اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نقش اعتماد و بی اعتمادی در امنیت جامعه

نقش اعتماد و بی اعتمادی در امنیت جامعه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

بیان،حرکات دست و صورت و سر و حتی جنس طرف مقابل روی اعتماد یا عدم اعتماد نقش اساسی دارند و می توانند در امنیت نقش داشته باشند آنجا که کلاهبرداران با استفاده از همین فاکتورها اعتماد افراد را جلب کرده و سرشان کلاه می گذارند.
شاید بارها شنیده باشید که می گویند، آمدیم ثواب کنیم، کباب شدیم. دیگر ضمانت هیچ کسی را قبول نمی کنم، یا خواستیم کار خیر کنیم که اینگونه شد. قطعا شنیدن این جملات شما را مجبور به عقب نشینی از اعتماد کردن به دیگران می کند. خواه این اعتماد به یک رهگذری باشد که کنار خیابان به خاطر بیماری افتاده و تقاضای کمک می کند یا اینکه فردی است که به خاطر شرایط مالی نامناسب قصد گرفتن وام دارد ولی هیچ کس ضمانت او را نمی کند زیرا نمی تواند به او اعتماد کند.
اعتماد کردن یکی از خصوصیات معنوی هر انسانی است که بر اساس شرایط زمانی و مکانی اندازه خاص خود را دارد. اعتماد مولفه ای است که می تواند بسیار موثر و منجر به پیشرفت فرد، گروه یا جامعه ای شود ولی کسانی هستند که از این بعد معنوی بشری سوءاستفاده می کنند و پیامدهای بدی را به بار می آورند که یقیناً با نمونه های بسیاری از این گونه رفتارها در جامعه برخورد داشته ایم.
نتیجه اعتماد بی جا به برخی از افراد
شاید پس از فریب یا زیان و خسارتی که دیده ایم دیگر به کسی اعتماد نکنیم. چگونه می شود که به خاطر اعتماد به فرد یا افراد دچار مشکل و معضل می شویم، آیا اعتماد بی جا کرده ایم یا کسی که به آن اطمینان داشته ایم و ضمانتش را کرده ایم خیانت کرده است؟ برای مثال می توان به پرونده های کاری اشاره کنیم که افراد با اصرارهای زیاد یک نفر را با عنوان شاگرد استخدام نموده و پس از مدتی با اعتماد زیاد و سپردن امورات به وی مورد خیانت قرار گرفته و طی نقشه ای اموال وی به سرقت می رود. متاسفانه از این دست پرونده ها بسیار است و برخی از فریب خوردگان عنوان می کنند ای کاش اعتماد بی جا نمی کردند یا حواس شان را بیشتر جمع می کردند.
نقش موقعیت های اجتماعی در ایجاد اعتماد و بی اعتمادی
مقوله اعتماد و بی اعتمادی به موقعیت های اجتماعی بستگی دارد. معمولا در مناطق روستایی و شهرهای کوچک از آنجایی که افراد همدیگر را می شناسند و سابقه ذهنی نسبت به هم دارند و تقریبا کم و بیش همدیگر را می شناسند، اعتماد افراد نسبت به هم بیشتر به چشم می خورد.
در این جوامع کوچک، سنت ها قوی بوده و افراد صرف همسایه بودن و هم محله ای بودن و آشنایی های مختلف به راحتی به یکدیگرا عتماد می کنند زیرا در این جوامع روابط چهره به چهره و پایدار و مستمر است و افراد نسبت به هم شناخت دارند. به زبان جامعه شناسی روابط بین افراد در روستاها یا شهرهای کوچک جزو روابط نخستین یا دوستانه است و افراد بر اساس روابط عمیق و پایدار و ذخیره اطاعاتی و سبک و سنگین کردن شرایط به همنوعان خود اعتماد و کمک می کنند ولی در شهرهای بزرگ انسان ها با افرادی برخورد می کنند که هیچ گونه سابقه ذهنی نسبت به آنان نداشته و ارتباط قبلی بین شان نبوده است و فقط ممکن است به صورت اتفاقی به همنوعان خود در اتوبوس، پارک و… اعتماد کنند.
