اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر تهران جنوب چندر رسانه سیاسی شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

آبان ۹۸| شبیخون دولت اعتدال‌گرایان به اعتماد مردم/ مطالبه دانشگاهیان برای محاکمه دولتمردان سابق

آبان ۹۸| شبیخون دولت اعتدال‌گرایان به اعتماد مردم/ مطالبه دانشگاهیان برای محاکمه دولتمردان سابق

آبان 98| شبیخون دولت اعتدال‌گرایان به اعتماد مردم/ مطالبه دانشگاهیان برای محاکمه دولتمردان سابق

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

آبان‌ماه ۹۸ کشور شاهد حوادث تلخی بود که جرقه آن با افزایش قیمت بنزین زده شد و خسارات زیادی هم به بیت‌المال وارد کرد. از همان موقع بسیاری از فعالان دانشجویی خواستار برخورد با مسببان اصلی این اتفاقات شدند؛ مطالبه‌ای که تا امروز ادامه دارد.

کشور ما دو سال پیش در آبان‌ماه شاهد حوادث تلخی بود، حوادث تلخی‌ که جرقه آن با افزایش قیمت بنزین زده شد و روزها کشور را درگیر آشوب کرد و بانک‌ها، جایگاه‌‌های سوخت، فروشگاه‌ها، و حتی خودروهای شخصی زیادی در آتش سوختند.

این اتفاقات بعد از افزایش ناگهانی و شبانه قیمت بنزین رخ داد، آن هم در حالی که مسئولان دولت وقت، بارها خبر افزایش قیمت سوخت را تکذیب و وعده عدم افزایش قیمت را داده بودند.

اگرچه دولت تدبیر و امید، بدون توجیه افکار عمومی و شبانه، مردمی که نگران وضعیت اقتصادی بودند را غافلگیر کرد ولی انتظار می‌رفت حداقل بعد از اینکه صدای اعتراض مردم بلند شد، رئیس ‌جمهور و مسئولان ارشد دولت وقت به جای اینکه سکوت کنند با مردم صحبت می‌کردند و با توجیه افکار عمومی اجازه سواستفاده را از رسانه‌های معاند که با انتشار اخبار کذب از شهرهای مختلف، فضا را ملتهب می‌کردند، بگیرند. اما نه تنها اینگونه نشد بلکه رئیس دولت تدبیر و امید درست زمانی که مردم نگران و ناراحت بودند، با بیان جمله معروف « من هم صبح جمعه فهمیدم» و خندیدن به این موضوع، مردم را عصبانی کرد.

عملکرد نامناسب دولت تدبیر و امید در آبان ماه ۹۸ موجب شد تا حوادث ایجاد شده خسارات زیادی را به کشور وارد کند و از طرفی فرصت مناسبی را در اختیار دشمنان و اغتشاشگران قرار داد. همین موجب شد تا در آن روزها بسیاری از اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی، اساتید و دانشگاهیان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواهان محاکمه مسببان اصلی این حوادث شوند، خواسته‌ای که البته تا امروز ادامه دارد.

 اطلاع رسانی ناصحیح از سوی دولت در آبان  ۹۸ ماحصلی جز تلخی به جای نگذاشت

بر همین اساس اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپادر بیانیه‌ای اعلام کرد که سیاست صحیح اصلاح قیمت بنزین، با اطلاع رسانی ناصحیح از سوی دولت و صداوسیما و شوک روانی جامعه موجب شد بخشی از فرودستان، کسانی که بیشترین فشار تحریم و سوء مدیریت های اقتصادی را تحمل می کنند به خیابان ها بیایند که ماحصلی جز تلخی به جای نگذاشت.

این اتحادیه دانشجویی در بیانیه خود آورده بود که این اتفاقات به اعتماد عمومی آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کرده که راه التیام آن جز با اصلاحاتی عمیق ممکن نیست.

