اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر چندر رسانه دسته‌بندی نشده دین و اندیشه فرهنگ و هنر مرکزی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

استاد محمدعلی صاعد،شاعر پیشکسوت اصفهانی در گذشت

استاد محمدعلی صاعد،شاعر پیشکسوت اصفهانی در گذشت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز: به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اقتصادی و فرهنگی چکامه سرا؛ محمدعلی صاعد شاعر،پژوهشگر ادبی  و  یکی از بنیانگذاران  انجمن ادبی صائب روز یکشنبه  ۲۴ مرداد در سن ۹۶ سالگی در اصفهان درگذشت.

محمد علی صاعد فرزند میرزا اسد اللّه در سال ۱۳۰۴ ه. ش در اصفهان در یک خانواده‌ مذهبی متولد شد. خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را از سن ۵ سالگی تحت توجه پدرش فرا گرفت. محمد علی پس از تحصیلات ابتدایی به ناچار درس خواندن را رها کرد و به شغل آزاد رنگرزی اتومبیل روی آورد و ضمن اشتغال به کار در مدارس قدیمه به کسب علم پرداخت.

صاعد سرودن شعر را از همان سنین کودکی در مدرسه‌ی ابتدایی شروع کرد و چون پدرش علاقه‌ی وی را به شعر دانست او را به نزد مرحوم صغیر اصفهانی  برد و از این طریق بود که پایش به انجمن‌های شعری وقت «انجمن عشیق» باز شد، ریاست آن انجمن با میرزا عباس خان شیدا بود که تخلّص نام «صاعد» که بعد آن را لقب خانوادگی خود قرار داد، از طرف استاد صغیر توسط مرحوم «شیدا» در همان جلسه‌ی اول انجمن برای محمد علی انتخاب گردید. با انحلال انجمن عشیق انجمن دیگری با نام «کمال» توسط مرحوم شیدا و مرحوم صغیر و صاعد اصفهانی و یازده نفر دیگر تأسیس گردید که از سال ۱۳۵۴ تاکنون ریاست آن بر عهده‌ی صاعد اصفهانی قرار گرفت.

از آثار ادبی وپژوهشی این شاعر پر آوازه می توان به « اصفهان در شعر فارسی»،بر آستان غزل (گزیده هزار سال غزل فارسی )،آئینه دیدار (نگاهی تطبیقی به غزلیات حافظ و صائب) ،گزیده اشعار صائب تبریزی،تجلی در منا(دیوان کامل) ،سرود روح القدس ،آیینه غدیر ،امام حسن(ع) در مصاف صلح ،وقبروه بطوس (نثر و نظم شرح حال دعبل خزاعی) ،عدل ناب را کشتند و سوگنامه فاطمیه  اشاره کرد .

محمدعلی صاعد این شاعر پرآوازه ، با توجه به شرایط وخیم کرونایی در استان اصفهان با حضور تعداد محدود و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ، در قطعه نام آوران در آرامستان باغ رضوان ، دوشنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ به خاک سپرده شد. روحشان شاد و نامشان گرامی

الهه کمالی

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x