرخوری، استفاده از غذاهای چرب و فست فودها و تراریخته ها است . وجود تعداد زیاد بیماران گوارشی هم نشان دهنده این است که یک مافیا و تجارت نامناسبی پشت این موضوع نهفته تا انسان ها را با غذاهای نافرم مریض کرده و سپس داروهای خود را بفروشند. تاجایی که امروز دانشمندان غرب به این نتیجه رسیدند که روزه گرفتن که در دین اسلام به آن دستور داده شده چقدر در سلامت عروق، سلول ها و اعضای گوارش و بدن انسان مفید است.
پس اگر می خواهیم عمر طولانی کرده و سالم بمانیم وقتی به قسمت اول این آیات عمل می کنیم به قسمت بعد آن هم توجه کرده و دستورات خداوند را درست و صحیح انجام دهیم و مطمئن باشیم که تمام امر و نهی های خداوند برای ما مفید است چرا که قطعاً هیچ کس به اندازه خداوندی که ما را خلق کرده خوبی ما را نمی خواهد.
تهیه و تنظیم: حجت الاسلام محمد حسین ایروانی، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x