اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت تصاویر جنوب چندر رسانه دسته‌بندی نشده شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

سید رضا سجودی:ترک فعل مسؤلین نسبت به وظایف قانونی، قابل پیگرد است

سید رضا سجودی:ترک فعل مسؤلین نسبت به وظایف قانونی، قابل پیگرد است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر با هدف پیشبرد روند درمان، کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد بر افراد آسیب دیده و خانواده هایشان و از طریق تعامل، همکاری و مشارکت دستگاه های دست اندرکار و مسؤول اعمال می شوند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با اشاره به اهمیت اجرای تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ و نقش معاونت به عنوان دستگاه نظارتی بر حسن اجرای بندهای این دستور العمل اظهار کرد: مرکز معروف به اجرای ماده ۱۶ از سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کردند و طی سال های اخیر جهت ارتقاء کیفی آن ها تلاش هایی صورت گرفته و کمیته هماهنگی مرکز موصوف همواره برای حسن اجرای آئین نامه و تکالیف پس از خروج راجع به جامعه هدف، جلساتی را تشکیل داده و مصوبات به خوبی پیگیری شده اند.

سید رضا سجودی در این جلسه با اشاره به بندهای دوّم و سوّم تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶، یعنی شرکت در جلسه های گروه های خودیاری که برحسب ضوابط و مقررات مجوز فعالیت دارند و مراجعه به مراکز درمانی در دوره های زمانی مشخص و اخذ گواهی سلامت و ارائه آن به نماینده مقام قضائی اظهار کرد: رویکرد مقنن نسبت به معتادان ترخیص شده از مراکز که بدون اخذ گواهی و طی همه مراحل پیش بینی شده، فرآیند مذکور را ترک می کنند، نگاهی مجرمانه می باشد. به همین دلیل داشتن این گواهی لازم و ضروری است، هرچند کارکرد کمپ های موجود، تضمین کننده سلامت افراد (معتادان ماده ۱۶) پس از ترخیص به تمام معنا نیستند.

این مقام مسؤول با اشاره به بندهای چهار و پنج تکالیف مزبور؛ یعنی گذراندن دوره های آموزشی و یادگیری مهارت های زندگی یا شرکت در دوره های مذهبی، تربیتی و اخلاقی و ورزشی و حرفه آموزی ، افزود: پیش بینی و گذران دوره های حرفه آموزی برای این دسته از بیماران به منظور دریافت گواهی معتبر از اداره کل فنی و حرفه ای جهت استقلال مالی افراد مستقر در کمپ پس از ترخیص ضروری است.

بگفته وی، بند شش تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ درباره انجام خدمات عمومی و اجتماعی سخن می گوید و این در حالی است که هدف این معاونت و دستگاه های مجری، ارائه خدمات عمومی و باز اجتماعی کردن افراد حاضر در این مراکز با استفاده از ابزار مذکور است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، ادامه داد: در راستای انجام خدمات عمومی و اجتماعی ذکر شده در بند شش هماهنگی و رایزنی هایی با تعدادی کارخانه های تولیدی انجام شده که توسعه این اتفّاق می تواند ها برای ایجاد اشتغال مددجویان پس از ترخیص و دستیابی به جایگاه شغلی و کسب درآمد برای گذران زندگی آن ها، بسیار راهگشاء باشد.

سجودی، تلاش جهت بازیابی سلامت جسم و روح در این افراد پس از گذراندن دوره ترک اعتیاد و ایجاد خودکفایی را وظیفه تمام دستگاه ها به ویژه دستگاه های متولی دانست و اذعان کرد: فرماندهی نیروی انتظامی، شهرداری و سایر مؤسسات عمومی، اداره کل صنعت و معدن و تجارت، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطابق ماده دو تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶، وظایفی را بر عهده دارند.

وی در توضیح ماده سوّم تکالیف دوازده گانه مذکور گفت: مقام قضایی به منظور تقویت نظارت بر حسن اجرای تکالیف موضوع ماده دو، توسط شخص و یا مرکز و یا مجری ذیربط وظیفه دارد تا نماینده ای از ضابطین دادگستری تعیین کند.

بگفته این مقام مسؤول، وظیفه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، نظارت جامع بر اجرای هرچه بهتر مفاد تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ و دقّت در ضمانت اجرای آن است که مشارکت و حضور در میدان تمامی دستگاه های دولتی به اجرای کامل آن، کمک می کند.

وی، خاطر نشان ساخت: تا به امروز شاهد برخی کم کاری ها توسط تعدادی از دستگاه های دست اندرکار در اجرای تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ بوده ایم که امیدواریم مدیران و مجریان مرتبط با این قانون با شناخت بیشتر و قبول وظیفه در این عرصه مقدّس گام بگذارند که نجات یک انسان در درگاه خداوند از جایگاه والایی برخوردار است.

سجودی با اشاره به نقش حاکمیت و مردم در کنار یکدیگر به منظور موفقّیت در تمامی عرصه های ملّی و پیشبرد اهداف مقدّس نظام جمهوری اسلامی از گذشته تا به امروز تصریح کرد: تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ با این هدف پیش بینی شده است تا فرد معتاد مستقر در مراکز تحت درمان، پس از ترخیص به آغوش جامعه باز گردد و برای وی، میان عموم جامعه جایگاه اجتماعی وجود داشته باشد.

  سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در همین رابطه اضافه کرد: تمام دستگاه های دست اندرکار و مجری اجرای تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ باید مقررات آئین نامه را رعایت و از ظرفیت های قانونی خود استفاده کنند، البته اگر دستگاهی، وظایف قانونی خود را انجام ندهد با توجّه به ضمانت اجراهای قانونی، مرتکب ترک فعل شده است و می توان نسبت به آن اعلام جرم کرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تشریح بیشتر عملکرد مراکز توانمند سازی زنان و مردان معتادان ماده ۱۶در اصفهان تصریح کرد: البته ظرفیت کمی پذیرش در این مراکز محدود است. به همین دلیل پیگیری برای گسترش مراکز جدید سبب افزایش ظرفیت و پذیرش افراد بیشتر به منظور تحقق جامع تر اهداف پیش بینی شده خواهد شد.

بگفته این مقام قضایی تأسیس مکان دیگری به همین منظور یعنی کمپی برای معتادان ماده ۱۶ در محل باغ فدک پیش بینی شد که امیدواریم اقدامات لازم جهت ایجاد زیر ساخت های آن انجام شود.

سجودی با بیان این که مددکاران مستقر در مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در تلاش هستند تا با شناسایی وضعیت اجتماعی و اشتغال افراد مستقر در کمپ ها، پرونده های این افراد را برای پیگیری روند درمان و مراحل ترخیص، آماده سازی کنند و البته باید به این نکته هم توجه داشت که غربال گری و شناسایی افراد معرفی شده به عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه ورود سازمان های مردم نهاد برای ساخت یا هدایت یا مساعدت برای تحقق اهداف مراکز ماده ۱۶، راهکاری برای برون رفت از شرایط بحرانی فعلی است، ادامه داد: سازمان های مردم نهاد و خیران عرصه سلامت به عنوان بازوی کمکی دولت، نقش  مؤثری در ایجاد و بهره برداری از مکان های خدمت رسان برای گروه های آسیب دیده و آسیب پذیر دارند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تأکید کرد، شبکه سازی در اجرای تکالیف دوازده گانه مراقبت بعد از خروج معتادان ماده ۱۶ بسیار تأثیردارد تا خدمات ارائه شده به مددجویان حاضر در این مراکز با حضور و شرکت دغدغه مندان مردمی و دستگاه ها از کیفیت بیشتری برخوردار شود.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x