پوشش حداکثری واکسیناسیون تحت عنوان طرح شهدای سلامت
اجتماعی استان اصفهان بین الملل تصاویر چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

پوشش حداکثری واکسیناسیون تحت عنوان طرح شهدای سلامت

نشست خبری مطبوعاتی با حضور مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون پوشش حداکثری واکسیناسیون تحت عنوان شهدای سلامت، سه شنبه دوم آذرماه در تالار رویش دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان برگزار شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز ؛ نشست خبری مطبوعاتی با حضور مسئولین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون پوشش حداکثری واکسیناسیون تحت عنوان شهدای سلامت، سه شنبه دوم آذرماه در تالار رویش دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه خوشبختانه طی یک ماه اخیر وضعیت ابتلا و مرگ و میر کرونا در استان رو به کاهش بوده،عنوان نمود: تعداد بستری بیماران در بیمارستان‌ها که تا ۲ هزار نفر رسیده بود، به ۷۰۰ نفر رسیده، همچنین بیماران بستری بخش آی سی یو از ۴۰۰ نفر در یک ماه گذشته به ۱۴۵ نفر رسید و شرایط خیلی بهتر از قبل است. آمار مرگ و میر کرونا در استان عدد ثابت با شیب کندی به سمت پایین است و آنچه در این شرایط به ایمنی جامعه کمک می‌کند واکسیناسیون است. در جمعیت بالای ۱۲ سال ۷۷ درصد دوز اول و ۶۲ درصد دوز دوم واکسن را تزریق کرده اند و در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال ۷۲ درصد دوز اول و ۴۹ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند که روند خوبی دارد.

محمد مهدی امینی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اظهار  نمود: به مناسبت هفته بسیج طرح بسیج واکسیناسیون به عنوان  طرح شهدای سلامت کلید خورد، هدف طرح، افزایش میزان واکسیناسیون که روزانه حدود ۷۷ درصدبود  به میزان بالای  ۸۵ درصد برسد،.که مدت طرح شهدای سلامت از اول آذرماه تا ۱۹ آذرماه است. ویژگی این طرح پیگیری فعال در گروه‌های هدف که شامل عموم مردم و گروه‌های مختلف اجتماعی ، دانش آموزان، مدارس، اصناف و صنایع می باشد.

وی افزود: مجری این طرح دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه اصفهان، سپاه صاحب الزمان، ارتش، آموزش و پرورش،شهردای، اورژانس، صدا و سیما و مخابرات و سایر ادارات و سازمان های استان هستند و پیگیری فعال طرح مستلزم به زیرساختی بود که چه تعدادی از افراد جامعه واکسن دریافت کرده اند و چه تعداد هنوز واکسن دریافت نکرده اند.

همکاران فناوری اطلاعات مرکز بهداشت استان  سامانه استعلام واکسیناسیون جدید طراحی کرده اند که بر اساس کدملی این آمار استخراج و افراد واکسینه نشده مشخص می شوند و با کمک  تمام گروه هایی که درگیر این طرح هستند در جهت واکسیناسیون همه افراد در تلاش هستیم

شاهین شیرانی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به طرح شهدای سلامت عنوان نمود: در حال حاضر واکسن به وفور وجود دارد و شیب نمودار واکسیناسیون در کشور وقتی که واکسن فراهم شد سرعت رو بالایی داشت و میلیونها نفر  واکسینه شدند ولی در حال حاضر دوباره شیب نمودار کم شده و در حال بررسی تحقیقی هستیم که چرا با وجود واکسن هنوز جمعیتی بالای ۱۲ سال برای واکسیناسیون اقدامی نکرده اند؟

وی در خصوص اینکه چرا  طرح شهدای سلامت اجرا شد افزود:در بررسی های ایدئولوژیک یک حفاظت فردی داریم و یک حفاظت از جامعه.تزریق واکسن حفاظت فردی ایجاد می کند. باید قبل از پیک‌ششم حداقل ۹۰ درصد جامعه واکسیناسیون  شده باشند.هر فردی کرونایی شش نفر را می‌تواند در گیر کند که جامعه باید در برابر این اپیدمی مصون شده و این چرخه شکسته شود.

علت دوم سیستم‌های واکسیناسیون و مراکز تجمیعی و نیروهای مراکز است که دچار استهلاک شده اند. ۴۴ مراکز تجمیعی به غیر از مراکز منتخب داریم که هر مرکز تجمیعی چندین لاین داره که روزانه ۱۵۰ هزار دوز واکسیناسیون انجام میگیرد. که این اواخر روزی ۲۵ هزار دوز واکسن یعنی ۱۳۰ هزار ظرفیت خالی مانده است. واکسن و امکانات هست و باید با طرح  ابتکاری جدیدی وارد عرصه شد که از ظرفیت همه دستگاه ها با هدف فردمحور، محله محور،اداره محور، شغل محور، و..  و برای ارتقا پوشش واکسیناسیون استفاده کنیم.

منصور شیری مدیر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه این طرح کمپینی برای ترغیب مردم به واکسیناسیون است افزود:  عمده دلایل عدم دریافت واکسن، مقاومت ها و ترس از واکسن و عوارض آن  و تمایل به درمان با روش‌های طب سنتی و همچنین  تناقض در دریافت اطلاعاتی است که بدست می آورند.