دولت روحانی جز چند برابر کردن قیمت دلار، کوچک کردن سفره مردم و افزایش شبانه قیمت بنزین، چه دستاوردی داشت؟

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در آن زمان نامه‌ای به محمد جواد ظریف وزیر وقت امور خارجه نوشت که در قسمتی از این نامه به عملکرد نادرست دولت درباره افزایش قیمت بنزین اعتراض و خطاب به ظریف تاکید کرد که شما به جز چند برابر شدن قیمت دلار، کوچک شدن سفره مردم و کسری بودجه ای که به خاطرش بنزین را شبانه سه برابر می کنید، چه دستاوردی داشتید؟

دولت روحانی؛ مسئول اصلی بوجود آمدن حوادث آبان 

داود پرچمی جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی هم درباره حوادث آبان می‌گوید: در جریان گران کردن بنزین با نابلدی تصمیم گیری شد و مردم به تنگ آمده از مشکلات معیشتی، با تحریک آشوب طلبان آموزش دیده، در مقابل ماموران مدافع حفظ جان و اموال عمومی، قرار گرفتند و با همه خویشتن داری و تذکر و دعوت آنان به اعتراض آرام، آن اتفاق ناگوار روی داد.

وی ادامه می‌دهد: آیا مسئول اصلی بوجود آمدن این واقعه کسانی نیستند که با نابلدی اوضاع اقتصادی کشور را بدست گرفته اند و با سوء مدیریت خود این اوضاع نابسامان اقتصادی را به مردم تحمیل کرده اند؟ 

اگر دولت از سلبریتی‌ها و پزشکان مالیات می‌گرفت احتیاج نبود قیمت بنزین را یک شبه افزایش دهد

 بسیاری از دانشجویان هم نسبت به عملکرد دولت در افزایش ناگهانی قیمت بنزین اعتراض داشتند و خیلی از آنها معتقد بودند که اگر دولت از سلبریتی‌ها و پزشکان و همچنین برخی کالاها مانند دخانیات مالیات می‌گرفت احتیاج نبود قیمت بنزین را یک شبه ۳۰۰ درصد افزایش دهد.

این دانشجویان با انتشار بیانیه‌های خواستار محاکمه عاملان ایجاد حوادث آبان شده بودند.

 در موضوع سهمیه بندی بنزین شاهد ناکارآمدی، بی‌کفایتی و تخلف از قانون مسئولان دولتی بودیم

حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در همایشی که آن روزها درباره بررسی نقش دانشجویان در اتفاقات آبان گفته است: در موضوع سهمیه بندی بنزین شاهد ناکارآمدی، بی‌کفایتی و حتی تخلف از قانون مسئولان دولتی و همچنین سواستفاده و فرصت طلبی از سوی نیروهای سازماندهی شده و دشمنان داخلی و خارجی بودیم.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه ما در حکومت اسلام، مخفی کاری نداریم، تصریح می‌کند: در تصمیم اخیر درباره بنزین دیدید مسئولان دولتی می‌گفتند ما مراقب بودیم مردم نفهمند! مگر قرار بود به مردم شبیخون بزنید؟ مگر جنگ با مردم است؟ بعد هم می گویند خودمان هم نمی‌دانستیم! 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: حوادث آبان خسارتهای بسیاری را به کشور زد، چندین نفر کشته شدند، به اموال بیت المال آسیب زده شده، میلیاردها تومان خسارت به کشور وارد شد، اینها چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت‌.

انتقاد شدید دانشجویان از نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین توسط دولت روحانی

 همایش « سخنگو پاسخ می‌دهد»، یکی از برنامه‌های دانشجویی بود که بعد از حوادث آبان ۹۸ با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی در دانشگاه شریف برگزار شد. دانشجویان در این همایش به شدت از نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین توسط دولت تدبیر و امید انتقاد کردند.

دولت ناکارآمدی خود را در حل چالش‌های کشور ثابت کرده‌است

علیرضا قادری مسئول وقت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشجویان بود که آن روز در حضور علی ربیعی سخنگوی دولت به سخنرانی پرداخت و گفت: آنچه در این جا می‌گویم نه از سر عقده‌گشایی شخصی و نه وابستگی‌های جناحی است. نه خوراک رسانه‌ای برای بیگانگان و نه دستاویز فتنه خناسان است. آنچه می‌گویم بر اساس وظیفه انقلابی و سنگینی بار مردم، این ولی نعمتان انقلاب است که سینه‌مان را می‌سوزاند.

