اجتماعی استان تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده سیاسی فرهنگ و هنر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

قانون درباره نحوه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی چه می‌گوید؟

قانون درباره نحوه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی چه می‌گوید؟

قانون درباره نحوه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی چه می‌گوید؟

به موجب ماده ۱۲۵ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی،در رأی اعتماد و عدم اعتماد به وزیران و هیأت وزیران اخذ رأی مخفی با ورقه الزامی است.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز شنبه (۳۰ مردادماه ۱۴۰۰) در رابطه نحوه رای گیری برای صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم عنوان کرد که رای گیری به صورت مخفی و با ورقه انجام می‌شود.

به موجب ماده ۱۲۵ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در موارد ذیل اخذ رأی مخفی با ورقه الزامی است:

۱ – انتخاب اعضای هیأت رئیسه، حقوقدانان شورای نگهبان، نمایندگان مجلس در نهادها و
هیأت‌ها ، مجامع و شوراها و سایر انتخابات راجع به‌اشخاص.

۲ – انتخابات داخلی شعب و کمیسیون‌ها.

۳ – رأی اعتماد و عدم اعتماد به وزیران و هیأت وزیران و رأی عدم کفایت به رئیس جمهور.

۴ – رأی نسبت به اعتبارنامه نمایندگان.

بر اساس تبصره این ماده هیأت رئیسه موظف است کارتهای مخصوصی برای رأی‌گیری مخفی تهیه و دراختیار نمایندگان قرار دهد. رأی‌گیری به وسیله هرگونه‌ورقه و کارتی غیر از این اوراق معتبر نخواهد بود.

بنابراین، این اظهار نظر رئیس مجلس نیز منوط به همین قانون فعلی است.

در همین رابطه محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر این که درخواست برخی نمایندگان برای انجام رای اعتماد به صورت کاغذی برای کنار رفتن برخی ملاحظات احتمالی و ارائه آراء براساس مصالح کشور و مردم است، گفت: شفافیت یکی از مسائل مورد مطالبه نمایندگان است و این مسئله در طرح مربوط با قوت دنبال می‌شود اما مسئله این است که در رای دادن به طرح ها و لوایح انتظار شفاف شدن آراء یک انتظار به جاست اما وقتی مسئله رای دادن به افراد مطرح است، برای آن که برخی ملاحظات فردی در آراء اثر نگذارد، این رای گیری باید مخفی باشد تا نماینده بتواند رای واقعی خود را ارائه کند.

با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اعمال ماده ۱۲۲ در بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت:بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در ماده ۱۱۸ چهار نوع روش رای گیری اعلام شده است که عبارتند از رای گیری با دستگاه الکترونیک، علنی، مخفی با ورقه و قیام و قعود. 

وی با اشاره به این که در آیین نامه تاکید می‌شود که در چند مورد اخذ رای حتما باید به شکل مخفی و با ورقه انجام شود، افزود: یکی از این موارد مشمول این ماده رای اعتماد یا عدم اعتماد به وزرا و رای عدم کفایت به رئیس جمهور است و قانونگذار در این ماده این مورد را در نظر داشته است که اگر رای گیری به شکل  مخفی انجام نشود ممکن است برخی به دلایل مختلف و پاره ای ملاحظات بر خلاف میل باطنی شان رای بدهند.

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x