وی از رسانه ها درخواست نمود: منابع خبری که برای انتقال پیام انتخاب می کنند، مطمئن و ترجیحاً از منابع دانشگاه علوم پزشکی و سایر دانشگاه ها و منابع علمی باشند و تصمیمات افرادیکه  که با واکسیناسیون مقابله می‌کنند، پیرو اطلاعات علمی گرفته نشده اند، لذا ارائه اطلاعات علمی این افراد را قانع نخواهد کرد. بنابراین مطرح کردن این افراد به نوعی در دام این افراد افتادن است، مراقب باید بود، علی رغم اینکه تعداد آنها در جامعه  زیاد نیست ولی رسانه ای کردن این افراد می‌تواند جامعه‌ای که مردد در دریافت واکسن  هستند به واکسن نزدن ترغیب کنند و در طول این کمپین از تمام کانال‌های ارتباطی اطلاع‌رسانی من جمله فضای مجازی استفاده کرده و از اخبار و اطلاعاتی که توسط مسئولین دانشگاه علوم پزشکی یا منابع معتبر منتشر می‌شود در کانال های مجازی منتشر بفرمایید.

حمامی مسئول واحد گسترش مرکز بهداشت استان نیز با اشاره به اینکه تا پیش از اجرای طرح شهدای سلامت، واکسیناسیون در مراکز تجمیعی انجام می شد، گفت: برای موفقیت بیشتر طرح و تسهیل دسترسی مردم به مراکز واکسیناسیون، به غیر از مراکز تجمیعی، ۱۲۲ مرکز خدمات جامع سلامت نیز در نوبت بعد از ظهر در سطح استان که ۴۲ مرکز مربوط به اصفهان است، واکسیناسیون را انجام می دهند.

وی استراتژی دیگر طرح شهدای سلامت را استقرار اتوبوس های سیار در مناطقی که تمرکز جمعیت وجود دارد؛ مانند مراکز خرید ، جاذبه های تفریحی و مراکز توریستی و میدان هایی که گلوگاه جمعیتی هستند اعلام کرد و همچنین ۱۵ دستگاه اتوبوس سیار در استان که ۷ دستگاه در شهر اصفهان است به مجموعه قبلی اضافه و پیش بینی شده اگر در مراکزی دسترسی به واکسیناسیون  سخت است مثل شهرک های صنعتی واحدهای سیار اعزام و واکسیناسیون انجام می شود.

حمامی افزود: سالمندان و افرادی که مشکل حرکتی دارند، تک عضو هستند و امکان مراجعه به مراکز واکسیناسیون را ندارند می‌توانند با مرکز بهداشت شمار ۱ و ۲ تماس گرفته و واکسیناسیون درب منازل آنها انجام می شود.

مجید مشایخ مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان در راستای طرح شهدای سلامت عنوان نمود:سازمان ها و ادارات و صنایع و مراکز تجمع جمعیت مورد شناسایی قرار داده و  سامانه  آموزش داده شده تا وضعیت موجود بررسی و نسبت به ارتقاء وضعیت واکسیناسیون این مراکز اقدام خواهیم کرد.

وی افزود حدود ۱۳۱ کد کاربری برای سازمان ها و دستگاه ها چه  دولتی و غیر دولتی، ایجاد شده که در هر سازمانی ما  رابط سلامت داریم که آموزش‌های لازم را می‌بینند و کد کاربری در اختیار این افراد قرار می گیرد این افراد میزان واکسیناسیون در مجموعه خود را رصد می کنند تا بازرسان ما وارد عمل شوند و واکسیناسیون را انجام دهند.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان همچنین به صدور کد کاربری برای ۷۷ معاونت و دستگاه در دانشگاه علوم پزشکی از جمله معاونت ها و دانشکده ها و بیمارستان ها و شبکه های بهداشت و درمان  اشاره و بیان کردند: بیش از ۹۵ درصد واکسیناسیون در سیستم انجام شده و پیگیر هستیم تا این میزان به حد نهایی خود برسد.

وی افزود: در صنایع، کارشناس بهداشت حرفه ای مقیم صنعت داریم که ۵۷۵ کد کاربری نیز برای این افراد صادر شده و آموزش های لازم را دیده اند.

مدیر گروه بهداشت حرفه ای استان به استفاده از ظرفیت بازرسان بهداشت حرفه ای و صدور ۱۷۴ کد کاربری در این بخش، افزود: این بازرسان در ۲۳ شهرستان به کلیه اصناف، صنایع و سازمان ها مراجعه کرده و افزایش و بحث واکسیناسیون را پیگیری خواهند نمود.

سید مهدی میرجهانیان مدیر واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت استان نیز به صدور ۳۳۰ کد کاربری برای بازرسان بهداشت محیط اشاره و اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ کد کاربری نیز برای کارشناسان بهداشت محیطی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند صادر شده و حتی برای فروشگاه های زنجیره ای کوثر هم  ۲۰ کد کاربری درنظر گرفته ایم. از ظرفیت اتاق اصناف اصفهان و بسیج اصناف هم در راستای اهداف این طرح استفاده کرده ایم  تا حین بازرسی، وضعیت کارکنان اصناف را بررسی و ثبت و گزارش کنند.

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x