اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

آموزش همگام «فتوریدینگ» تصویر خوانی و داستان نویسی و تاثیر آن برپیشرفت هنرجویان در خلق داستان هایی قوی تر و پر محتواتر

آموزش همگام «فتوریدینگ» تصویر خوانی و داستان نویسی و تاثیر آن برپیشرفت هنرجویان در خلق داستان هایی قوی تر و

پر محتواتر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز؛ دکتر مهرناز آزاد ، شاعر،نویسنده ، روزنامه نگار و پژوهشگر مسائل فرهنگی و

اجتماعی ، در مقاله ای در ارتباط با آموزش همگام «فتوریدینگ» تصویر خوانی وداستان نویسی وتاثیر آن برپیشرفت

هنرجویان در خلق داستان هایی قوی تر وپر محتواتر بیان نمود:

بنیاد اصلی داستان کوتاه به شکلی که امروز آن را می شناسیم در ادبیات ایران وجود نداشت. هر چند رگه‌هایی از آن را در آثار

سعدی در قرن هفتم مشاهده می‌کنیم اما خوشبختانه این نوع داستان امروزه در ادبیات ما رشد قابل توجهی دارد و داستان

نویسان بسیار خوبی در این حوزه فعالیت می کنند و زوایه دید در داستان های آنها نگاهی عمیق تر به مفاهیمی مانند خداوند،

دنیا ،مرگ و…..دارد


به نظر می رسد واقعی ترین شکل تجربه داستان کوتاه در ادبیات ایران از سال ۱۳۰۰ با کتاب «یکی بود یکی نبود» سید

محمدعلی موسوی جمال‌زاده اصفهانی آغاز شد.


در این دوره نویسندگان ، بیشتر به دنبال بازآفرینی واقعیت بوده و میان واقعیت داستانی و درونی فاصله دقیقی ایجاد نمی

کنند.


به مرور واز سال ۱۳۲۰ تا دهه ۵۰ نویسندگان داستان کوتاه به دنبال جست و جوی واقعیت بوده و نوع پرداختن به واقعیت ها را

تغییر می دهند، حد راوی در این دوره محدود شده و از حضور نویسنده کاسته می شود. در واقع در داستان های این دوره ،

نویسنده پیش داور است و شیوه های ادبی تازه به کار می گیرد و به دیدگاه ها توجه می کند.


همچنین نویسندگان داستان های کوتاه به دنبال ایجاد فاصله با واقعیت هستند و واقعیت را به جست و جو تبدیل می کنند، به

بیان دیگر واقعیت گرفتار نویسنده نمی شود و نویسنده باید واقعیت قصه را خود بسازد.


داستان نویسی کوتاه به شکل کنونی از دهه ۶۰ آغاز می گردد و تا امروز همچنان ادامه دارد و البته با تحولات بسیاری رو به رو

بوده است و به جرات می توان گفت دانش نویسندگان در شیوه های نوشتن داستان کوتاه پیشرفت های داشته است.


باتوجه به مطالب فوق و اشتیاق خوانندگان به داستان های کوتاه ، تربیت داستان نویسان خوب از مسئولیت های مهم محققان

این حوزه می باشد.


از طرفی ، باتوجه به اینکه داستان کوتاه درست به دلیل کوتاه بودن ، فرصت زیادی برای ارائه تمام جزئیات را ندارد و لازم است

تصاویری عمیق در ذهن خواننده بیافریند تا خواننده قادر باشد آن تصاویر را ملموس تر درک نموده و به عمق پیام داستان پی

ببرد.


به این دلیل نویسنده داستان کوتاه، ابتدا با تعلیم روش های داستان نویسی و هم زمان با مطالعه داستان های کوتاه

نویسندگان برجسته جهان بهتر است به مطالعه تصاویر و عکس ها و نقاشی ه انیز توجه ویژه ای داشته باشد، زیرا هر تصویر ،

عکس ویا نقاشی می تواند برای نویسنده داستان ، ایده و خط طرحی بیافریند که پدید آورنده و الگویی برای نوشتن داستانی

تازه باشد.


دکتر پاول شیلی از سال ۱۹۷۵ تحقیقات خود را درباره‌ی ذهن انسان شروع کرد و متناسب با ذهن انسان سیستمی برای مطالعه

و یادگیری تدوین کرد که روش فتوریدینگ(عکس‌خوانی ذهنی) نامیده می‌شود. این روش تاکنون در ۱۸۵ کشور و به ۲۰ زبان

مختلف به‌صورت حضوری و غیرحضوری ارائه شده است.


 آنتونی رابینز، نویسنده کتاب‌های” بیداری غول درون “و “قدرت بی‌پایان” درباره این روش می‌گوید:


من دیدم پاول شیل توانست با سیستم خودش به‌نام فتوریدینگ (عکس‌خوانی ذهنی)، به افراد بی‌شماری کمک کند تا بتوانند

سریع‌ترین و مؤثرترین مسیرهای موفقیت را طی کنند.


به تجربه به من نیز ثابت شده ، هرگاه افرادی را که در حال آموزش شیوه های داستان نویسی هستند، هم زمان درگیر آموزش

عکس خوانی نیز کرده ام در پایان دوره باسرعت و دقت بیشتری داستان نویسی را آموخته اند و نسبت به افرادی که فقط در

کلاس های داستان نویسی شرکت کرده اند موفق تر بوده اند.


زیرا در سیستم تصویرخوانی ذهنی، هنر جویان می آموزند هم زمان از نیم کره راست و چپ مغز خود استفاده نمایند و این

سیستم، روند یادگیری را بهبودمی ببخشد و به شکل چشم گیری سرعت ما را در خواندن و نوشتن و درک مطلب افزایش می

دهد و یک نوع استراتژی یادگیری است که علاوه بر کمک به افزایش مهارت ما در خواندن و نوشتن ، نبوغ ما را برای پیشرفت در

سایر جنبه های زندگی، بیدار می نماید.


به همین دلیل در چند دوره اخیر آموزش داستان نویسی ، تلاش نمودم علاوه برآموزش گام به گام نوشتن داستان کوتاه روش

استفاده از سیستم فتوریدینگ (عکس‌خوانی ذهنی) نیز به نو آموزان علاقمند به داستان نویسی آموزش داده شود. به آن امید

که نویسندگان جوان با مطالعه آن وتمرین و ممارست بتوانند درآینده ، به داستان نویسانی موفق تبدیل شده و بهترین آثار

ادبی را درحوزه داستان کوتاه درایران و جهان بیافرینند.


دکنر مهرناز آزاد
انتهای پیام/*

نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *