متن زیر مقاله ایست با نام(( Mission: Recovering Education 2021 ))که یونیسف آن را منتشر کرد ،با اختلافی یکساله لازم
است آموزش و پرورش ایران نیز برای بازگشت دانش آموزان هم آمادگی فکری و هم تمهیدات لازم را آماده سازد .شما را به
مطالعه ترجمه این مقاله دعوت می نمایم:
وقتی خانه شما آتش می گیرد، نگران بزرگی آن، رنگ های روی دیوار یا کوچک بودن آشپزخانه نیستید. شما فقط روی خاموش
کردن آتش تمرکز می کنید. در حوزه آموزش، خانه ما در آتش است. همهگیری کووید-۱۹ با طولانیترین تعطیلی مدارس همراه
با بدترین رکود در دهههای اخیر، بدترین شوک به سیستمهای آموزشی در یک قرن گذشته را وارد کرده است. بیش از ۱٫۶
میلیارد کودک برای چندین ماه زمان آموزشی خود را از دست داده اند، و بسیاری از کودکان هنوز به مدرسه بازنگشته اند. بسته
شدن مدارس و اختلالات ناشی از آن در مشارکت و یادگیری مدارس به میزان ۱۰ تریلیون دلار ضرر به درآمدهای آتی در حوزه
نیروی انسانی وارد خواهد کرد.
باید همین الان آتش را خاموش کنیم. یادگیری کودکان به شدت آسیب دیده است. و از آنجایی که بخش آموزش همچنین خدمات
بهداشتی، تغذیه و روانی اجتماعی ارائه می دهد، رفاه کلی کودکان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است بنابراین بهبود آنها
باید بلافاصله شروع شود. به همین دلیل است که یونسکو، یونیسف و بانک جهانی ماموریت مشترکی را آغاز کرده اند.
– ماموریت: بازیابی آموزش ۲۰۲۱ – با تمرکز بر سه اولویت: بازگرداندن همه کودکان به مدارس، بازیابی آسیبهای یادگیری، و
آمادهسازی و حمایت از معلمان. ما متعهد شده ایم که بهعنوان چندجانبه روی این اولویتها با هم کار کنیم و به طور مستقیم
از کشورها در تلاشهایشان برای بازگرداندن کودکان به مدرسه و بازگرداندن آنها به مسیر یادگیری حمایت کنیم. این اولویت ها
ممکن است خانه رویایی شما را به شما ندهد ولی باعث خاموشی آتش خواهد شد.
برای هر اولویت، اهداف بلندپروازانه ای در نظر گرفته ایم . ما پیشرفت در این موارد را از طریق شاخصهای موجود به دنبال
چارچوب نظارتی SDG 4 و همچنین تلاشهای دادهای جدیدتر مانند نظرسنجی مشترک یونسکو، یونیسف و بانک جهانی در
مورد واکنش آموزشی ملی به تعطیلی مدارس COVID-19 و جهانی COVID-19 دنبال خواهیم کرد. ردیاب بازیابی آموزش، ابزار
جدیدی است که با مشارکت ابتکار eSchool+ دانشگاه جانز هاپکینز، یونیسف و بانک جهانی برای نظارت بر برنامه ریزی
بازگشایی و بازیابی مدارس در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه انجام شده است.
فضای مجازی علی رقم جنبه های مثبت ولی در حوزه ای مختلف خسارات جبران ناپذیری به دانش آموزان زده است.
اولویت ۱: همه کودکان به مدرسه ای امن و حمایتی باز می گردند
اولویت اول این است که همه کودکان قبل از پایان سال ۲۰۲۱ برای آموزش کامل یا جزئی به مدرسه بازگردند – یعنی بازگشت به
نرخ ثبت نام قبل از کووید. از مارس ۲۰۲۱، بیش از ۱۶۸ میلیون کودک در سراسر جهان تقریباً برای یک سال تمام از هرگونه
یادگیری حضوری محروم شده اند. این تعدادشامل کودکانی نمی شود که در نتیجه همه گیری تحصیل را ترک کرده اند.
