اجتماعی استان اصفهان اقتصادی بهداشت بین الملل تصاویر جنوب چندر رسانه حقوق بشر دسته‌بندی نشده دین و اندیشه شرق شمال غرب فرهنگ و هنر مرکزی ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

ناتوانی ذهنی چیست؟

ناتوانی ذهنی چیست؟

پایگاه خبری احوال نیوز ،معلولیت ذهنی با داشتن ضریب هوشی زیر ۷۰ (میانگین بهره هوشی ۱۰۰) و همچنین مشکلات قابل توجه در زندگی روزمره مانند مراقبت از خود ، ایمنی ، ارتباطات و معاشرت مشخص می شود.

افراد دارای معلولیت ذهنی ممکن است اطلاعات را کندتر پردازش کنند ، مهارتهای ارتباطی و زندگی روزمره را سخت بدانند و همچنین در مفاهیم انتزاعی مانند پول و زمان دچار مشکل شوند.

ناتوانی ذهنی ممکن است به دلیل شرایط ژنتیکی ، مشکلات دوران بارداری و تولد ، مشکلات یا بیماری های بهداشتی و عوامل محیطی ایجاد شود.

انواع معلولیت های ذهنی

سندرم X شکننده

سندرم X شکننده شایع ترین علت شناخته شده ناتوانی ذهنی ارثی در سراسر جهان است. این یک بیماری ژنتیکی است که در اثر جهش (تغییر در ساختار DNA) در کروموزوم X ایجاد می شود.

افراد متولد شده با سندرم X شکننده ممکن است طیف وسیعی از مشکلات جسمی ، رشدی ، رفتاری و احساسی را تجربه کنند ، اما شدت آن می تواند بسیار متفاوت باشد.

برخی از علائم رایج شامل تاخیر در رشد ، ناتوانی ذهنی ، مشکلات ارتباطی ، اضطراب ، ADHD و رفتارهای مشابه اوتیسم مانند تکان دادن دست ، مشکل در تعاملات اجتماعی ، مشکل در پردازش اطلاعات حسی و ارتباط چشمی ضعیف است.

پسرها معمولاً بیشتر از دختران مبتلا می شوند از هر  3600 پسر ۱ نفر و از ۴۰۰۰ بین  تا ۶۰۰۰ دختر  یک نفر

سندرم داون

 سندرم داون یک بیماری هست یا نیست؟  ، این یک اختلال ژنتیکی است که زمانی رخ می دهد که شخصی با یک نسخه اضافی در کروموزم  ۲۱ در DNA خود به دنیا می آید. سندرم داون شایع ترین اختلال کروموزومی ژنتیکی و علت اختلالات یادگیری در کودکان است (کلینیک مایو). افراد مبتلا به سندرم داون می توانند طیف وسیعی از ویژگی های فیزیکی و رشدی مشترک و همچنین بروز بیماری های تنفسی و قلبی را بیشتر از حد معمول داشته باشند. ویژگی های فیزیکی مرتبط با سندرم داون می تواند شامل کمی کج شدن چشم ها به سمت بالا ، صورت گرد و کوتاه قد باشد. همچنین ممکن است برخی افراد دارای اختلالات ذهنی و یادگیری باشند ، اما این  علائم می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد.

اطلاعات بیشتر:

 افسانه ها در مورد سندروم داون :بزرگ شدن با سندرم داون تاخیر در رشد

 هنگامی که کودک با سرعت کمتری نسبت به سایر کودکان هم سن خود رشد می کند ، ممکن است تاخیر رشد داشته باشد. ممکن است یک یا چند حوزه رشد از جمله توانایی آنها در حرکت ، برقراری ارتباط ، یادگیری ، درک یا تعامل با سایر کودکان تحت تأثیر قرار گیرد. گاهی اوقات کودکان با تأخیر رشد نمی توانند به گونه ای صحبت کنند یا  حرکت کنند یا رفتار مناسبی برای سن خود داشته باشند.یا همراه با  با رشد جسمی  پیشرفت کنند.

تأخیر رشد آنها ممکن است به مرور زمان بیشتر شود و بر یادگیری و تحصیل آنها تأثیر بگذارد.

سندرم پرادر-ویلی (PWS)

سندرم پرادر-ویلی (PWS) یک اختلال ژنتیکی نادر است که از ۱ نفر در بین  ۱۰٫۰۰۰ تا ۲۰٫۰۰۰ نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. این ناتوانی بسیار پیچیده است و به دلیل ناهنجاری ژن های کروموزوم ۱۵ ایجاد می شود. یکی از شایع ترین علائم PWS گرسنگی مداوم و سیری ناپذیر است که معمولاً در دو سالگی شروع می شود. افراد مبتلا به PWS میل زیادی به غذا خوردن دارند زیرا مغز آنها (به ویژه هیپوتالاموس آنها) به آنها نمی گوید که سیر هستند ، بنابراین برای همیشه احساس گرسنگی می کنند. علائم PWS می تواند بسیار متفاوت باشد ، اما تن عضلانی ضعیف و قد کوتاه شایع است. سطح ناتوانی ذهنی نیز رایج است و کودکان می توانند زبان و حل مسأله و ریاضیات را برایشان مشکل سازد. همچنین ممکن است فردی با PWS با ویژگی های متمایز صورت از جمله چشم های بادام شکل ، باریک شدن سر ، یک لب فوقانی نازک ، پوست و موی روشن و دهان رو به پایین متولد شود

. اطلاعات بیشتر:

افسانه ها در مورد سندرم پرادر-ویلی وبلاگ: داستان کیت در مورد زندگی با سندرم پرادر-ویلی اختلال طیف الکل جنینی (FASD) FASD به تعدادی از شرایط اشاره دارد که هنگام قرار گرفتن جنین متولد نشده در معرض الکل ایجاد می شود. هنگامی که مادری باردار است ، الکل از جفت از جریان خون مادر وارد جنین می شود و نوزاد را در معرض غلظت های مشابه مادر قرار می دهد . علائم می تواند متفاوت باشد اما می تواند شامل ویژگی های متمایز صورت ، تغییر شکل مفاصل ، آسیب به اندام هایی مانند قلب و کلیه ها ، کندی رشد فیزیکی ، مشکلات یادگیری ، حافظه و قضاوت ضعیف ، مشکلات رفتاری و مهارت های اجتماعی ضعیف باشد. بسیاری از موارد نیز اغلب به عنوان اوتیسم یا ADHD تشخیص داده نمی شوند زیرا می توانند شباهت هایی با هم داشته باشند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که مادران آینده یا کسانی که قصد باردار شدن دارند از مصرف الکل خودداری کنند.

عوامل محیطی و سایر عوامل

 گاهی اوقات یک ناتوانی ذهنی توسط یک عامل محیطی یا دلایل دیگر ایجاد می شود. این علل می تواند بسیار متفاوت باشد اما می تواند شامل موارد زیر باشد: م

شکلاتی در دوران بارداری مانند عفونت های ویروسی یا باکتریایی عوارض هنگام زایمان

 قرار گرفتن در معرض سموم مانند سرب یا جیوه

عوارض بیماری هایی مانند مننژیت ، سرخک یا سیاه سرفه

 سوء تغذیه

قرار گرفتن در معرض الکل و سایر مواد مخدر

 ضربه

 و حتی علل ناشناخته.

مترجم مهدی امیدوار از سایت aruma و آدرس  مقاله

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x