وی ادامه می‌دهد: امروز میزبان سخنگوی دولت تدبیر و امید هستیم. دولتی که ۶ سال است تدبیر و امید را به گونه‌ی دیگری معنا کرده است. خاطر مردم پر است از وعده‌ها و خلف وعده‌ها. گفته شد آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم که مردم اصلا به یارانه محتاج نباشند اما آنچنان رونقی بوده که امروز مردم با دریافت دو وعده یارانه، سفره‌شان را کوچک‌تر می‌یابند. گفته شد رشد پایه پولی را مهار می‌کنیم تا تورم سوخت غیرضروری است. گفتید که به حسابهای بانکی مردم سرک نمی‌کشیم، حالا چه شده که عقبگرد کردیم؟ چه کسی باید تاوان سیاسی‌کاری در تصمیمات و هزینه تحمیل شده به ملت را بدهد؟

وی تاکید می‌کند: دو روز قبل از افزایش قیمت بنزین وزیر همیشه نفت دولت هرگونه افزایش قیمت را تکذیب می‌کند و ساعاتی بعد، ناگهان قیمت ها سه برابر می‌شود. واضحا سوال این جاست؛ مردم چه جایگاهی در دولت تدبیر و امید دارند که مورد فریب واقع می‌شوند؟ چه شانی دارند که زیر فشار تصمیمات دولت می‌افتند و ریشخند می‌شوند.

قادری در ادامه خطاب به روحانی می‌‌گوید: آقای روحانی! شما می‌خندید و مردم گریه می‌کنند! شما می‌خندید و مردم اعتراض می‌کنند! شما می‌خندید و خونها پایمال می‌شود! 

اجرای مبتدی و ناشیانه طرح حساسِ افزایش نرخ بنزین 

محمدصالح سلطانی نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل هم طی سخنانی در این همایش می‌گوید: حتی اگر بخواهیم نگاه بدبینانه‌ برخی منتقدان را کنار بگذاریم و از نقش مستقیمِ دولت در تشدید بحران‌ها نگوییم، نمی‌توانیم به دولتی خوش‌بین باشیم که طرح حساسِ افزایش نرخ بنزین را تا این حد مبتدی و ناشیانه اجرا می‌کند. 

این فعال دانشجویی ادامه می‌دهد: قربانی شدن مردم این سرزمین زیر پای بی‌تدبیری دولت دوازهم، اتفاقی نیست که برای ما مجال خوش‌بینی باقی بگذارد. به نظر می‌رسد زیستن در تنش، کسب‌وکارِ دولتِ شماست که ریخته‌شدنِ خونِ این‌همه انسان، حتی خنده‌ای را از لبِ جناب رئیس‌جمهور، محو نمی‌کند! 

وی خاطرنشان می‌کند: جناب آقای ربیعی! شما و دولت شما، با منتقدان‌تان مهربان نبودید. نیازی به قطار کردن اتهامات و نسبت‌های ناروای مقامات دولتی به منتقدان نیست و قصد بیانِ چیزی که عیان است را ندارم. ما خسته از نامهربانی‌ها و رنجور از خسارات پرشمار دولت به مردم اینجا ایستاده‌ایم. سخن گفتن از امید این روزها دشوار است؛ اما ما می‌خواهیم کارِ دشوار را در زمانه‌ دشوار به سرانجام برسانیم.

نحوه اجرای سهمیه‌بندی بنزین توهین به مردم بود/ روحانی به نظر مردم اهمیتی نداد

انتقادات به عملکرد دولت تا مدتها پس از حوادث آبان ادامه داشت. مقصود درودی دبیر وقت شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در میزگردی که در این باره برگزار شد، گفت: نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین باعث فشار بیشتری به مردم شد، در رابطه با سهمیه بندی بنزین نکاتی مغفول مانده که جنبش دانشجویی و علی الخصوص بسیج دانشجویی این نکات را یکی درباره اصل سهمیه بندی بنزین و یکی درباره نحوه اجرای آن، استخراج کرده و می‌خواهد آن را به اطلاع مردم برساند.

وی  ادامه داد: چرا دولت از میان همه کارهایی که می‌توانست انجام دهد به سراغ افزایش قیمت بنزین رفت که پول را از جیب مردم بردارد؟

درودی یادآور شد: متاسفانه شما می‌بینید که برخی مشاغل مانند وکلا و سلبریتی‌ها معاف از مالیات هستند و دولت از آنها مالیات نمی‌گیرد، برخی اصناف نیز به همین صورت معاف از مالیات هستند و دولت جرئت گرفتن مالیات از آنها را ندارد ولی یک‌دفعه می‌بینیم با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین به مردم فشار وارد می شود.

دبیر وقت شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: برای ما این سوال مطرح است که چرا یک شبه و بدون اطلاع رسانی به مردم چنین کاری انجام می‌شود. این مسئله به نوعی توهین به مردم است.

