اجتماعی استان اقتصادی بهداشت بین الملل چندر رسانه حقوق بشر حوادث دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

آنچه که از قبولی نخبگان کنکور ۱۴۰۰فهمیدیم.

به گزارش پایگاه خبری احوال نیوز، نگاهی به نفرات اول کنکور سال ۱۴۰۰ اذعان می دارد که روند انحصار گرایانه کنکور شکسته است،دیگر در لیست های ۱۰ نفره اول کنکور اسم تهران ،تهران  وتهران به چشم نمی خورد .

کنار بچه ها ی شهرستانی نیز یکی دو  نفر تهرانی به چشم می خورد. این نشان می دهد کرونا کمک بزرگی در ایجاد عدالت آموزشی به ما کرد .

ورود به فضای مجازی همایش‌ها، وبینارها و آموزش های آنلاین معلمان این امکان فراهم شده بود که  اطلاعات آموزشی را دانش آموزان از هر نقطه کشور جذب کنند و  باعث شد تا استعداد ها نیز همراه اطلاعات شکوفا شود .

 اکنون این فرصت فراهم شده  تا جوانانی از جای جا ی ایران از شهرهای کوچک و بزرگ را در قاب تصویر نفرات برتر کنکور را ببینیم،  از زنجان ،کرج ،رشت، ابهر، شاهین شهر ،شمیرانات ،یزد ،نیشابور ،تبریز، اردبیل ،ترکمن جلفا ،اهواز، سقز، اصفهان، رفسنجان، عراق، سبزوار و مشهد.

نکته دیگری که به چشم می خورد با توجه به اینکه تعداد شرکت کنندگان  دختر نسبت به پسر بیشتر بوده است ، اما تعداد دختران تک رقمی کنکور به شکل چشمگیری از پسران کمتر است .

این می تواند دلیلی بر تبعیض آموزشی و دیدگاه جنسیتی خانواده ها باشد که به اندازه پسران  برای دخترانشان هزینه نکردند ،یا  شرایط را به اندازه پسران برایشان فراهم نساختند .

 سیستم آموزشی ما محیطی مردسالارانه است که باعث می شود در رقابت کنکور نخبه پروری با توجه به جنسیت بیشتر به سمت ذکور تمایل داشته باشد.

و نکته دگر آن که  باز در این آزمون نتایج و رتبه ها به چشم می خورد سطح علمی دانش آموزان است  شاید هم سختی سوال های کنکور باعث شده تا  از نظر علمی درصد های کمتری زده شود و به صورت میدانی مقایسه رتبه ها نشان می دهد که با درصدهای پایین تر نسبت به دوره های قبل ، حائز رتبه ها رتبه های بهتری شده اند و توانستند شرایط لازم برای انتخاب رشته در تمام دوره‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، آزاد و پیام نور را احراز کنند.

تمام این ها نشان می دهد که  اولا باید  به تقویت فضای مجازی و آموزش مجازی بپردازیم  تا شرایط فراهم شده قوت یابد .

ثانیا نگاهی نو به آموزش و جنسیت در مدارس داشته باشیم  تا شرایطی یکسان برای پرورش استعداد ها ایجاد شود .از طرف دیگر  سعی کنیم  سوالات مناسب‌تری طرح کنیم تا  میزان  دانسته های علمی دانش آموزان را بسنجیم، نه نادانسته هایشان. سازمان سنجش  نیز نیاز به بازنگری دارد، افراد تکراری با افکار تکراری باعث راه حل های تکراری می شوند . این بیماری در نظام مدیریت ستادی آموزش و پرورش نیز هست ، مدیران ناکارآمد ،اطلاعات درستی از سیستم آموزشی کشور ندارند افراد تکراری که از  بدو تولد تا کنون در وزارتخانه لانه کرده‌اند  و حتی اگر سلول به سلول وجودشان خلاقیتو  ابتکار می بود و در این ۴۲ سال هر روز یک طرح ارائه می دادند  اکنون دیگر به پایان ایده پردازی ها رسیده اند . بایست  قبل از اینکه ویرانی آموزش و پرورش باعث تزلزل واز بین رفتن  شدن زیر ساخت های  کشور گردد به داد نظام آموزشی برسیم .

انتهای پیام/*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x