اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بین الملل تصاویر تهران چندر رسانه یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

با انتشار جدیدترین شاخص جهانیSpeedtest ؛ سرعت جهانی اینترنت افزایش یافت

با انتشار جدیدترین شاخص جهانیSpeedtest ؛ سرعت جهانی اینترنت افزایش یافت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

با شیوع کرونا میزان استفاده مردم جهان از اینترنت رشدی صعودی داشت و با اضافه شدن تعداد کاربران، از خرید گرفته تا برگزاری جلسات کاری و کلاس‌های درس، معاینات پزشکی و… همگی به‌صورت آنلاین انجام شد. اما در سال ۲۰۲۱ وضعیت اینترنت و سرعت دانلود ازطریق اینترنت ثابت یا همراه چگونه بوده است؟

Speedtest با انتشار جدیدترین شاخص جهانی خود نشان داده است امسال میانگین سرعت جهانی دانلود ازطریق پهنای باند تلفن همراه و همچنین اینترنت ثابت افزایش یافته است. در فهرست این شاخص جهانی، سرعت بارگیری در سراسر جهان، از جولای ۲۰۲۰ تا جولای ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است.

    شوک شیوع کرونا

محققان در گزارش خود آورده‌اند در شاخص جهانی Speedtest طی دو سال گذشته تنها دو ماه وجود داشت که میانگین جهانی سرعت بارگیری موبایل شیب صعودی نداشت که آن هم ماه‌های فوریه و مارس ۲۰۲۰ بوده است، هرچند سرعت دانلود در آوریل ۲۰۲۰ دوباره افزایش یافت، اما تا مه ۲۰۲۰ به سطح قبل از فوریه بازنگشت. 

اما در این میان چه اتفاقی افتاده بود؟ ماجرا به آغاز همه‌گیری و شیوع کرونا و همچنین اعمال نخستین قرنطینه در بسیاری از کشورها باز می‌گردد که حجم بالایی از تقاضا برای اینترنت و دانلود گیم، فیلم، کسب اطلاعات و… وجود داشت و ازآنجاکه تعداد زیادی از مردم دنیا به طورهمزمان در اینترنت به سر می‌بردند، پهنای باند موجود کفاف این میزان تقاضا را نمی‌داد و به‌همین دلیل هم شاهد افت کیفیت دانلود و سرعت اینترنت در این مقطع زمانی بودیم هرچند پس از آن اوضاع بهبود پیدا کرد.

این شاخص نشان می‌دهد که متوسط سرعت جهانی دانلود فیلم، عکس و سایر محتواها ازطریق اینترنت تلفن همراه و اینترنت ثابت و همچنین سرعت اینترنت جهانی به‌طور چشمگیری افزایش یافته است و این روند ادامه دارد. در این گزارش آمده است که میانگین سرعت بارگیری جهانی در ۱۲ماه گذشته در پهنای باند تلفن همراه و ثابت به ترتیب ۵۵,۰۷ مگابیت بر ثانیه و ۱۰۷.۵۰ مگابیت بر ثانیه بهبود یافته است. براساس شاخص جهانی Speedtest، سرعت بارگذاری اینترنت همراه در جولای ۲۰۲۱ در مقایسه با جولای ۲۰۲۰ افزایش ۵۹.۵ درصدی داشته و برای سرعت دانلود ازطریق پهنای باند ثابت نیز شاهد افزایش ۳۱.۹ درصدی در دنیا بوده‌ایم.

 این ۵G دوست داشتنی

شاخص Speedtest Global Index که ازسال ۲۰۱۷ تاکنون به‌طور منظم منتشر می‌شود، در گزارش سال قبل خود آورده بود که در دنیای اینترنت اتفاقات بزرگی افتاده و در راه است. در گزارش امسال هم آمده است که اینترنت ۵G در جهان درحال توسعه است و اینترنت ثابت بر پایه فیبر و… هم روند رشد مناسبی دارد. اینترنت ۵G در رشد سرعت دانلود اینترنت موبایل تأثیر جدی داشته است و ازسوی دیگر اپراتورهای خصوصی بسیار کمک کننده بوده‌اند چراکه برای توسعه اینترنت نسل پنجم شبکه تلفن همراه(۵G) تلاش بسیاری داشته‌اند. برخی کشورها ازجمله سوئیس هم در این زمینه موفقیت چشمگیری کسب کرده است و نام آن در بین کشورهایی دیده می‌شود که در سال‌جاری هم از نظر سرعت دانلود ازطریق اینترنت همراه و هم ازطریق اینترنت ثابت در رده برترین کشورهای دنیا جای گرفته است.

اگر نگاهی به گذشته بیندازید می‌بینید که میانگین سرعت دانلود محتواهایی مانند فیلم، عکس و… ازطریق اینترنت موبایل، در جولای۲۰۲۱ حدود ۹۸,۹ درصد بیشتر از دوسال قبل یعنی جولای ۲۰۱۹ است و این رقم نسبت به سال ۲۰۱۸ هم افزایش سرعت ۱۴۱.۴ درصدی داشته است. دراین گزارش میزان سرعت دانلود در ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۱۷ هم مورد بررسی قرار گرفته و تحلیلگران یادآور شده‌اند که سرعت دانلود حالا ۱۹۴درصد سریع‌تر از سال ۲۰۱۷ شده است.

