اجتماعی استان اصفهان تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

میلادمسیح(علیه السلام)پیامبرصلح و مهربانی

میلادمسیح(علیه السلام)پیامبرصلح و مهربانی

  «بسم الله الرحمن اارحیم»

(إِنَّ مَثَلَ عِیسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ {سوره آل عمران آیه۵۹}

ترجمه: [ مَثَل عیسی در نزد خدا، همچون آدم است؛ که او را از خاک آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد.]

مقدمه: درآستانه میلادحضرت مسیح (علیه السلام)٬در این مقاله تحقیقی٬ سعی شده تاباکمک گرفتن ازآیات وروایات٬برشی کوتاه ازخلقت وزندگی حضرت عیسی ابن مریم (علیه السلام) به مخاطب عرضه شود.باشدکه موردقبول ورضایت خداوندوحضرت عیسی(علیه السلام)والبته خوانندگان عزیزقرارگیرد.

خلقت عیسی(علیه السلام)باتوجه به نزول آیه۵۹سوره آل عمران.

حضرت علی(علیه السلام)فرمودند: رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) هنگامی‌که مسیحیان نجران نزد ایشان آمدند تا با او مناظره کنند برایشان دلیل و برهان اقامه کرد. گفتند: «ای محمّد (صلی الله علیه و آله وسلم) سخن تو درباره‌ی مسیح (علیه السلام) چیست»؟ فرمود: «او بنده‌ی خداست؛ می‌خورد و می‌آشامد». گفتند: «پدر او کیست»؟ خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) وحی کرد: «ای محمّد (صلی الله علیه و
آله وسلم) از آن‌ها درباره‌ی آدم (علیه السلام) بپرس. آیا او جز بشری آفریده شده است که می‌خورد و می‌آشامد»؟ و خداوند این آیه را بر او نازل‌کرد: إِنّ مَثَلَ عِیسی عِنْدَ الله کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَه مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ.
پیامبر (صلی الله علیه و آله) درباره‌ی آدم (علیه السلام) از آن‌ها پرسید.
گفتند: «بله بشری آفریده شده است که می‌خورد و می‌آشامد». فرمود: «به من خبر دهید پدرش کیست»؟ پس چیزی در پاسخش نگفتند و برهان و
دلیل بر آن‌ها لازم و واجب شد و اعتراف نکردند؛ بلکه سکوت کردند.
سندروایت (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۹۶)
وکتاب(بحارالأنوار، ج۹۰، ص۳۷)
زهدحضرت عیسی(علیه السلام) :
یکی از ویژگی‌های اخلاقی حضرت
عیسی(علیه السلام)، زهدوتقوای آن
بزرگوارمیباشد.او همچون
دیگرپیامبران الهی٬ خود را از
تشریفات و زیبائیهای دنیا ونعمت‌های رنگارنگش دور نگه می‌داشت وپرهیز
داشت که کارهای خود را به عهده ی
دیگران واگذارد. در این‌باره، حضرت
علی(علیه السلام)در خطبه ۱۶۰ «نهج البلاغه»
درباره «زهد» حضرت عیسی(علیه السلام) می فرماید: «اگر می خواهی (نمونه ی دیگری از
وارستگی)رادر مورد حضرت عیسی (علیه السلام) بگویم: بالش او، سنگ
بود، و لباس زبر و خشن می پوشید،
و نان خشک می خورد، خورش او گرسنگی و چراغ شب او، ماه و
سایبان زمستانش، شرق و غرب زمین بود (صبح ها در جانب مغرب و
عصرها در جانب مشرق بر روی
آفتاب قرار می گرفت) و میوه و گل
های او آن بود که در زمین برای چهار
پایان می روئید، نه زنی داشت که او را به خود مشغول دارد، و نه فرزندی
که او را اندوهگین سازد، و نه ثروتی
که توجهش را به خود جلب کند، و نه طمعی داشت که او را خوار سازد.
مرکب او دو پایش و خدمتکار او دو
دستش بود».امام صادق (علیه السلام) فرمود: در
کتاب انجیل آمده: عیسی (علیه السلام)به خدا عرض می کرد: «خدایا، صبح،گرده نان جوین به من عطا کن، وشب نیز آن را به من بده، و بیشتر نده که طغیان کنم».
سند: (منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج ۹، ص ۳۷۲)
عیسی(علیه السلام) کلمه الله:
خداوند متعال در قرآن کریم٬سوره نساءآیه۱۷۱میفرماید:
«إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْه»ترجمه:همانا مسیح، عیسى فرزند مریم فقط فرستاده خدا، و کلمه
(و مخلوق) او است، که او را به مریم
القا نمود.در آیه یاد شده از عیسى(علیه السلام) تعبیر به «کلمه» شده است و این
تعبیر از آن‌رو است که اشاره به
مخلوق بودن مسیح(علیه السلام)
میکند، همان‌طور که کلمات، مخلوق
ما است، موجودات عالم آفرینش هم
مخلوق خدا هستند. نیز همان طور
