اجتماعی استان بین الملل تصاویر تهران چندر رسانه سیاسی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

آمریکایی‌ها آچمز شده‌اند

آمریکایی‌ها آچمز شده‌اند

آمریکایی‌ها آچمز شده‌اند

یک فعال سیاسی و رسانه‌ای در یادداشتی، به تحلیل مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و نوع رفتار دولت آمریکا در این زمینه پرداخت.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از فارس ، احمد بنافی فعال سیاسی و رسانه‌ای در یادداشتی با عنوان «آمریکائی‌ها آچمز شده‌اند»، به تحلیل مسئله مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و نوع رفتار دولت آمریکا در این زمینه پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه گذشته در گفتگویی با رادیو فردا، به ابعاد مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی آینده با ایران اشاره کرد.

نکته حائز اهمیت که در سراسر اظهارات رابرت مالی موج می‌زند و نمی‌تواند آن را در اظهارات خود کتمان نماید، اشتیاق آمیخته با نگرانی وی برای آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای است. در این باره قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها دائماً در حال ارسال پیام و سیگنال‌هایی به ایران و اعلام آمادگی برای توافق هستند. آمریکائی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر اکنون توافق نکنند، گذشت زمان امکان یک توافق خوب از منظر آنان را سخت و پیچیده‌تر خواهد کرد.

چیزی که رابرت مالی در این مصاحبه بر آن تصریح می‌کند و از قضا همین موضوع گردانندگان کنونی کاخ سفید را فاقد راهبرد نموده، این است که ایران به هیچ عنوان زیر بار فشار امتیاز نخواهد داد. این برآورد در حال حاضر تبدیل به بخشی از محاسبات آمریکا شده است. اظهارات مالی که می‌گوید: «دولت پیشین ما با کمپین فشار حداکثری، اشتباه محاسباتی کرد»، دال بر این مدعاست. 

نکته دیگری که وی به آن اشاره می‌کند دقیقا همان بخش چالشی مذاکرات است، که تا این لحظه اجازه نداده گره مذاکرات باز شود؛ و آن هم این است که رابرت مالی می‌گوید آمریکا ضمانت نمی‌دهد و اگر بخواهد ضمانت دهد، باید توافق دیگری داشته باشیم. چالش کنونی دقیقاً در همین گزاره نهفته است. ایران شرط ضمانت پذیری آمریکا را با هدف انتفاع اقتصادی خود از برجام گذاشته است. به عبارتی ایران با این شرط آمریکا را در مسیری قرار می‌دهد که انتهای آن توافقی صورت خواهد گرفت که عملاً آمریکا از حیث به کارگیری ابزار تحریمی خود که از آن به عنوان یک سلاح راهبردی استفاده می‌کند، خلع سلاح می‌شود. این شکل از توافق از منظر آمریکا یک فاجعه بزرگ است؛ چراکه بسیاری از موضوعات ادعایی آنها در حوزه منطقه‌ای و موشکی لاینحل باقی خواهد ماند.

اما آمریکا دادن ضمانت را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌کند. دستاندرکاران کنونی کاخ سفید دادن ضمانت را در مذاکراتی توسعه یافته‌تر و جامع‌تر دنبال می‌کنند. محور این نوع از مذاکرات جامع از نگاه آمریکائی‌ها باید شامل همه موضوعات فی‌مابین اعم از موشکی و منطقه‌ای را شامل گردد. اعطای ضمانت دقیقا اینجا و در این نوع توافق معنی می‌یابد، به گونه‌ای که در انتهای آن، ایران به تعبیر آنها نرمال و خالی از مولفه‌های قدرت گردیده و کلیه اختلافاتش با آمریکا نیز حل شده باشد.

اکنون وضع تغییر کرده و برای آمریکایی‌ها شرایط سخت و پیچیده شده و باب میل آنها به پیش نمی‌رود؛ و به عبارتی شرایط به گونه‌ای مدیریت شده که آمریکائی‌ها آچمز شده‌اند. این شرایط اتفاقی حاصل نشده و حاصل یک اقدام راهبردی و هوشمندانه است. در این اقدام ایران برروی توسعه حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های هسته‌ای خود متمرکز شده، به رجزخوانی و تهدیدات بدون پشتوانه آمریکایی‌ها بی‌اعتنا می‌باشد و از همه مهمتر اینکه، در حال خنثی‌سازی تحریم‌ها و عبور از شرایط موجود است.

این وضعیت آمریکایی‌ها را به هراس انداخته و دائما آشکارا و پنهان پیام مذاکره و توافق می‌دهند؛ چراکه اکنون می‌پندارند در یک دالانی قرار گرفته‌اند که انتهای این دالان چیزی نیست جز تن دادن به آنچه ایران می‌خواهد، آن هم دادن ضمانت واقعی و عملی. بر همین مبنا تلاش می‌کنند هرچه زودتر توافق کنند تا امتیاز کمتری بدهند».

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x