تجربه مدارس بازگشایی شده در سراسر جهان نشان می دهد که مدارس می توانند بازگشایی شوند و تمام اقدامات ممکن را
برای بازگشایی ایمن انجام دهند، حتی زمانی که اپیدمی در جامعه به طور کامل مهار نشده است و پوشش واکسیناسیون کم
است. کودکان خردسال نه تنها نسبت به بزرگسالان احتمال انتقال کمتر ویروس SARS-CoV-2 را دارند ، بلکه در هنگام آلوده
شدن، کمتر از انواع شدید کووید-۱۹ رنج می برند. علاوه بر این، تلاشهایی جهت کاهش ابتلا مانند پوشاندن، فاصلهگذاری
فیزیکی، تهویه و شستن دستها میتواند به طور موثر انتقال بیماری را به حداقل برساند.
مدرسه فقط به کودکان آموزش نمی دهد. بلکه نقش مهمی در رفاه و رشد کودکان ایفا می کند، زیرا کودکان در معرض
خطر ترک تحصیل را تشویق میکند تا در مدرسه بمانند، وعدههای غذایی مغذی و واکسیناسیون را به آنها ارائه میکنند، و
کودکان را تحت حمایت روانی-اجتماعی قرار می دهند، بهویژه کودکانی که ممکن است خشونت را تجربه کرده باشند. خانه
های آنها قطعا از این خدمات برای چندین ماه – و در بسیاری از نقاط جهان بیش از یک سال، محروم بوده است .کودکان باید
به مدارسی بازگردند تا بتوان همراهی همه جانبه ای برای رجعت یادگیری، سلامت و رفاه آنها در مسیر درست ایجاد شود.
بارانی از اطلاعات غیر لازم یا ممنوعه به روی دانش آموزان سرازیر شده است.
اولویت ۲: بازیابی یادگیری از دست رفته
کودکان در سراسر جهان زمان آموزشی قابل توجهی را از دست داده اند، که به نوبه خود منجر به زیان های قابل توجهی در
یادگیری شده است. نمی توان تصور کرد که وقتی دانش آموزان به مدرسه باز می گردند، با برنامه درسی که فرض می کند بر
مفاهیم سال قبل تسلط دارند، به راحتی می توانند به کلاس جدید خود بازگردند. قبل از همهگیری، آموزش اصلاحی، بهویژه در
فقیرترین کشورها، مانند یک کالای لوکس عمل میکرد. به ندرت توسط مدارسی ارائه می شد که به جمعیت های محروم
خدمت می کردند، و زمانی که توسط سیستم های مدرسه بالغ تر ارائه می شد، برای کودکان در معرض خطر شکست هدف
قرار می گرفت.
اکنون، با از دست دادن ماه ها زمان آموزشی، بسیاری از دانش آموزان به برخی آموزش های اصلاحی نیاز دارند. همانطور که
رکود بزرگ در ایالات متحده به پذیرش جریان اصلی شبکه امنیت اجتماعی با بودجه عمومی کمک کرد، بیایید از بحران کنونی
برای گسترش و جریان اصلی آموزش اصلاحی با تمرکز بر سواد اساسی و مهارتهای حسابداری استفاده کنیم البته تا جایی که
فناوریهای دیجیتال میتوانند از این تلاشها حمایت کند .برای مثال، از طریق نرمافزار یادگیری تطبیقی – سیستمهای آموزشی
را باید به سمت گسترش در آموزش تقویتی هدایت کرد. شاید طرحهای تدریس خصوصی یک پشتیبانی فنی باشد شاید هم نه.
تا پایان سال جاری، ضروری است که کشورها گزارش دهند که مدارس آنها در هر سطح آموزشی این نوع حمایت را ارائه می
دهند. در مدرسه، کودکان همچنین یاد می گیرند که چگونه یاد بگیرند و چگونه به شکست ها واکنش نشان دهند. آنها در حال
توسعه مهارت های اجتماعی-عاطفی خود هستند. بازیابی ماهها از دست دادن یادگیری نیز برای آنها چالشبرانگیز خواهد بود
و به خودکنترلی، پشتکار و تصویری مثبت از خود نخواهد انجامید.آموزش اصلاحی، یادگیری عاطفی اجتماعی قبل از بحران
مانند یک کالای لوکس عمل می کرد، اما اکنون باید برای بازگرداندن کودکان به مسیر اصلی شکل گرفته است. مجدداً، تا پایان
سال جاری، هدف ما این است که کشورها گزارش دهند که مدارس آنها یادگیری عاطفی اجتماعی را در تدریس خود گنجانده اند.
