اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دانش منجی بخش کشاورزی است

دانش منجی بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

آیین گشایش بیستمین نمایشگاه بین‌المللی جامع صنعت کشاورزی اصفهان (صنایع، مکانیزاسیون، آبیاری، زراعت و باغبانی) روز پنج‌شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد‌.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در این آیین با تاکید بر این‌که دانش آشکارترین وسیله عزت و اقتدار هر کشور است، اظهار داشت، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان در راستای رسالت دانش‌گستری، اشاعه فناوری‌های جدید و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی نسبت به صدور مجوز و سازمان‌دهی ۳۱۱مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی متشکل از کارشناسان دارای پروانه اشتغال معتبر در تمامی نقاط استان و در نزدیک‌ترین نقطه ارتباطی با بهره‌برداران و تولیدکنندگان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی اقدام کرده است.

مهدی تقی‌پور افزود: از قوه مقننه درخواست داریم از تصویب قوانین جدید در بخش کشاورزی خودداری‌ شود و مجلس شورای اسلامی رسالت خود برای نظارت بر حسن اجرای قوانین را به صورت جدی انجام دهد. از قوه مجریه نیز انتظار داریم ضمن تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی پیش‌بینی شده در قوانین به ویژه قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی که بیش از یک دهه از تصویب و ابلاغ آن سیری شده است، نسبت به اجرای کامل و دقیق قوانین اقدام کرده و از قوه قضاییه نیز تقاضا داریم در خصوص نظارت بر اجرای قوانین و برخورد جدی با مستنکفین از اجرای قانون و ضوابط فنی و مهندسی کشاورزی وارد عمل شود.

رییس سازمان گفت، علی‌رغم مسوولیت خطیری که در خصوص انجام فعالیت‌های فنی و مهندسی متوجه کارشناسان کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست است ولی تعرفه‌های ارایه خدمات فنی و مهندسی به هیچ عنوان در شان مهندسان کشاورزی نیست و تناسبی بین مسوولیت و تعرفه خدمات کارشناسان وجود ندارد و وزارت جهادکشاورزی به عنوان مرجع ابلاغ تعرفه‌ها باید توجه بیشتری به این موضوع داشنه باشد.

مهدی تقی‌پور ضمن انتقاد از عدم اجرای قانون هوای پاک، افزود ده‌ها مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان برای اجرای قانون هوای پاک به ویژه تبصره (۱) ماده (۱۶) این قانون صورت پذیرفته است که متاسفانه هیچ‌یک به نتیجه نرسیده و ظاهرا عزمی برای اجرای قانون و بهبود کیفیت هوا در کلان‌شهر اصفهان وجود ندارد که باعث بروز بیماری‌های مختلف جسمی و روانی بین شهروندان این کلان‌شهر شده است.


رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان تاکید کرد دانش و فناوری امروز به عنوان یکی از نهاده‌های اصلی در فرایند تولید محصولات کشاورزی شناخته می‌شود به نحوی که دانش منجی بخش کشاورزی است و با افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و ایجاد زمینه حضور کارشناسان در عرصه کار و تولید می‌توان ضمن کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی را به ارمغان آورد.


تقی‌پور تاکید کرد نمایشگاه کشاورزی فرصت مناسبی برای عرضه و نمایش توانمندی صاحبان دانش و فناوری است تا متقاضیان سرمایه‌گذاری و بهره‌برداران بخش کشاورزی با از آخرین دستاوردهای علمی و فنی در این بخش آگاهی پیدا کنند.در ادامه، رییس سازمان جهادکشاورری استان اصفهان عنوان کرد: بخش کشاورزی بخش گسترده و مهمی است، رصد و پایش کل زنجیره تولید به وزارت جهادکشاورزی محول شد که مدیریت واحد این بخش می‌تواند به رشد بخش کمک کند.

مهرداد مرادمند تصریح کرد، نمایشگاه برای تبادل دانش و اطلاعات بسیار مفید است و به جذب سرمایه.گذاران کمک می‌کند تا امور پیش برود و از سوی دیگر برنامه‌های جنبی خوبی نیز برای نمایشگاه در نظر گرفته شده و کمک می‌کند شرایط کیفی برگزاری افزایش یابد.وی افزود: همدلی و یک‌صدایی به پویایی بخش کمک می‌کند و نمایشگاه کشاورزی اصفهان یکی از برترین نمایشگاه‌های کشور محسوب می‌شود و امید است بهره مناسبی از آن گرفته شود.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهادکشاورزی نیز در این مراسم با تاکید بر این‌که باید به دنبال دانشی باشیم تا عموم کشاورزان را به سوی افزایش بهره‌وری هدایت کند گفت، کشور ما یک سوم میانگین دنیا بارش و سه برابر میانگین دنیا، تبخیر آب دارد و باعث ایجاد سختی برای حوزه کشاورزی ما می‌شود و این موارد و مشکلات دیگر باید با توسعه فناوری از میان برداشته شود و مصرف آب در کشاورزی کاهش یابد.

کامبیز عباسی با بیان این‌که روش و الگوهای گسترده‌ای برای کاهش مصرف آب در کشاورزی تدوین کرده‌ایم، ادامه داد، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ما در بخش کشاورزی این است که به سمت آبیاری قطره‌ای نواری پیش برویم و برای این موضوع نیز یارانه اختصاص داده‌ایم و از کشاورزان حمایت می‌کنیم و امیدواریم به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنیم.
به گفته وی، از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مکانیزاسیون حوزه کشاورزی اختصاص یافته است تا بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد.

کامبیز عباسی با تاکید بر این‌که امروز کشاورزی ما به خوبی فعال است افزود، کشاورزان نمونه‌ای داریم که بالاترین عملکرد تولید را دارند ولی فاصله میانگین‌ها و رکوردهای تولید زیاد است و باید تلاش شود همه کشاورزان به عملکردهای بالا دست یابند. وی اظهار داشت در بخش کشاورزی مدیریت مصرف آب اهمیت ویژه‌ای دارد که به همین سمت در حال حرکت هستیم.

شایان ذکر است بیستمین نمایشگاه جامع صنعت کشاورزی اصفهان به عنوان بزرگترین رویداد نمایشگاهی بخش کشاورزی در منطقه مرکز و جنوب کشور با حضور ۱۳۵شرکت از ۱۳استان از نهم تا ۱۲ دی ۱۴۰۰ در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد و انجمن‌های صنفی مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی استان اصفهان نیز در این مدت در غرفه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مستقر بودند. همچنین اعضای شورا و مدیران سازمان در آخرین روز برگزاری این نمایشگاه نیز از نمایشگاه بازدید کردند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x