که کلمات، اسرار درون ما را بیان
مى‌کند و نشانه‌اى از صفات و
روحیات ما است، مخلوقات این عالم نیز روشنگر صفات جمال و جلال خدایند، به همین جهت در چند مورد
از آیات قرآن به تمام مخلوقات،
اطلاق «کلمه» شده است. منتها این
کلمات با هم تفاوت دارند. بعضى
بسیار برجسته و بعضى نسبتاً ساده و کوچک‌اند، و عیسى(علیه السلام)
مخصوصاً از نظر آفرینش٬علاوه بر مقام رسالت٬ برجستگى خاصى داشت؛ زیرا بدون پدر آفریده شده است.سن حضرت عیسی(علیه السلام) هنگام پیامبری:درباره این‌که حضرت عیسی(علیه السلام) در چه سنی به نبوّت برگزیده شد،
دیدگاه‌های گوناگونی در منابع تفسیری و روایی مشاهده می‌شود:
ایشان از آغاز تولد پیامبر بود، امّا ازسن هفت یا هشت‌سالگی به بیان
وحی پروردگار پرداخت. در این
هنگام٬ مأموریت یافت تا بنی‌‌اسرائیل را هدایت کند و آنان‌را از گمراهی نجات دهد. از ابن عباس نقل است هنگامی که عیسی(علیه السلام) به سن ۳۰ سالگی رسید، خداوند او را به سمت بنی‌اسرائیل روانه کرد.حضرت عیسی(علیه السلام) هنگام گفتن «آتانِیَ الْکِتابَ وَ جَعَلَنی‏ نَبِیًّا» چهل روزه بود، و در همان زمان به پیامبری برگزیده شده بود و خدا او را براى هدایت بشر برانگیخت.
حضرت عیسی(علیه السلام)در بدو تولد و حتی قبل از این‌که عبارات
موجود در این آیه را بر زبان بیاورد، به نبوّت مبعوث شده و به وی کتاب داده شده بود.حضرت عیسی(علیه السلام) در سه سالگی مبعوث شد.معجزات عیسی(علیه السلام):خداوندقادر٬ برای اثبات نبوت وپیامبری فرستادگانش به مردم، به آنها معجزاتی عطا کرده است تا بتوانندپیامبران واقعی را از دروغ‌گویان مدعی تشخیص دهند. هر کدام ازپیامبران، معجزات مخصوص به خود دارند که در قرآن به برخی از آنها اشاره شده است. یکی از این پیامبران، حضرت عیسی(علیه السلام) است که در قرآن کریم معجزات متعددی برای آن‌حضرت ذکر شده است.قبل از این‌که حضرت عیسی(علیه السلام) مأمور به هدایت مردم شود، معجزه سخن گفتن، دراولین ساعات زندگی ایشان بود. علت اصلی بروز این معجزه، دلداری دادن به مادر خودحضرت مریم(سلام الله علیها) و رفع تهمت از ساحت پاک آن بانوی مقدس بود. حضرت عیسی(علیه السلام)پس از تولد بامادرش حضرت مریم٬سخن گفت واورادلداری داد.
با گِل، پرنده می‌ساخت. سپس در
آن می‌دمید و آن مجسمه، به اذن الهی تبدیل به پرنده‌ای زنده می‌شد.
خداوند به عیسی(علیه السلام)این
اجازه را داده بود٬ تا نابینایان و
کسانی که دچاربیماری بَرص هستند،را شفا دهد.یکی از شگفت‌انگیزترین معجزات ایشان٬زنده کردن مردگان بود. او به امرخداوند، افراد متعددی را زنده کرد.
او حتی از غذاهایی که مردم در
خانه خود می‌خوردند و یا ذخیره می‌کردند به آنها اطلاع می‌داد.
با وجود این همه معجزات، عده کمی
از مردم به حضرت عیسی(علیه السلام) ایمان آوردند.که در صدر آنها حواریون بودند. تعداد حواریون ۱۲نفر بود که عالم‌ترین آنها«الوقا» نام داشت.
اماعاقبت کسانی که ازقوم
بنی‌اسرائیل راه شرک وکفر را در
پیش گرفتند، مورد لعن حضرت
عیسی(علیه السلام) قرار گرفتندو
بنابر نقلی مسخ شده و تبدیل به میمون شدند.
ودرپایان این مقاله ی تحقیقی٬جادارد
بادوسخن ازاحادیث حضرت
عیسی(علیه السلام) کلامم راخاتمه بخشم.که میتواندبیانگرخصلت صلح ومهربانی آن حضرت باشد.
حضرت عیسى علیه السلام :
طُوبى لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ ، اُولئک
هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القِیامَهِ.
ترجمه:
(خوشا به حال اصلاح کنندگان میان مردم ؛ اینان در روز قیامت مقرّبان اند.)
سند: تحف العقول ، صفحه ۵۰۱ .
قالَ عیسى بنُ مریمَ علیه السلام:
لأصحابِهِ: استَکثِروا مِنَ الشَّیءِ الّذی
لا تأکُلُهُ النّارُ، قالوا: و ما هُوَ؟ قالَ: المَعروفُ.
ترجمه:
مسیح علیه السلام به یارانش فرمود: آن چیزى را که طعمه آتش نمى شود،
زیادفراهم آورید.عرض کردند:آن چیست؟فرمود:خوبی کردن.
سند:(مستدرک الوسایل)
وصَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیِّدِنا محمّد و آله الطّاهرین.

علیرضا اقتصاد

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x