وی گفت: آقای روحانی هر جا اتفاقی به ضررش رخ می دهد بحث رفراندوم و دموکراسی را پیش می‌کشد اما در این ماجرا به نظر مردم اهمیتی داده نمی شود و یکدفعه در نیمه شب به مردم اعلام می شود که بنزین ۳۰۰ درصد گران شده است!

 افزایش قیمت بنزین با روشی که دولت اجرا کرد، موجب نگرانی مردم شد

علی دهقان دبیر وقت تحکیم وحدت هم در ادامه آن میزگرد، گریزی به نحوه اجرای سهمیه بندی بنزین، اعتراضات مردم بعد از این ماجرا و سوءاستفاده دشمنان و آشوبگران از فضای ایجاد شده می‌زند و ادامه می‌دهد: باید نقش ما در جامعه مشخص باشد وقتی ما از مردم سالاری دینی به عنوان منطق حکومت‌داری صحبت می کنیم و در یک جامعه هم چهل سال هست که قائل به این منطق بوده ایم باید بر اساس چارچوب ها و اصول همین منطق هم عمل کنیم.

وی می‌افزاید: وقتی ما به عملکرد دولت آقای روحانی نگاه می‌کنیم می بینیم واقعیت این است که دولت نماینده مردم نیست. آقای روحانی متاسفانه چند سالی است که فراموش کرده که منتخب مردم است برای این که برای مردم کار کند مشکلات مردم را حل کند ولی این مسائل در دولت فراموش شده است.

دهقان تصریح می‌کند: متاسفانه به نظر می‌رسد برای دولت، مردم خیلی مهم نبوده برای همین هم می‌بینیم یک‌دفعه دولت در نیمه شب بدون اینکه هیچ اطلاعی داده شود یا بستری فراهم شود، قیمت بنزین را افزایش می‌دهد.

وی می‌گوید که افزایش قیمت بنزین با روشی که دولت اجرا کرد، موجب نگرانی مردم شد، دولتی که نتواند درد مردم و دغدغه مردم را داشته باشد طبیعتاً مشکلاتی را هم ایجاد خواهد کرد.

 روحانی باید پاسخگوی اقدامات خود در حوزه های مختلف کشور باشد

دانیال یادگاری دبیر وقت جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در ادامه میزگرد مذکور می‌گوید: متاسفانه تصمیمی که دولت در رابطه با بنزین گرفت نه در مسیر تدبیر معیشتی مردم بود و نه استدلال لازم را جهت اقناع افکار عمومی داشت. به گونه‌ای که حتی نمایندگان ملت هم اقناع نشده بودند.

یادگاری ادامه می‌دهد: دولت با روشی که سهمیه بندی بنزین را در در جامعه پیاده کرد باعث شوک به جامعه شد و کسانی که این کار را کردند نه تنها نگاه امام و جمهوری اسلامی را درک نکردند بلکه به دنبال ماهی گرفتن از از آب گل آلود در فضای گل آلوده مدیریتی خود هستند.

وی تاکید می‌کند: به اعتقاد ما امکان بررسی کارشناسی مسئله سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد و این امکان را رهبر انقلاب به جریان دانشجویی دادند که در چنین مسائلی در چهارچوب و فضای مشخص که در ساختار قانون جمهوری اسلامی وجود دارد موضوع را پیگیری کند.

اینها تنها بخشی از انتقاداتی بود که به دانشگاهیان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به عملکرد دولت وقت درباره افزایش قیمت بنزین داشتند و امروز هم با گذشت دو سال از آن حوادث، بسیاری از دانشگاهیان از قوه قضائیه می‌خواهند کسانی که با عملکرد نادرست خود در این ماجرا لطمات و خسارت‌های زیادی به کشور زدند را محاکمه کنند.

در همین راستا محسن نراقی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در پیش خطبه های نماز جمعه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ تهران خطاب به رئیس دستگاه قضا گفت: متاسفانه برخی از اتفاقات از قبیل ارز ۴۲۰۰ تومانی، نحوه اجرای قانون گران شدن بنزین، خصوصی سازی های غلط و افسار گسیخته و مسائل مربوط به پرونده کرسنت باعث ایجاد بسترهای فساد و ناامیدی هایی شده که خسارات جبران ناپذیری ایجاد کرده است لذا درخواست داریم اکنون که دولت فعلی بر خلاف دولت قبل در مبارزه با فساد مصمم است در اسرع وقت و بدون هیچ ملاحظه ای با مسببین این گونه اتفاقات برخورد جدی صورت بگیرد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x