اجتماعی استان اصفهان تصاویر حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه صوت فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

اشتباه در تزریق دُز دوم واکسن خبرنگاران سلامت!

واکسیناسیون خبرنگاران حوزه سلامت، روز پنجشنبه (۷ مردادماه) با واکسن پاستوکووک آغاز و بر همین اساس مقرر شد تا تزریق دُز دوم این واکسن نیز ۲۸ روز بعد انجام شود؛ اتفاقی که با یک روز تاخیر صورت گرفت و با یک اشتباه همراه شد و بجای واکسن دُز دوم، واکسن یادآور تزریق شد!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از پایگاه خبری ایسنا، بر اساس اعلام قبلی مسوولان وزارت بهداشت، جمعی از خبرنگاران حوزه سلامت از ساعت ۱۰ صبح روز ششم شهریور به محل منتخب تزریق مراجعه کردند و پس از تاخیری بیش از یک ساعته روند واکسیناسیون آنها آغاز شد. 

درحالی که دُز اول واکسن خبرنگاران “پاستوکووک” (تولید مشترک ایران و کوبا) تزریق شده بود، قاعدتا برای دُز دوم نیز می بایست واکسن پاستوکووک یا مشابه کوبایی آن (سوبرانا ۲) تزریق می شد. اما پس از تزریق واکسن به جمعی از آنها، خبرنگاری با مشاهده پوکه ویال واکسن متوجه شد واکسن تزریق شده ، به اشتباه نوع «سوبرانا پلاس» یا دُز یادآور است و در این میان دُز دوم به آنها تزریق نشد.

البته با پیگیری این موضوع از سوی خبرنگاران، مسوولان مربوطه در وزارت بهداشت اطمینان دادند که این موضوع عارضه ای ندارد و مشکلی در روند واکسیناسیون آنها بوجود نخواهد آورد و نه تنها جای نگرانی ندارد، بلکه به نوعی «توفیقی اجباری» در تزریق “سوبرانا پلاس” بوده؛ چراکه این نوع هم، خود واکسنی کامل است. 

هرچند که مسوولان مربوطه به خبرنگاران اطمینان دادند مشکلی از بابت تزریق سوبرانا پلاس به جای دُزدوم وجود ندارد و خبرنگارانی که مایل باشند می‌توانند ۲۸ روز بعد برای دریافت دُز جامانده و کامل شدن سه دُز واکسن، اقدام کنند، اما سوال اینجا است چرا با وجود آنکه تاریخ نوبت دوم واکسن از ماه گذشته مشخص بود، مسئولان وزارت بهداشت جهت تامین و تزریق دُز درست واکسن برنامه ریزی و هماهنگی لازم را انجام نداده بود؟ برغم اطمینان خاطر مسئولان وزارت بهداشت، آیا اشتباه در دُز تزریقی در روند ایمنی‌زایی واکسن خللی ایجاد نمی‌کند؟ چرا نباید ناظر واکسیناسیون وجود داشته باشد تا بر این روند نظارت کند تا شاهد وقوع چنین اشتباهاتی نباشیم؟

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x