اجتماعی استان اصفهان تصاویر جنوب چندر رسانه حوادث شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

آسیب شناسی چهارشنبه آخر سال

آسیب شناسی چهارشنبه آخر سال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

تجربۀ تلخ حوادث سال های گذشته در مراسم چهارشنبۀ آخر سال، همواره موجب دغدغه و نگرانی خانواده ها در آستانۀ ایام نوروز است.
 
برخورد قاطعانه با افراد معدودی که با رفتارهای غیرقانونی، ناهنجار و پرخطر، ایجاد راهبندان، سد معبر، ایجاد مزاحمت و پرتاب مواد محترقه و آتش زا، نظم و امنیت عمومی شهرها را مختل می کنند، مطالبۀ به حق آحاد مردم از متولیان اصلی برقراری نظم و امنیت است.
با این حال وقتی همۀ آنچه گفته شد، به تدریج تبدیل به ارزش و فرهنگ شود، اصلاح آن به تنهایی از عهدۀ نیروی انتظامی و هیچ نهاد و سازمان دیگری برنخواهد آمد؛ از این رو وظیفۀ تمامی اقشار جامعه است که با عزمی راسخ و با نیتی خالصانه با این پدیدۀ ناهنجار مقابله کنند.
بدون شک برای مبارزه با هر پدیدۀ ناگواری ابتدا باید آن را شناخت؛ در مورد چهارشنبه آخر سال، کتا ب ها و مقالات متعددی نوشته شده است که ما دلیلی بر بازنویسی آنها نمی بینیم؛ اما در مورد ماهیت این مراسم که توسط برخی افراد سودجو به شکل امروزی درآمده است، نکاتی را به اختصار بیان می کنیم.
در زمانهای گذشته برنامه های چهار شنبه آخر سال ، موجب آزار دیگری نمی شد؛ زبان هیچ کودکی از ترس بند نمی آمد؛ جان هیچ بیماری به خطر نمی افتاد؛ هیچ زن بارداری جنین خود را سقط نمی کرد؛ هیچ چشمی بی فروغ و هیچ عضوی قطع نمی شد و از همه مهم تر اینکه هیچ پدر و مادری داغ فرزند دلبندش را نمی دید.
در چهارشنبه سوری قدیم شادی و به دور از هنجار شکنی می کردند؛ اما اکنون لذت شادی و هیجان این شب، با ترس و دلهره و اندوه و حسرت درآمیخته است. که این موضوع نه در دین ما جایگاهی دارد و نه شایستۀ فرهنگ کهن ماست و در یک جمله می توان گفت این موضوع با عزت و سربلندی ملت ما در تضاد است. صداهای مهیبی که در کوچه ها و مناطق مسکونی تولید می شود، شاید زخمی بر بدن کسی ایجاد نکند. شاید تخلیۀ چشمی را به دنبال نداشته باشد؛ اما: آیا سوهانی هم بر اعصاب سالمندان ما نیست؟ ، آیا موجب وحشت مادری که در انتظار تولد نوزاد خود است هم نمی شود؟ ، آیا ترس را بر کودکان خردسال مستولی نمی کند؟ ، اصلاً آیا می توان ضمانت داد که مرگ هیچ بیمار قلبی را در پی نداشته باشد؟
پلیس هرگز شادی و تخلیۀ هیجان را در نسل جوان جامعه نکوهش نمی کند؛ اما زمانی که پای آزردن دیگران و تخریب اموال عمومی و برهم زدن نظم و امنیت به میان می آید، مسئله فرق می کند و انتظار آحاد مردم نیز از پلیس چیزی جز برخورد قاطعانه نیست.
از این جهت که پلیس مجری قانون است و در قانون مجازات اسلامی نیز برای افراد مخل نظم و امنیت، مجازات در نظر گرفته شده است، .برخی اقدامات پیشگیریانه و سلبی را در دستور کار خود در این ایام قرار می دهد . در مادۀ ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی آمده است: هرکس با هیاهو، جنجال، حرکات غیرمتعارف یا با تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ( ۷۴ ) ضربه شلاق محکوم خواهد شد .
تهیه و تنظیم توسط سرگرد عباس مهرابی سرپرست اداره آموزش همگانی معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x