تجربه اجتماعی راهگشای اعتماد به دیگران
این دقیقا مرحله ای است که می تواند به ضرر افراد در نتیجه اعتماد کردن منجر شود. اگر چه در گام نخست هیچ گونه شناختی نسبت به افراد جوامع شهری بزرگ نداریم ولی تجربه اجتماعی راهگشای بسیار خوبی برای اعتماد کردن به دیگران است. افراد با دیدن سریال های آموزنده تلویزیونی و رسانه ها، تجربه و دانش اجتماعی کسب می کنند و سپس با هوش و درایت شخصی می توانند نسبت به شرایط پیش آمده تصمیم بگیرند که به فرد مورد نظر خود اعتماد کنند.
عواقب اعتماد کردن از روی احساسات
افراد به خاطر اینکه نسبت به هم شناخت ندارند، برای تصمیم گیری در موضوعی خاص و اعتماد به آن به واکنش دیگران نگاه می کنند و با ضریب اطمینان بیشتری برخورد می کنند. در جوامع شهری و پیچیده افراد همدیگر را نمی شناسند بنابراین نمی توان با احساسات تصمیم گرفت باید با درایت و آگاهی و دقیق و حساب شده و بر اساس فاکتورهایی که برای ما مهم و قوی هستند، تصمیم گرفت وگرنه اعتماد نابجا که از روی احساسات زودگذر نشات می گیرد، عواقب ناگواری را می تواند در بر داشته باشد.
برای مثال دختران جوان زیادی از طریق شبکه های مجازی با پسران هم سن و سال خود آشنا می شوند و با ادعای قصد ازدواج و اعتماد بی جا فریب می خورند و مورد اخاذی قرار می گیرند. بررسی این گونه پرونده ها نشان می دهد برخی از افراد در لحظاتی اندک می توانند نقشه های پلید خود را طراحی و اجرا کنند. این گونه افراد از عناصری مانند تملق، حاضر جوابی و عبارات فریبنده از اعتماد افراد سوءاستفاده می کنند.
نقش اعتماد و بی اعتمادی در امنیت جامعه
البته ناگفته نماند امنیت اجتماعی و ثبات در جامعه در تسری روحیه اعتماد میان مردم بسیار موثر است. ملاک افراد برای اعتماد کردن به دیگران آمیزه ای از منطق و احساس است. قیافه، وضعیت ظاهری، نحوه بیان،حرکات دست و صورت و سر و حتی جنس طرف مقابل روی اعتماد یا عدم اعتماد نقش اساسی دارند. کلاهبرداران هم با استفاده از همین فاکتورها اعتماد افراد را جلب کرده و آنان را فریب می دهند.
اعتماد بجا در روابط نسبتا پایدار شکل می گیرد و در این هنگام فرد از اعتماد خودش پشیمان نمی شود و کمتر مورد سوءاستفاده قرار می گیرد ولی در روابط گذرا، اعتماد کم رنگ می شود. در هر صورت مرز اعتماد را عقل و منطق هر شخصی تعیین می کند. ضمنا میزان اعتماد به افراد متفاوت است. پوشش ظاهری، طرز بیان و عبارات به کار برده سرنخ های مثبت یا منفی را از ویژگی های شخصیتی افراد به دست می دهد و درجه اعتماد به آنان را مشخص می کند.
راهکار تشخیص مرز اعتماد و بی اعتمادی به افراد
برای مشخص کردن مرز اعتماد به دیگران یک نکته مهم را باید مد نظر قرار داد. افرادی که اهل استدلال کردن و مغلطه هستند و سعی می کنند هر طور که شده خواسته های خودشان را به دیگران تحمیل کنند و نظرشان را عوض کنند ممکن است کاسه ای زیر نیم کاسه شان باشد. این افراد معمولا بسیار سخت قانع می شوند و با چرب زبانی سعی می کنند اعتماد دیگران را جلب کنند. گاهی این نشانه ها علامت سوالی را در ذهن فرد به وجود می آورد؛ اینکه آیا می توان به چنین شخصی اعتماد کرد یا خیر؟! در هر حال به نوع رابطه خود با فرد، برای اطمینان و اعتماد توجه بیشتری داشته باشید.
محمد امین اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x