اجتماعی استان اقتصادی بین الملل تصاویر چندر رسانه سیاسی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

با ورود طالبان ۸۰ درصد بودجه افغانستان به باد رفت

با ورود طالبان ۸۰ درصد بودجه افغانستان به باد رفت

با ورود طالبان 80 درصد بودجه افغانستان به باد رفت

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط مقامات و سازمان‌های آمریکایی خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و ورود طالبان به کابل باعث شده تا ۸۰ درصد بودجه این کشور به باد برود.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از اسپوتنیک، سازمان‌ها و مقامات آمریکایی اعلام کردند، با ورود طالبان به کابل و خروج آمریکایی‌ها از افغانستان ۸۰ درصد بودجه سالانه این کشور نیز نابود شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل پیش از سقوط دولت افغانستان و روی کار آمدن طالبان، طالبان بین ۳۰۰ میلیون تا ۱٫۶ میلیارد دلار از محل دریافت مالیات بر کشاورزی و ثروت در کنار فعالیت‌های معدنی، بازرگانی و موادمخدر درآمد داشت. این رقم برای کشوری با بیش از ۳۸ میلیون نفر جمعیت بسیار ناچیز است و نمی‌تواند برای حتی پاسخگوی پرداخت حقوق کارمندان دولتی و تأمین مالی پروژه‌های مختلف کافی باشد.

آمارهای کمیته بین‌المللی نژاد نشان می‌دهد، تا پیش از فروپاشی دولت افغانستان ۱۸٫۴ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند و حالا انتظار می‌رود این رقم بسیار بیشتر شده باشد.

اگر چه پیش‌بینی می‌شود درآمد طالبان با اشغال بسیاری از شهرهای افغانستان و به غنیمت گرفتن صدها میلیون‌ها دلار تجهیزات نظامی به جای مانده پس از عقب‌نشینی نیروهای غربی در کنار افزایش دریافت مالیات بیشتر شده باشد، اما خیلی بعید است که این میزان رشد دارایی‌ها بتواند قطع شدن کمک‌های مالی به افغانستان از سوی طرف‌های خارجی را  جبران کند.

به عنوان مثال هفته گذشته بانک جهانی که طی ۲۰ سال گذشته حدود ۵٫۳ میلیارد دلار روی پروژه‌های توسعه‌ای در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده بود، اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی کمک‌های به این کشور را متوقف کرده است.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز دسترسی افغانستان به یک بسته ۴۴۰ میلیون دلاری را مسدود کرده است. هفته گذشته همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکز افغانستان را که در بانک مرکزی آمریکا نگهداری می‌شود مسدود کرده است.

این میزان دارایی معادل ۷۷ درصد کل ۹ میلیارد دلار ذخایر خارجی بانک مرکزی افغانستان است.آمریکایی‌ها می‌گویند از آن جهت دسترسی طالب‌ها به دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده‌اند که این گروه بر اساس قوانین آمریکا تروریستی محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x