اجتماعی استان اصفهان تصاویر چندر رسانه فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

پیشگیری و بازداری نوجوانان در مقابل بزهکاری

پیشگیری و بازداری نوجوانان در مقابل بزهکاری

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز:

سید علیرضا هاشمی رئیس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان اصفهان

اکثر بزهکاران درپاسخ به این سوال که بزه را از چه کسی فر ا گرفته اند . دوستان خود را نام برده اند که این مسئله توجه بیشتر والدین و مربیان را به کنترل و نظارات بر دوستان فرزندان و مربیان می طلبد.

عوامل روان شناختی

روان شناسان علل مختلفی را برای بزهکاری برشمرده اند. گاهی بزهکاری را نتیجه ناکامی و تعارضات شدیدی می دانند که کودک در حال رشد به شدت از آنها رنج می برد. روان شناسان اهمیت زیادی به روابط مادر و فرزند داده اند و بر این عقدیه اند که محرومیت از وجود مادر عامل بزرگی است که باعث بزهکاری یک نوجوان می شود.

برقراری دوستی و تفاهم بین والدین

دوستی و تفاهم پدر و مادر موجب آسایش خاطر و اطمینان کودک و نوجوانان در خانواده می شود. از هنگامی که نوزاد چشم به جهان می گشاید به محبت ، لبخند ، مواظبت و نگهداری نیازمند است از این رو اگر در مواردی مشکلات و مسائلی در روابط پدر و مادر وجود داشته باشد لازم است این مسائل را نزد فرزندان آشکار نکنند یا احیاناً یکی در غیاب دیگری به انتقاد و بد گویی از طرف مقابل نپردازد.

در روابط خانوادگی سعی شود با گذشت و سازش، روابط صمیمانه را روز به روز مستحکم تر ساخته و با انتظارات نامعقول و سخت گیری،  صمیمیت را به سردی و در گیری تبدیل نکنیم چرا که در این صورت اولین کسی که ضربه خواهد خورد فرزند معصوم و بی گناه است.

همبازی شدن با کودک و نوجوان

 والدین باید امکان سر گرمی، استراحت و تفریحات سالم را برای فرزندانشان فراهم کنند. شرکت در مسابقات ورزشی، رفتن به پارک و ترتیب دادن مسافرت های دسته جمعی، رفتن به باشگاه های ورزشی و تفریحی وفرهنگی و مجامع دینی می تواند از بروز بزهکاری فرزندان جلو گیری کند. از یاد نبریم که تفریح و ورزش با کودکان و نوجوانان همیشه لذت بخش و شادی آفرین است.

دوری از رقابت در جلب محبت فرزندان

اگر والدین بخواهند که فرزندان آنها درکنارشان باقی بمانند و مسائل ساده باعث قطع ارتباط روحی آنان نشود باید بتوانند رابطه ای صمیمانه با فرزندان خود داشته باشند علاوه براین وجود رابطه صمیمانه میان والدین و فرزندان، محیط خانه را پناهگاهی عاطفی و امن برای فرزندان تبدیل می کند و آنها می توانند در این محیط آرام گیرفته و احساس امنیت می کنند.

اگر محیط خانواده برای اعضای آن یک محیط دوستانه باشد و دختر بتواند در مواقع حساس که با یک بحران روحی رو به رو می شود موضوع را با پدر و یا مادر خود مطرح کند قطعا از بسیاری از انحرافات که در سر راهش قرار می گیرد جلو گیری خواهد شد.

عدم انجام ناسازگاری در محیط خانواده

ناسازگاری محیط خانواده، کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد .اگر اختلافات والدین به طلاق و جدایی منتج شود و طفل از محبت و توجه والدین یا یکی از آنها محروم شود از محیط زندگی گریزان و اصولاً دلسرد و افسرده خواهد شد این وضع او را به انحراف، لغزش و برهکاری خواهد کشاند.

عدم پرخاشگری والدین نسبت به خود و یا نسبت به فرزندان

پرخاشگری والدین نسبت به یکدیگر و یا نسبت به فرزندان خود کودک را از محیط خانواده فراری و ناراضی می سازد و ممکن است این عدم رضایت،  او را به سمت بزهکاری سوق دهد.

پرورش حس اعتماد به نفس

از دست دادن اعتماد به نفس موجب فلج شدن فکر و روح انسان می شود، او را از خود مایوس و متکی و وابسته به دیگران بار می آورد. والدین به جای اینکه همواره روی نقاط ضعف فرزند خود انگشت بگذارند و بخواهند از طریق سرزنش او را اصلاح کنند باید در کنار نقاط ضعف، بیشتر به نقاط مثبت و امتیازات او توجه کنند ودر این زمینه اورا تایید و تشویق کنند تا اعتماد به نفس او بیشتر شود. توجه به نقاط مثبت باعث ایجاد اعتماد نسبت به والدین و برقراری ارتباط روحی و عاطفی با آنها می شود.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x