اجتماعی استان بین الملل جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب مرکزی ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

“راشین جهانبازی”، افتخار اکو و بانوان شرقی است

“راشین جهانبازی”، افتخار اکو و بانوان شرقی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

مراسم تجلیل از “راشین جهانبازینخستین بانوی کوهنورد ایرانی که موفق به فتح مرتفعترین قلل آسیای مرکزی شده است روزیکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ برابر با ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱ با حضور پروفسور سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو ، مجتبی فقیهی دستیار معاون دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، دکتر حسن غفوری فرد رییس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بهرام عظیم اف دبیر سفارت تاجیکستان در تهران، دکتر ایرج حسابی رئیس بنیاد پروفسور حسابی، زهرا سادات موسوی مدیرکل دفتر هماهنگی امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، منصوره گرجی نایب رئیس فدراسیون کوهنوردی، خانم نوین افروز برنده جایزه صلح آلبرت انیشتین، مهندس کلایی مدیر سرای هنر فردوسی و جمعی از شخصیتها، هنرمندان و ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. پروفسور سرور بختی طی سخنانی در این مراسم گفت: دیپلماسی ورزش می‌تواند در توسعه فرهنگی و ورزشی کشور‌ها به جهان نقش پررنگی داشته باشد و حالا شاهد آن هستیم که راشین جهانبازی توانست به نمایندگان کشور‌های دیگر اثبات کند که خانم‌های شرقی در جامعه ما خاص هستند.


وی در ادامه افزود: امروز ما در کنار هم جمع شدیم تا به مناسبت روز جهانی کوهنوردی از راشین جهانبازی تقدیر و تشکر کنیم. چرا که در تابستان امسال این کوهنورد شجاع تصمیم گرفت به مرتفع‌ترین قله آسیای مرکزی که در تاجکستان است سفر کند.وی اولین خانم شرقی بود که این قله مرتفع را فتح کرد.
رئیس موسسه فرهنگی اکو تاکید کرد: در دیداری که قبل از انجام این صعود تاریخی داشتیم از خانم جهانبازی خواهش کردیم که سفیر دوستی منطقه اکو باشد و با فتح این قله پرچم اکو را برافشاند تا این پیام مهم از زبان یک خانم شرقی بیان شود.
وی با بیان اینکه این اتفاق نه تنها افتخار ایران بلکه افتخار اکو و بانوان شرقی است، افزود: انشاءالله برنامه‌های بیشتری در زمینه همکاری های مشترک ورزش که دیپلماسی ورزشی محسوب می‌شود داشته باشیم.
سرور بختی در خاتمه خاطر نشان کرد: در آینده‌ای نزدیک گروهی متشکل از خانم‌های کوهنورد کشور‌های عضو اکو را جمع خواهیم کرد تا در فتح قلل دیگر اقدام کنند و پیام صلح و دوستی این موسسه را به گوش دیگر کشور‌ها برسانند.
دکتر حسن غفوری فرد رییس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به تلاشهای صورت گرفته در طی چند دهه گذشته درباره گسترش ورزش زنان در جمهوری اسلامی ایران گفت: بسیار خوشحالم که امروز در مراسمی شرکت می کنم که از یک بانوی کوهنورد ایرانی در یک نهاد بین المللی تجلیل می شود.
رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران همچنین مراتب قدردانی خود را از اقدامات پروفسور سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو در توجه به همکاری های مشترک ورزشی در منطقه اکو را اعلام کرد و هدیه ای به رسم یادگار به وی اعطا کرد.
محمدعلی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی کوتاه مراتب حمایت سازمان متبوعه خویش را از گسترش دیپلماسی ورزشی توسط موسسه فرهنگی اکو اعلام کرد و به راشین جهانبازی بابت این صعود تاریخی تبریک گفت.
مجتبی فقیهی دستیار معاون دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه دیگر سخنران مراسم تجلیل از بانوی کوهنورد ایرانی بود که ضمن قدردانی از توجه ویژه موسسه فرهنگی اکو به دیپلماسی ورزشی، حمایت وزارت امور خارجه را از اقدامات مشابه ای که موجبات گسترش دیپلماسی عمومی در منطقه اکو می شود را اعلام کرد.
بهرام عظیم اف دبیر سفارت تاجیکستان در تهران نیز که به نمایندگی از دکتر نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در این مراسم شرکت کرده بود در طی سخنانی کوتاه اظهار امیدواری کرد که با انجام صعود موفق راشین جهانبازی، کوههای مرتفع تاجیکستان بیش از پیش شاهد حضور کوهنوردان ایرانی باشد.
عظیم اف همچنین با اعطای مدال نقره ای سامانی از بانوی کوهنورد ایرانی تجلیل کرد.


زهرا سادات موسوی مدیرکل دفتر هماهنگی امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان نیز در این مراسم از صعود تاریخی راشین جهانبازی تجلیل کرد و آن را موجب نزدیکی هر چه بیشتر جوانان منطقه اکو به یکدیگر از مسیر ورزش دانست.
منصوره گرجی نایب رئیس فدراسیون کوهنوردی نیز در این مراسم از حمایت پروفسور سرور بختی رئیس موسسه فرهنگی اکو از ورزش زنان و بالاخص “راشین جهانبازی” به نیکی یاد کرد و آمادگی فدراسیون کوهنوردی را برای همکاری های هرچه بیشتر با موسسه فرهنگی اکو اعلام کرد.
دکتر ایرج حسابی رئیس بنیاد پروفسور حسابی نیز از اقدام راشین جهانبازی به عنوان یکی از مهم ترین اتفاقات ورزشی سالجاری یاد کرد و نکاتی را بابت تاثیر فرهنگی خانواده بر موفقیت این بانوی کوهنورد ایرانی بیان کرد.
دکتر ایرج حسابی با اعطای یک جلد کتاب حافظ به تصحیح پروفسور حسابی از صعود تاریخی راشین جهانبازی قدردانی کرد.
خانم نوین افروز برنده جایزه صلح آلبرت انیشتین نیز در سخنانی کوتاه اقدام شجاعانه راشین جهانبازی را ستود و با تقدیم سروده ای به نام دماوند از این بانوی کوهنورد ایرانی تجلیل کرد.
گفتنی است در این مراسم که با اجرای مهندس احمد کجوری رئیس مجمع عالی مدیران ملل برگزار شد، ویدیویی از صعود تاریجی راشین جهانبازی به قله ۷۱۰۵ متر کورژنفسکایای و قله ۷۴۹۵ متر سامانی پخش شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.
همچنین در مراسم تجلیل از “راشین جهانبازی”، موزیک ویدئوی موزیک ویدئوی “ایران من” که با حمایت مجموعه ی ایرانگرد ( آقایان دکتر هادی و آقای آشتیانی) به همین مناسبت تولید شده بود به نمایش درآمد. شایان ذکر است در تولید موزیک ویدئوی “ایران من” وحید خونوئی به عنوان خواننده و آهنگساز نقش آفرینی کرد که آسیه ملک افضلی به عنوان ترانه سرا و تهیه کننده، رضا احمدی به عنوان تنظیم کننده اثر، مرتضی لطفی، ناظر ضبط و بهرنگ حسین زاده به عنوان نوازنده کمانچه وی را همراهی کردند. ضبط موزیک ویدیوی موزیک ویدئوی “ایران من” هم در استودیو وی آی پی انجام شده بود.

علیرضا نیاکان

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x