اجتماعی استان اصفهان اقتصادی تصاویر تهران جنوب چندر رسانه شرق شمال غرب مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

حرکت به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی، رعایت عدالت و رضایت حداکثری مودیان

حرکت به سمت هوشمندسازی نظام مالیاتی، رعایت عدالت و رضایت حداکثری مودیان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

دکتر داود منظور، رئیس کل جدید سازمان امور مالیاتی کشور، روز یکشنبه مورخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ و در نخستین دیدار خود با معاونین سازمان و مدیران کل ستادی، سیاست های کلی و برنامه های اولویت دار نظام مالیاتی را اعلام کرد.

وی در ابتدا و با اشاره به توفیقات و دستاوردهای سالهای اخیر نظام مالیاتی، عنوان داشت: سازمان امور مالیاتی، بی تردید جزو دستگاه های برتر در سیستم اجرایی کشور است و به نوعی، پیشران خدمات دولت محسوب می شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشور از سایر منابع مالی همچون درآمدهای نفتی محروم است، مسئولیت این دستگاه در تامین مالی دولت بسیار سنگین است؛ ضمن اینکه دولت سیزدهم به شدت از تامین مالی از طریق سایر شیوه ها از جمله چاپ پول و استقراض بانکی ابا دارد؛ چرا که این شیوه های نادرست در نهایت به تورم می انجامد و فشار آن بر زندگی و معیشت مردم وارد می شود.

دکتر منظور اظهار داشت: مهمترین ماموریت این دستگاه، وصول درآمدهای مالیاتی و تامین بودجه کشور است و با تلاش مضاعف و کار جهادی باید زمینه رشد درآمدها و تعالی نظام مالیاتی را فراهم سازیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان داشت: برنامه کلان نظام مالیاتی در چهارسال پیش رو، افزایش  نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از حدود ۶ درصد به ۹ درصد (۵۰ درصد رشد) و تامین مالی حداکثری از منابع سالم و پایدار مالیاتی است.

وی در ادامه با بیان اینکه معاونت های این سازمان، به فراخور باید بسترهای لازم برای رشد و تحقق اهداف و سیاست های نظام مالیاتی را فراهم سازند، گفت: الگو و چارچوب کلی ما برای پیشرفت و توسعه نظام مالیاتی، رعایت انصاف و عدالت، رضایت مودیان، هوشمندسازی نظام مالیاتی، وصول حداکثری و ارتقای سلامت نظام اداری است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی و حاکمیت داده ها ، اولویت اصلی برنامه های نظام مالیاتی است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این برنامه کلان، سه اقدام کلیدی شامل اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید و استفاده از ظرفیت های ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم را باید به سرانجام برسانیم.

دکتر منظور در ادامه به تشریح برخی ضرورت های عملیاتی در این دستگاه اشاره کرد و گفت: بحث کنترل پروژه از جمله اقدامات ضروری است که باید به نحو شایسته اجرایی شود تا بتوانیم سه ماموریت فوق را طبق برنامه ریزی و زمان بندی مشخص عملیاتی کنیم .

وی همچنین موضوع رضایت مندی مودیان را بسیار اساسی و حیاتی قلمداد کرد و گفت: برای ارتقای رضایتمندی مودیان باید از تمام تدابیر لازم و اقداماتی که می تواند منجر به اعتماد بیش از پیش مردم به نظام مالیاتی شود، بهره ببریم.

دکتر منظور اضافه کرد: در این راستا باید زمینه تسریع در رسیدگی به پرونده های مالیاتی از طریق تقویت موتور ریسک طرح جامع مالیاتی و همچنین تسریع در فرآیند دادرسی مالیاتی را بوجود آورده و همچنین موجبات کاهش اطاله دادرسی مالیاتی، رسوب پرونده ها و ارجاع پرونده ها به هیات های حل اختلاف مالیاتی فراهم سازیم. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه، سایر اقدامات کلیدی که منجر به تحول در نظام مالیاتی می شود، از جمله رعایت قواعد شایسته سالاری و جانشین پروری، انسداد گلوگاه های فساد اداری، ارتقای وضعیت معیشتی همکاران و تقویت ارزشهای سازمانی را مورد توجه قرار داد.

دکتر منظور، همچنین برنامه توسعه پایه های مالیاتی را یکی از برنامه های مهم نظام مالیاتی قلمداد کرد و گفت: بنا داریم در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، موضوع   CGT (مالیات بر عایدی سرمایه ) و PIT ( مالیات بر مجموع درآمد ) را نیز به سرانجام برسانیم؛ هر چند نگاه ما به موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، صرفا نگاه درآمدی نیست و سایر مولفه ها از جمله اجرای عدالت مالیاتی، کاهش نرخ تورم، شفاف شدن اقتصاد و حرکت به سمت اخذ مالیات از بخش های غیر مولد مد نظر می باشد.

گفتنی است در ابتدای این مراسم، دکتر منظور از خدمات شایسته دکتر پارسا رئیس کل سابق، در دوران تصدی این پست، تشکر و قدردانی کرد و  اظهار امیدواری کرد که نظام مالیاتی با سرعت هر چه تمامتر در ریل توسعه و تعالی سازمانی به حرکت خود ادامه دهد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x