در پهنای باند ثابت هم به‌طورکلی میانگین سرعت بارگیری در جولای ۲۰۲۱ افزایش ۶۸,۲ درصدی نسبت به جولای ۲۰۱۹ داشته است. در این گزارش میزان سرعت دانلود نسبت به سال‌های قبل‌تر هم مورد توجه قرارگرفته و آمده است که سرعت بارگیری در۲۰۲۱ حدود ۱۳۱.۳درصد سریع تر از جولای ۲۰۱۸ و ۱۹۶.۱درصد سریع‌تر از ۲۰۱۷ بوده است.

   ۱۰کشور برتر جهان

رتبه‌بندی ۱۰ کشور برتر جهان ازنظر سرعت دانلود اینترنت ثابت و موبایل تا ۳ سال ثابت بوده است و امریکا و کانادا در سال ۲۰۲۱ سقوط داشته‌اند. به هرحال در سال ۲۰۲۱ شاهد تغییراتی عمده در این رده‌بندی هستیم و تنها یک کشور (کره جنوبی) در هر دو مورد بارگذاری ازطریق اینترنت ثابت و همراه در این سال موفق ظاهر شده است.

طبق این گزارش، کره‌جنوبی، دانمارک، هنگ‌کنگ، سوئیس و چین در رتبه‌بندی سرعت دانلود اینترنت ثابت و همراه پیشتاز هستند و به‌ گفته Speedtest، میانگین سرعت بارگیری در موبایل و اینترنت ثابت امسال تقریباً ۲۰۰درصد سریع‌تر از سال ۲۰۱۷ بوده است.Isla McKetta، سرپرست محتوا در این گزارش، در یک پست وبلاگی توضیح داد که با کمال تعجب لیست کشورهایی که در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان ازنظر سرعت دانلود ازطریق اینترنت ثابت یا همراه قرار دارند، جدا از کره‌جنوبی که امسال در هر دو فهرست قرار دارد، کاملاً متفاوت شده است.

طبق گزارش Speedtest، امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در رتبه اول سرعت دانلود ازطریق اینترنت همراه قرار گرفت و امسال کره‌جنوبی در رتبه دوم جای گرفته است. قطر، چین و قبرس در جایگاه‌های بعدی هستند و درنهایت پنج کشور برتر در این زمینه نام گرفته‌اند. ازسوی دیگر نروژ، عربستان سعودی، کویت، استرالیا و بلغارستان نیز به لیست ۱۰ کشور برتر ازنظر شاخص سرعت بارگذاری محتوا ازطریق اینترنت همراه راه یافته‌اند. استرالیا درحالی امسال ازنظر این شاخص در رتبه نهم قرار گرفته که در سال ۲۰۲۰ رتبه هفتم و درسال ۲۰۱۹ رتبه دوم را دراختیار داشت.

 کشورهای برتر اینترنت ثابت

اما وقتی نوبت بسرعت دانلود ازطریق اینترنت و پهنای باند ثابت می‌رسد، درکمال تعجب موناکو به‌عنوان پیشتاز جهان شناخته می‌شود و پس از آن سنگاپور، هنگ کنگ و تایلند قرار گرفته‌اند. رومانی، سوئیس، کره‌جنوبی، شیلی، دانمارک و لیختن اشتاین هم جزو ۱۰ کشور برتر در این شاخص هستند. 

این درحالی است که درسال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سنگاپور ازنظر این شاخص در رتبه نخست قرار داشت و موناکو در سال ۲۰۲۰ در جایگاه دهم و در سال ۲۰۱۹ هم در ردیف ششم این لیست جا خوش کرده بود. هنگ‌کنگ هم در سال ۲۰۲۰ در رتبه دوم و در سال ۲۰۱۹ در رتبه چهارم این رده‌بندی قرار داشت. گزارش امسال نشان می‌دهد شیلی و دانمارک برای اولین بار در ۱۰ رتبه اول قرار گرفته و از ایالات متحده پیشی گرفته‌اند.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد بیشتر کشورهایی که در جولای ۲۰۲۱ از نظر سرعت دانلود ازطریق اینترنت همراه یا ثابت در جمع ۱۰ کشور برتر قرار گرفته‌اند، در این مقطع زمانی عملکردی بهتر از میانگین جهانی داشته‌اند. میانگین سرعت بارگیری اینترنت همراه کره‌جنوبی و امارات متحده عربی بیش از ۲۴۰درصد سریع‌تر از متوسط جهانی بوده است. 

همچنین دانلود اینترنت ثابت بیش از ۷۰درصد سریعتر از میانگین جهانی بوده است. سرعت بارگیری ازطریق اینترنت همراه چین هم سرعتی بیش از ۱۸۰درصد نسبت به میانگین جهانی داشته و سرعت دانلود آن در زمینه اینترنت ثابت هم بیش از ۷۰درصد بالاتر از متوسط جهانی بوده است. در سوئیس هم سرعت بارگیری ازطریق اینترنت همراه و ثابت نزدیک به ۱۰۰ درصد بیشتر از متوسط جهانی اعلام شده است.

اما درباره شیلی و تایلند نیز باید گفت هرچند سرعت دانلود ازطریق اینترنت ثابت بیشتر از متوسط بوده اما سرعت بارگیری آنها ازطریق اینترنت همراه کمتر از متوسط جهانی بوده است. استرالیا، بلغارستان، قبرس و عربستان سعودی هم در زمینه دانلود ازطریق اینترنت همراه سرعتی بالاتر از متوسط جهان داشته‌اند اما وقتی نوبت به بارگذاری ازطریق اینترنت ثابت می‌رسد، این سرعت کمتر از میانگین جهانی اعلام شده است.

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x