اجتماعی استان تصاویر چندر رسانه سیاسی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

دولت روحانی شرایط رهبری را در «برجام» رعایت نکرد

دولت روحانی شرایط رهبری را در «برجام» رعایت نکرد

دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: علیرغم همه تذکرات، دولت روحانی و تیم مذاکره تقریبا هیچ یک از شرایط رهبری را در «برجام» رعایت نکردند و همین باعث شد برجام تا این حد خسارت بار باشد.

پایگاه خبری احوال نیوز ، جواد عامری دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ، درباره ویدیو منتشر شده از گفتگوی مقام معظم رهبری و مرحوم هاشمی رفسنجانی و تحلیل نگاه رهبر انقلاب به برجام، گفت: فکر می‌کنم رهبر انقلاب یک اصولی دارند که فقط مربوط به سیاست خارجه نیست و به همه موضوعات در کل کشور باز می‌گردد و آن این است که در تصمیم‌گیری‌ها نظر ملت و مردم را اصل قرار می‌دهند.

وی افزود: یعنی زمانی‌که مردم در موضوعی به جمع بندی نرسیده باشند به آنها فرصت می‌دهند و این امر را یکی از سنت‌های جامعه دینی و از مصادیق مردم‌سالاری‌دینی می‌دانند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران اظهار داشت: هشت سال پیش با آغاز دولت یازدهم در جلساتی که تشکیل شد عنوان کردند که با مذاکره مخالف نیستند، حتی اعلام کردند که در زمان دولت قبل با مذاکره موافق بودیم؛ در مجموع آیت الله خامنه ای با این روال که دور کشور حصار کشیده شود مخالف هستند، چون به منطق بالاتری از این کار معتقدند.

عامری بیان کرد: البته رهبر انقلاب هیچگاه به مذاکرات با غرب و آمریکا خوشبین نبوده‌اند، علیرغم این موضوع با توجه به اینکه بخشی از مردم به این باور نرسیده بودند که توافق با غرب و آمریکا نتیجه‌ای نخواهد داشت، هشت سال فرصت دادند تا این مذاکرات انجام شود.

وی تصریح کرد: نه‌تنها هشت سال فرصت داده شد بلکه نتایج مخرب آن تا حد زیادی ظهور کرد و مردم آن را دیدند، وضعیت طوری شد که مذاکره‌کنندگان یا طرفداران مذاکرات هم اعلام کردند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

دبیر کل جمعیت ایثارگران اظهار داشت: محمدجواد ظریف در یک سخنرانی به یک ضرب‌المثل آمریکایی اشاره کرد که می‌گویند «آنچه برای من است که برای من است ولی آنچه برای توست، قابل مذاکره است». این یعنی خود مذاکره کنندگان هم فهمیدند که ایالات متحده فراتر از حق خود را در توافقات مطالبه می‌کند.

عامری گفت: در مذاکره اگر می‌خواهیم حقوق خود را بگیریم، نکته اول این است که غرب یا طرف مقابلِ خود را به خوبی بشناسیم و سابقه توافقات آن کشور را با سایر کشورها بدانیم.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها به تصور خودشان به ما نگاهی از بالا به پایین دارند، آنها دنبال این هستند که از ما امتیاز بیشتری بگیرند و از موضع قلدری وارد تعاملات شوند. مگر آنکه ما خود را در حدی قوی کنیم که بتوانیم مذاکرات «پایاپای» انجام دهیم.

دبیر کل جمعیت ایثارگران با اشاره به اینکه سخنان رهبر انقلاب به معنای مخالفت کلی با مذاکرات نیست، بیان کرد: ما می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم اما ارتباطی که در آن حقوق ملت پایمال نشود. آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود بر عدم اعتماد به غرب تاکید داشته و دارند.

عامری با تاکید بر اینکه باید بپذیریم آمریکا بدعهد و دروغگو است و بر قول و قرار خود پایبند نیست، خاطرنشان کرد: تحلیل من از سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکرات این است که این کار انجام شود اما آنچه مهم‌تر است این است که باید توان داخلی تقویت شود و از سوی دیگر هم طرف مذاکره و غرب نتواند از مشکلات ما سوءاستفاده کند و دست بالا را بگیرد.

وی تصریح کرد: در این شرایط اگر بار دیگر از موضع ضعف ورود کنیم و همه مشکلات خود را به غرب گره بزنیم، نتیجه این مذاکره با توجه به تجربیات قبلی از قبل واضح است و باید آماده باشیم که باقی هر آنچه که می‌خواهند را از ما بگیرند و زیر سوال ببرند.

دبیر کل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه برخی افراد شیفتگی مذاکره کنندگان دولتِ روحانی را تعریف تعامل می‌دانند، تصریح کرد: رهبر انقلاب بر این باور هستند که مذاکره باید به دنبال مطالبات باشد و این مذاکره در حالی باید انجام شود که بدانیم نمی‌توان به قول غربی‌ها اعتماد کرد. این نکته قابل ذکری است که قبل از دولتِ روحانی هم ما مذاکرات را داشته‌ایم.

عامری ادامه داد: اینکه رهبری با مذاکره موافق بودند و قبل از دولتِ روحانی به دنبال آن بوده‌اند را قبلاً خودشان به وضوح اعلام کرده‌اند. نکته این است که هدف مقام معظم رهبری از مذاکره، صرفاً مذاکره کردن نبود. متاسفانه در دولت سابق برخی به دنبال این بودند که هرطور و به هر صورتی که شده توافقی با آمریکا انجام شود.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری همواره اصرار بر این داشته و دارند که منافع کشور در مذاکرات رعایت شود و غرب را بشناسیم و به آنها اعتماد نکنیم. اینکه کسانی از دولت می‌گویند برجام نتیجه کار مقام معظم رهبری بود با توجه مکتوبات و شروط ایشان درباره مذاکرات از نظر من صحت ندارد.

دبیرکل جمعیت ایثارگران افزود: رهبر مدام تاکید داشتند که به یکباره همه تعهدات را انجام ندهید و به صورت پایاپای اجرایی شوند. خط قرمزهایی که رهبر مشخص کردند در مکتوبات و سخنرانی‌های ایشان کاملاً مشخص است.

عامری تصریح کرد: آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به اینکه دولت قول رفع تحریم‌ها و مشکلات بانکی آن هم به صورت بالمره را داده بود، دست مذاکره کنندگان را برای توافق باز گذاشتند. مکتوبات مقام معظم رهبری موجود است، شرایطی را که در برجام پیش آمد با این مکتوبات و خط قرمزها مقایسه کنیم می‌بینیم که این دولت شرایط ایشان را اصلاً انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دولت روحانی در ابتدای امر اعلام کرد که تمام مشکلات رفع شده، عنوان کرد: الان که دولتمردان سابق دیده‌اند برجام نتیجه نداده می‌خواهند آن را تقصیر دیگری بیندازند، آن هم کسی که خود بارها شرایط را برای خسارت کمتر و منفعت بیشتر مطرح و مشخص کرد و از ابتدا اعلام کرد که به نتایج خوشبین نیستم.

دبیر کل جمعیت ایثارگران در پایان گفت: این عدم خوش‌بینی در دولت‌های مختلف مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است ولی علیرغم همه این تذکرات، دولت روحانی و تیم مذاکره تقریباً هیچیک از شرایط رهبری را رعایت نکردند و همین هم باعث شد برجام تا این حد خسارت بار باشد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x