اجتماعی استان بهداشت تصاویر تهران چندر رسانه سیاسی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی بهداشت

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی بهداشت

موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی بهداشت

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت خبر داد.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از فارس ، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی گزارش این کمیسیون درباره بهرام عین‌اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را قرائت کرد.

این گزارش به شرح ذیل است:

موضوع سلامت افراد جامعه، از حیاتی ترین مسائل کشور است. بنابراین ضروری است که مدیریت و هدایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت کشور و آموزش پزشکی، به فردی لایق و مطمئن سپرده شود.

در سیاست های کلی سلامت بر ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران در محیط های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش های اسلامی اشاره شده است. تدوین، تعیین خطی مشی ها و نیز برنامه ریزی و اجرای برنامه های تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی از وظایف مصرح قانونی وزارت بهداشت به شمار می آید. چنانچه در تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، بدرستی عمل نشود، با وجود تخصیص بودجه، اخلال در کارآیی و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت. با توجه به مطالب فوق، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر عین اللهی در دو دوره معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده اند و علاوه بر آن در مراکز تحقیقاتی و آموزشی متنوعی در این وزارتخانه، مدیریت، دبیری و یا عضویت داشته اند.

۷۰ مقاله متناسب با موضوعات وزارت بهداشت در مراجع معتبر علمی داخلی و خارجی، بخشی از سوابق علمی ایشان است. ایشان قریب سی سال سابقه عضویت هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراند و دهها پروژه دستیاری پزشکی و تحصیلات تکمیلی را راهنمایی و هدایت نموده اند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی

در کمیسیون در جلسه کمیسیون با آقای دکتر عین اللهى به اولویت های زیر اشاره شد:

۱- بهره مندی عادلانه همه مردم به خدمات سلامت کشور

۲- مقابله به موقع و مناسب با بحران ها

٣- تنظیم صحیح زمان بازگشایی دانشگاهها

۴- توجه به نیازهای دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی و دستیاران پزشکی مشغول خدمت در شبکه سلامت

۵- لزوم تحول در نظام سنجش و پذیرش رشته های علوم پزشکی

۶- توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی در بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور

با توجه به نیاز کشور به خودکفایی دارویی و تجهیزات پزشکی، وزیر پیشنهادی قول دادند این وزارتخانه به شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری نماید.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان واقع گرایانه تدوین شده و از جامعیت، شفافیت و صراحت نسبتا خوبی برخودار می باشد اما کمیسیون انتظار داشت با توجه به سوابق جناب آقای دکتر عین اللهی، در زمینه آموزش پزشکی و پژوهش و فناوری به جزئیات بیشتری پرداخته می شد.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

به نظر می رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی سلامت، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه درمان و آموزشی پزشکی دارای هماهنگی و انطباق است.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

۱- صلاحیت فرهنگی و بینش سیاسی

ایشان در زمان جنگ و بعد از آن در درمان مجروحین جنگ تحمیلی نقش مهمی داشته اند. و همچنین از سال ۱۳۸۷ تاکنون نیز، رئیس شورای بسیج جامعه پزشکی کشور می باشند.

۲- صلاحیت علمی، حرفه ای و تسلط بر مسائل پزشکی کشور

ایشان پزشکی با سوابق علمی درخشان و سابقه طولانی مدت در جایگاههای متنوع مدیریتی بخصوص جایگاههای آموزشی و تحقیقاتی وزارت بهداشت می باشند.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه های پیشنهادی جناب آقای دکتر عین اللهی نشان می دهد که ایشان از تسلط مناسبی بر مسائل آموزش پزشکی و درمانی کشور برخوردار می باشند و با عنایت به اینکه وی دارای پیشینه متناسب از جمله معاونت آموزشی وزارت بهداشت و ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد هستند و همچنین تحقیقات و پژوهشهای علمی فراوان که در رزومه ایشان دیده می شود، در نهایت با توجه به تعهد ایشان جهت ایجاد تحول در حوزه آموزشی وزارت بهداشت، کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اکثریت آراء موافقت کرد.

انتهای پیام/ *

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x