اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه حوادث فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

مشاوران دادگاه های اطفال و نوجوانان به کمک متهمان کمتر از سن قانونی می آیند

مشاوران دادگاه های اطفال و نوجوانان به کمک متهمان کمتر از سن قانونی می آیند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

قانونگذار در تلاش است تا مجازات های حدود و قصاص اطفال و نوجوانان را حذف و مجازات جایگزین انتخاب کند.

سرپرست محاکم کیفری دو اصفهان با بیان اینکه دادگاه اطفال و نوجوانان با تصویب قانون آئین دادرسی کیفری شروع به کار کرد، اظهار کرد: هدف قانون در دادگاه اطفال و نوجوانان این بود که برخوردی که با بزرگسال صورت می گیرد با این افراد نشود.

سعید رستم پور، افزود: دادگاه های ویژه اطفال هنوزدر اصفهان تأسیس نشده است ولی دادگاه های کیفری دو با وجود کثرت کار به این پرونده ها نیز رسیدگی می کنند البته سعی شده است یک یا دو شعبه به شکل متمرکز به این موضوع بپردازند.

وی در همین رابطه ادامه داد: به دلیل اینکه تعداد پرونده ها و مجتمع ها زیاد است، شعب مخصوص رسیدگی به جرائم اطفال را نمی توان دریک نقطه متمرکز کرد. هرچند تعداد شعبه های رسیدگی کننده به این موضوع در شعب دادگستری کل واقع در نیکبخت تمرکز بیشتری دارد.

بگفته سرپرست محاکم کیفری دو، سیاست کیفری قانون گذار در مورد اطفال و نوجوانان به این صورت است که این گروه سنی به هر دادگاهی وارد نشوند، همچنین تأمین کیفری یا مجازات این رده سنی کمتر از گروه بزرگسال می باشد.

رستم پور با اشاره به اینکه اطفال و نوجوانان زیر سن بلوغ مسؤلیت کیفری ندارند، خاطر نشان کرد: قانون این اجازه را داده تا در صورت عدم حضور طفل یا نوجوان در دادگاه،امکان حضور قیم و سرپرست فراهم شود. و لازم به ذکر است که طی این سال ها در جهت اصلاح و تربیت گروه مذکور گام هایی برداشته شده است.

وی، اذعان نمود: قانونگذار تلاش کرده تا مجازات های حدود و قصاص را نسبت به این دسته از افراد حذف و مجازات جایگزین انتخاب کند که با توجه به تأیید شورای نگهبان این مهم مورد توجه مراجع قضایی نیز قرار دارد و به همین منظور با اجازه حاصل از ماده ۹۱ ق.م.ا دادگاه اجازه دارد تا این مجازات ها را تعیین نکند.

سرپرست محاکم کیفری دو بیان کرد: مشاورانی در دادگاه های اطفال حضور دارند که با طفل صحبت کرده و در مورد خانواده و جرم وی سوأل می نمایند تا به قاضی در مورد صدور حکم مشورت دهند، به همین دلیل این مشاوره و مصاحبه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با دقّت لازم انجام شود.

بگفته رستم پور،حضور مشاوران در دادگاه های اطفال و برای دفاع از افراد زیر ۱۸ سال می باشد و معمولاً در دادگاه های اطفال و نوجوان کثرت ارباب رجوع و کمبود فضا هست، امابا این حال مشاور باید با دقّت لازم و بر اساس مسائل روانشناختی و تربیتی نظر دهد تا بهترین رأی صادر شود.

وی، اظهار کرد: قضات دادگاه های اطفال و نوجوان به محدودیت زمان در دادرسی ها و به ویژه این پرونده ها اشاره نموده اند و همواره خواستار استفاده از نظرات فنی و کارشناسانه مشاوران هستند. همچنین پیش بینی شده است تا با رعایت اخلاق و تعیین محدوده وظایف به متهمان کمک نمایند.

سرپرست محاکم کیفری دو در پایان از برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور قضات کیفری یک جهت آشنایی مشاوران با مسائل حقوقی خبر داد.

نازیلا انصاری پور

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x