اجتماعی استان اقتصادی بین الملل تصاویر تهران چندر رسانه سیاسی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

اولویت آیت‌الله رئیسی روابط با کشورهای آسیایی همچون چین است

اولویت آیت‌الله رئیسی روابط با کشورهای آسیایی همچون چین است

دیپلمات سابق هند: اولویت آیت‌الله رئیسی روابط با کشورهای آسیایی همچون چین است

یک دیپلمات ارشد سابق هند به تعمیق روابط تهران و پکن در دوره «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جهور ایران اشاره کرد و نوشت، سیاست خارجی کنونی ایران اولویت در روابط با کشورهای آسیایی است.

پایگاه خبری احوال نیوز ، یک دیپلمات ارشد سابق هند به تعمیق روابط تهران و پکن در دوره ریاست جمهوری «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» اشاره کرد و نوشت، سیاست خارجی رئیس جمهور ایران اولویت بندی در روابط با کشورهای آسیایی همچون چین به عنوان شریک اصلی است.

«ام .کی. بهادرا کومار» سفیر سابق هند در ترکیه و ازبکستان روز شنبه در توییتی در این زمینه نوشت: «رابطه جدید بین چین و ایران با دولت آقای رئیسی در حالی آغاز می‌شود که وی آشکارا مشتاق گسترش روابط و متعهد به پیگیری سیاست خارجی با اولویت بندی روابط با کشورهای آسیایی همچون چین به عنوان شریک اصلی است. در نتیجه این تعمیق همکاری، “سازمان همکاری‌های شانگهای” شتاب بیشتری خواهد گرفت.»

«وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه با «حسین امیرعبداللهیان»، آغاز به کار وزیر امور خارجه  ایران را به وی تبریک گفت.

وزیر امور خارجه چین با ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورش به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اسلامی ایران، بر نقش سازنده و کلیدی کشورمان در تحولات منطقه تاکید کرد.

وانگ یی با تأکید بر اینکه جهت گیری چین توسعه همه جانبه روابط دوجانبه فیمابین است، اهتمام جدی رئیس جمهور چین برای توسعه روابط دو کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: معتقدیم هیچ تحول و یا مانعی در سطح بین‌المللی نمی‌تواند در روابط پایدار دو کشور خللی ایجاد کند. 

وزیر امور خارجه چین در ادامه آمادگی کشورش برای اجرای توافقات پیشین بین دو کشور و از جمله سند مشارکت راهبردی ۲۵ ساله و همچنین پیگیری موارد مورد توافق در گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهور را مورد تأکید قرار داد.

وانگ یی همچنین تاکید کرد که جامعه بین‌المللی راهی جز مبارزه با یکجانبه گرایی و قلدرمآبی در سطح جهانی ندارد. وزیر امور خارجه چین در ادامه از ارسال حجم بالای واکسن سینوفارم در ماه سپتامبر و طی روزهای آینده به کشورمان خبرداد.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر روابط راهبردی دو طرف و دوستی دیرینه مردم  دو کشور تأکید و از حمایت چین برای پیوستن کشورمان به سازمان همکاری شانگهای تشکر کرد.

 وزیر امورخارجه ایران یکجانبه گرایی آمریکا را تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی ذکر کرد و سیاست قطعی ایران در مخالفت با مداخله جویی‌های برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله چین را مورد تاکید قرار داد. امیرعبداللهیان روابط ایران و چین را بر پایه دوستی راهبردی و شراکت قدیمی ارزیابی کرد و با تشریح اولویت‌های دولت سیزدهم از جمله سیاست خارجی آسیا محور، اراده ایران برای توسعه همه جانبه روابط با چین را مورد تصریح قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین اهتمام ویژه وزارت‌ امور خارجه و دولت جمهوری اسلامی ایران بر عملیاتی کردن توافق مشارکت راهبردی و پیگیری برنامه توسعه روابط را مورد تأکید قرار داد.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x