اجتماعی اقتصادی بهداشت بین الملل چندر رسانه حقوق بشر حوادث دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

داستان واردات خودرو و رانت خودروسازان داخلی

بررسی تحلیلی واردات خودرو

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز،این روزها زمزمه واردات خودرو  خارجی بالا گرفته است .اما آیا مجلس می‌تواند در برابر رانت خودروسازان داخلی مقاومت کند ؟

در این مقاله بر آنیم تا به بررسی موارد مختلف صنعت خودرو بپردازیم .

 در گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نسبت به رضایت مشتریان از خودرو داخلی و چند برند خودرو خارجیه انجام داده بود، [۱]از بین ۱۴۲۳۶ نفر  که بین سن ۳۱ تا ۴۵ سال بودند، متاسفانه نارضایتی از کیفیت خودرو داخلی بسیار بالا بود.

 این در حالی است که خودروسازان کیفیت خودروهای داخلی را خوب یا خیلی خوب قلمداد می کنند در مناظره‌ای که دوم تیرماه ۱۳۹۴ خبرگزاری ایسنا [۲]مسئولین کیفیت خودرو انجام داده بود،  آقای عالی نهاری مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اذعان داشت که کیفیت خودرو ایران خوب یا بسیار خوب است  و در مقابل سوال خبرنگار ایسنا علت تصادفات را رانندگان و جاده ها دانست.

همچنین  آقای میرحسینی (مدیر تضمین کیفیت تامین معاونت کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو ) نیز تاکید بیشتری بر خرابی جاده ها داشت  .

در تحقیق و تفحص  صنعت خودرو مبتنی بر مدل های آسیب شناسانه و سیاست گذاران در این صنعت  که از سوی مجلس منتشر گردید ، ضعف سیاست گذاری های کلان صنعتی،  بی توجهی به برنامه ۱۴۰۴ صنعت خودرو،  عدم وجود هماهنگی استراتژی و اسناد کلان با برنامه اجرایی ، به عنوان ضعف اساسی صنعت خودرو مطرح گردید .

گرچه مجلس با تغییر در قوانین همچون رفع موانع تولید ، بهبود مستمر فضای کسب و کار،  قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل و نوسازی صنایع کشور و …  به ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات پرداختف  اما فرصت های داده شده به مدیران و خودروسازان  به علت ناهماهنگی بین مدیران باعث ترمیم و پیشرفت صنعت خودرو در کشور نگردید،  بلکه ارائه قطره چکانی خودرو به خریدارانف  افزایش بی رویه قیمتهای خودروهای بی کیفیت داخلی را باعث شد.

 با توجه به این قوانین و عملکرد ضعیف خودروسازان به این نتیجه  می توان رسید که تنها راهکار ترغیب خودروسازان  به رقابت و تامین نیاز مردم،  واردات خودرو خارجی با کیفیت با جلوگیری از انتقال ارز می باشد.

اما به سرعت رانت خودروسازان وارد بازی شد. اولین مخالفت در شورای نگهبان به چشم می خورد . شورای نگهبان با حمایت از خودروسازان این بار دست به مقابله با مجلس زد و اجازه ورود خودرو را به دلیل تکرار ی حمایت از خودروسازان داخلی مخالف قوانین فرادستی دانست و مجلس مجبور به حذف بند ۵ برنامه پیشنهادی خود یعنی ورود خودرو خارجی باسابقه سه سال کارکرد را داد.   سپس نسبت به ابهامات بندهای عدم انتقال ارز اعتراض کرد ،مجلس نیز مجبور بهحذف و تغییر  بندهایی شد  که مانع سود سرشار رانت خواران می گردید و   رانت خودروسازان را کمتر دچار دردسر می کرد .

در اظهارنظری آشکار نیز وزیر صمت واردات خود را  بد و منتفی  دانست .ولی آیا این صنعت افلیج عقب مانده باز هم میتواند نیازهای روزمره جامعه ایران را برآورده کند ؟

خودروهای سمند،پراید، تیبا، دنا ،سورن و سایر برندهای داخلی خودروسازان داخلی نه از نظر ظاهر و کیفیت قطعات، ون از نظر مصرف سوخت،  ونه از نظر  ایمنی و آپشن ها قابل مقایسه با خودروهای یک دهه قبل برندهای جهانی نیز نیستند.

 در حالی که مقایسه قیمت سرانگشتی حتی با دلار۲۷ هزار تومان نشان می‌دهد ، که یک خانوار ایرانی  هزینه‌ای که صرف خرید ارزانترین خودرو داخلی میکند در حالیکه هیچکدام از آپشن های روز دنیا را نداشته ، از نظر ایمنی نیز قابل اعتماد نیست ، می ‌تواند خودرو های ایمن کم کارکرده برندهای معتبر  خارجی را جایگزین آن نماید .

بررسی میدانی نشان داده است از  بین بیشتر کسانی که متقاضی خرید خودرو پراید یا تیبا ، مایل بودند به جای آن خودروی ۲۰۱۰ انواع مدل های هیوندا ،تویوتا یا خودروهای فرانسوی را را جایگزین آن نمایند. آنها مدعی بودند که حتی یک خودرو ۲۰۱۰ برند معتبر،  از بهترین خودروهای تولید داخل نیز کیفیت فراتری دارد. مقایسه فیزیکی این خودروها نیز این مدعا را تایید می کند.آنچه که واضح و مبرهن  است  این است که با توجه به رویکرد وزارت صمت،  شورای نگهبان و فشارهایی که بر مجلس وارد می شود ،  تغییر رویه جدیدی بر واردات خودرو ایجاد نخواهد شد،  بلکه تنها حساب صاحبان امتیاز تولیدات خودرو و دلالان است که بیشتر انباشته خواهد شد و بالتبع دهکهای  محروم جامعه از داشتن حداقل خودرو تولیدی نیز محروم خواهند بود.

 داستان تولید خودرو داخلی و استقلال صنعت خودرو داستان شیون بر گوری است که جنازه ای در آن نیست و سالهاست که ادامه دارد.دهک های ضعیف نیز نسبت به ارزان شدن خودرو با دیدگاههای مستولی برجامعه امید نباید داشته باشند

 پایگاه خبری احوال نیوز

مهدی امیدوار

انتهای پیام/*


[۱]  -https://toranji.ir/2018/11/11/مقایسه-خودروهای-داخلی-و-خارجی-پس-از-یک-س/

[۲] – https://www.isna.ir/news/94040200718/دلیل-آزردگی-مردم-از-کیفیت-خودروهای-داخلی

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x