گنجاندن این عناصر مستلزم سرمایه گذاری های مالی مهم برای جلوگیری از از دست دادن این نسل و همچنین تصمیمات
مدیریتی خلاقانه برای اولویت بندی عناصر برنامه درسی، تنظیم روزهای مدرسه و تقویم مدرسه و گسترش نیروی کار در
صورت نیاز است.
والدین امکان رصد دانش آموزان را در تمامی لحظاتی که در ارتباط آنها با فضای مجازی برقرار است ندارند .
اولویت ۳: آماده سازی و توانمندسازی معلمان
معلمان در خط مقدم خاموش کردن آتشند و برای انجام این کار به حمایت نیاز دارند. آنها باید به کودکان کمک کنند تا آنچه را که
باید در سال تحصیلی گذشته می آموختند (دوباره) یاد بگیرند و همچنین برنامه درسی سال جاری را آموزش دهند. آنها برای
اجرای آموزش های اصلاحی و یادگیری عاطفی اجتماعی نیاز به آموزش و حمایت اضافی دارند، زیرا برای بسیاری از معلمان،
اینها وظایف جدیدی خواهند بود. به طور مشابه، معلمان احتمالاً به آموزش در زمینه ارائه آموزش از راه دور یا از طریق
رویکردهای ترکیبی نیاز خواهند داشت، زیرا آموزش برای یادگیری از راه دور یا دیجیتال بخشی از شرح وظایف رسمی آنها نبوده
است. آنها باید حداقل مجموعه ای از ابزارها را برای ارزیابی سطوح یادگیری دانش آموزان خود و برآورد نیازهای لازم خد جهت
تدریس دریافت کنند. همه معلمان باید تا پایان سال برای آموزش های تقویتی، یادگیری عاطفی اجتماعی و آموزش از راه دور
آماده باشند. معلمان نیز باید نگران سلامتی خود باشند. آنها نسبت به کودکان در ابتلا به COVID-19 با خطرات بیشتری روبرو
هستند و احتمال بیشتر، برای عواقب شدیدتر بیماری برای آنها وجود دارد. اگرچه شواهد موجود نشان میدهد که مدارس نسبت
به سایر محیط ها اجتماعی خطرناکتر نیستند، ولی برای همه کشورها ضروری است که معلمان را برای واکسیناسیون، پس از
پرسنل خط مقدم و جمعیتهای پرخطر، در اولویت قرار دهند.
سازمانهای جهانی چه خواهند کرد؟ یونسکو، یونیسف و بانک جهانی نیروهای خود را در داخل کشورها برای کمک به دولتها و
مسئولان مدارس در دستیابی به این مأموریت حیاتی و تعامل با دولتها برای اولویتبندی تأمین مالی آموزش برای این سه
اولویت، همراه خواهند کرد. علاوه بر ردیابی و نظارت جهانی بازگشایی و بازیابی، ما از کشورها حمایت خواهیم کرد زیرا آنها
یادگیری را هم در کلاس درس و هم در سطح سیستم پس از بازگشایی مدارس اندازهگیری میکنند تا تشخیص واضحی از
نیازهای دانشآموزان داشته باشند و میزان لطمات یادگیری را تخمین بزنند. ما همچنین به ارائه کمکهای فنی و حمایت مالی
برای بازگشت به مدرسه، برای حمایت از فعالیتهای کلاس درس برای تسریع یادگیری و اجرای طرحهای آموزشی اصلاحی، و
برای حمایت از توسعه حرفهای معلمان، از جمله مهارتهای ویژه مورد نیاز برای این بحران، ادامه خواهند داد. در اوایل سال
۲۰۲۲، پیشرفت در این سه اولویت را ارزیابی خواهند کرد.
امیدواریم در آینده نزدیک به شما بگوییم که آتش در آموزش و پرورش مهار شده است و میتوانیم به طور فزایندهای بر روی
کار طولانیمدت بازسازی تمرکز کنیم.
نویسندگان:
Stefania Giannini
Assistant Director-General for Education, UNESCO
Robert Jenkins
Chief, Education and Associate Director, Programmer Division, UNICEF
Jaime Saavedra
Global Director, Education Global Practice, World Bank
مترجم مهدی امیدوار
انتهای پیام/*