اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

نگاهی به شب یلدا از منظر اسلام

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا بهبودی یزدی

بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: أَلشِّتـاءُ رَبیـعُ الْمُـؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلی قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلی صِیامِهِ؛

ترجمه: زمستان بهار مؤمن است، از شب‌های طولانی‌‌اش برای شب زنده‌داری و از روزهای کوتاهش برای روزه‏‌داری بهره می‏‌گیرد.
سند‌: (وسائل الشیعه: ج ۷، ص ۳۰۲، ح ۳)

از نظر دین مبین اسلام، آئین و رسوم گذشتگان (قبل از اسلام) اگر حاوی مصادیق اخلاقی بوده و با دستورات دینی و اخلاقی مغایرتی نداشته باشد، مورد تائید قرار دارد.
اگر بخواهم این کلامم را با آموزه های دینی تکمیل و مستند کنم توجه شما خواننده محترم این مقاله را به سخنی ناب از کلام امیر بیان حضرت علی(علیه السلام) جلب مینمایم.

امیرالمؤمنین امام علی (علیه الصلاه والسلام) در مورد سنن گذشتگان به جناب مالک اشتر (رَضِیَ اللهُ عنه) می فرماید: و لاتَنْقُضْ سُنّهً صالِحَهً عَمِلَ بها صدورُ هذِهِ الاُمَهِ وَ اجْتَمَعَتْ بِها الاُلْفَه وَ صَلُحَتْ علیها الرعِیَّهُ وَ لاتَحْدُثَنَّ سنّهً تَضُرُّ بشی‏ء مِنْ ماضی تلکَ السُّنَنِ فیکونُ الأجْرُ لِمَنْ سَنَّها وَالوِزْرُ علیکَ بِما نَقَضْتَ مِنها.

ترجمه: آئین پسندیده ای را بر هم مریز که بزرگان این امتْ بِدان رفتار نموده اند و به وسیله آن، مردم به هم پیوسته اند، و رعیّت با یکدیگر سازش کرده اند؛ و آیینی مگذار که چیزی از سنّت های نیک گذشته را زیان رسانَد، در نتیجه پاداش از آنِ کسی باشد که سنت خوب  را مقرر داشته و وبال شکستن آن سنت خوب  به گردن تو بیفتد.
سند: نامه ۵۳ نهج البلاغه

شب یلد اکه جزو سنتهای کهن و دیرباز ایرانیان و حتی دیگر ملل بوده به خاطر چند مورد که در آن حاصل میشود، میتوانیم بگوئیم که نه موجب مخالفت اسلام و شریعت است بلکه سفارش شده مکتب ناب اسلام هم هست.

برای مثال۱:«صله رحم» که جزو لاینفک این شب است.

می توان از مهم ترین رسوم شب یلدا، رسم دید و بازدید و رفتن محضر بزرگان مثل پدرومادرو به اصطلاح «صله رحم» دانست ، صله رحمی که طبق دستورات اسلام واجب شرعی محسوب می گردد ، امام على علیه السلام در مورد وجوب«صله رحم»می فرماید : اِنَّ صِلَهَ الرحامِ لَمِن موجِباتِ السلامِ وَ اِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ اَمَرَ بِاِکرامِها وَ اِنَّهُ تَعالى یَصِلُ مَن وَصَلَها وَ یَقطَعُ مَن قَطَعَها وَ یُکرِم مَن اَکرَمَها.
ترجمه: به راستى که صله رحم از واجبات اسلام است و خداى سبحان، امر فرموده که آن را گرامى بدارند و خداوند متعال با هر کس که صله رحم کند، رابطه برقرار مى کند و با هرکه قطع رحم کند، قطع رابطه مى کند و هر کس که صله رحم را گرامى بدارد، گرامى اش میدارد.
سند: [غررالحکم و دررالکلم ص۴۰۵]

۲:کتاب خوانی و اشعارخوانی بزرگان ادبی تاریخ همچون فردوسی و شاهنامه اش و فال حافظ و دیوانش که خود این امر باعث ارتقاء سطح علم و معرفت می شود و روح و نفس را جلا می دهد و از گذران ساعات این شب به حرفهای بیهوده و بطالت جلوگیری می کند.

مخلص کلام:
تأیید مراسم «شب یلدا» بدان معنا نیست که تمام آنچه را که به مناسبت این شب انجام می‌شود را مورد تأیید آموزه های مکتب اسلام بدانیم.

برای مثال: اسراف و تبذیر در خوراک و پوشاک، تزئینات و چشم هم چشمی و فخرفروشی و دیگر افعال ناشایست هیچ‌گاه مورد تأیید اسلام نبوده است.

غافل شدن از یاد پرودگار، لهو و لعب، خدای ناکرده بی‌عفتی و مواردی از این قبیل چه در این «شب یلدا» انجام شود و چه در باقی ایام و شبها صورت پذیرد، مخالف آموزهای مکتب نجات بخش اسلام خواهد بود.

نیکوست، درپایان کلامم به این موضوع نیز اشاره ای داشته باشم و سخنم راتمام نمایم، که در آیین اسلام، هیچ گونه افراط و تفریط وجود ندارد و مسلمانان برخلاف سایر فرقه ها، از مقرراتی پیروی می کنند که قانونگذار آن، به تمام نیازهای فطری بشر آگاه بوده و همه جهات زندگی جسمی و روحی او را در نظر گرفته است.
شاهد مثال این حرفم را آیه ۱۴۳سوره بقره قرار میدهم.آنجاکه خداوند میفرماید: وَکَذَلِکَ جَعَلْنَکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِّتَکُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً.
ترجمه:
و بدین ‏سان ما شما را امّتى میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر (نیز) بر شما گواه باشد.

«وصلی الله علی سیدنا محمدوآله»

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x