اجتماعی استان اصفهان بهداشت تصاویر تهران چندر رسانه سیاسی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

درخواست مردم برای «تفحص از ستاد ملی کرونا در دولت روحانی»، چراغ سبز بهارستان به درخواست مردمی

درخواست مردم برای «تفحص از ستاد ملی کرونا در دولت روحانی»، چراغ سبز بهارستان به درخواست مردمی

درخواست مخاطبان «فارس من» برای «تفحص از ستاد ملی کرونا در دولت روحانی»/ چراغ سبز بهارستان به درخواست مردمی

 پایگاه خبری احوال نیوز :

جمعی از مردم ، خواستار انجام تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد ملی کرونا در زمان مسئولیت حسن روحانی شده اند؛ اقدامی که مجلسی ها گفته اند کلید خورده است.

جمعی مردم با ثبت سوژه‌ای در سامانه «فارس من»، خواستار تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از عملکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا در دوران مسئولیت «حسن روحانی» شده‌اند.

در بخشی از این مطالبه که با حدود ۲۸ هزار امضا ثبت شده، آمده است: «با توجه به دستورات و تصمیمات متناقض در ستاد مبارزه با کرونا و انتقاد مجامع علمی و نخبگان کشور و طیف گسترده مردم نسبت به آن، عدم استفاده از افراد ذیصلاح برای تصمیم‌گیری در ستاد کرونا، اتخاذ تصمیمات آنی و تغییر در دستورات گذشته، تناقض‌های گسترده در اظهار نظر مقامات با مصوبات ستاد مبارزه با کرونا و … با عنایت به اینکه تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا به صورت مستقیم با جنبه‌های مختلف زندگی انسانی از جمله اقتصاد، معیشت، سلامت روحی و روانی و معنوی افراد مرتبط است، لازم است تا با ایجاد گروه تحقیق و تفحص … در آینده شاهد پیامدهایی که گاهی از خود کرونا خطرناک‌تر و پایدار‌تر است، نباشیم». (اینجا را بخوانید)

این مطالبه عمومی پس از بروز موج چهارم بیماری کرونا در کشورمان در فروردین ماه امسال و در انتقاد از نحوه تصمیم‌گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا، مطرح شده است.

تصمیمات متناقض و مبهم این ستاد در خصوص سفرهای نوروزی و بی‌توجهی رئیس و برخی اعضای کلیدی ستاد در آن مقطع، به توصیه‌ها و نظرات کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت درباره لزوم ممنوعیت سفر به تمام نقاط کشور و نیز لغو پروازهای ترکیه – که در آن ایام شاهد اپیدمی کرونای انگلیسی بود – باعث شد تا در حالی که آمار فوتی‌های بیماری کرونا تا قبل از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰ طی دو ماه به صورت «دو رقمی» ثابت مانده بود، اما از اواسط فروردین ماه این آمار در مبتلایان و فوتی‌ها به صورت صعودی بالا رفته و زمینه برای تداوم شیوع بیماری و بروز موج پنجم کرونا فراهم شد.

در همان ایام، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر تصریح کرد: خواسته ما، ممنوعیت مسافرت بود اما برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم.

وی البته در پاسخ به این سوال که چه کسانی برای تعطیلی سفرها در نوروز ۱۴۰۰ مخالفت کردند، گفت: نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم!

پس از ثبت این مطالبه مردمی، خبرنگاران فارس در گفتگو با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیگیر این موضوع شدند.

از مکاتبه با رئیس قوه قضائیه تا کلید خوردن تحقیق و تفحص در بهارستان

در نخستین گام، رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار اقدام قضایی درباره سوء عملکرد رئیس و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا شدند.

در بخشی از این نامه آمده بود: «سونامی نوروز، کاملا قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود. قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی بخش دیات در این خصوص روشن است و به نظر می‌رسد قصور یا تقصیر را متوجه ریاست ستاد می‌داند، ساده‌انگاری و در کنار آن چشم پوشی از ادای تکالیف میدانی در جلوگیری از مسافرتهای نوروزی از عوامل این اتفاق ناگوار است».

همزمان با ارسال این نامه، طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا در مجلس کلید زده شد و عده‌ای از نمایندگان پیگیر به جریان افتادن تقاضای تحقیق و تفحص و سیر مراحل قانونی آن در کمیسیون بهداشت و درمان و صحن مجلس شدند.

علی اصغر باقرزاده نایب رئیس وقت کمیسیون بهداشت و درمان نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس، از تصمیمات عجیب در ستاد ملی مبارزه با کرونا اتقاد کرده و گفت:  «سوال این است که چرا با وجود پای کار آمدن دستگاه‌های مختلف و نیروهای مسلح و  همچنین حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، هنوز حتی تصمیمات خود ستاد به درستی اجرایی نمی‌شود؟!».

همزمان با نامه‌نگاری کمیسیون بهداشت و درمان با دستگاه قضا و کلید خوردن تحقیق و تفحص از ستاد ملی کرونا، رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی فارس اعلام کرد: «به زودی گزارش مفصلی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براساس تبصره یک ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس تهیه می‌کنیم و تحویل هیأت رئیسه می‌دهیم تا برای اعمال ماده ۲۳۴ و ارسال گزارش تخلف رئیس جمهور به قوه قضاییه، اقدام شود و قطعاً این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد» (اینجا را بخوانید).

حالا و در روزهای اخیر خبر رسیده است که گزارش بررسی عملکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اعمال ماده ۲۳۴ قانون  آیین‌نامه داخلی مجلس آماده شده و قرار است در کمیسیون بهداشت و درمان قرائت و برای تصمیم‌گیری نهایی، به صحن مجلس ارسال شود.

باید  منتظر بود و دید، مجموعه این اقدامات نظارتی مجلس تا کجا دنبال می‌شود و چقدر در رفع نگرانی‌های مردم و پاسخ به دغدغه‌های آنها موثر واقع می‌شود.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x