اجتماعی استان اقتصادی تصاویر تهران یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

اعتماد به غرب آسیب زیادی به کشور زد،روحانی ۸سال منت آمریکا راکشید

اعتماد به غرب آسیب زیادی به کشور زد،روحانی ۸سال منت آمریکا راکشید

استاد دانشگاه تهران گفت: روحانی قائل به این بود که ما چاره‌ای جز ارتباط با آمریکا نداریم و باید منت بکشیم و خواهش بکنیم از آمریکا که ما را بپذیرد.

پایگاه خبری احوال نیوز ، محمدصادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار هیئت دولت دوازدهم در خصوص تجربه‌ی اعتماد به غرب اظهار داشت: دولت روحانی قاعدتاً خودش عبرت شد. یعنی عملاً ما می‌توانیم بگوییم دولت آقای روحانی برای همه کسانی که ارتباط با کدخدا و پذیرش نظام ظالمانه جهانی را راه حل مشکلات کشور می‌دانستند، آیینه عبرت شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: اگر آقای روحانی این فهم را داشت که از دولت‌ها، نظام‌ها و کشورهای دیگر که با کدخدا رابطه داشتند و مشکلاتشان حل نشد، عبرت بگیرد، ما به اینجا نمی‌رسیدیم.

وی در ادامه گفت: جالب اینجا است که مهر ۹۲ در سخنرانی رهبر انقلاب در دانشگاه افسری، یعنی در زمانی که تازه قرار بود مذاکرات شروع شود، ایشان در آن‌جا به صراحت می‌گویند که من به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم و آمریکایی‌ها مذاکرات را جدی نخواهند گرفت.

کوشکی همچنین گفت: رهبری در آنجا گفتند که مسئولین دولت می‌خواهند مذاکره کنند که این یک فایده خواهد داشت و آن فایده این است که مردم می‌فهند و متوجه می‌شوند که مذاکره با آمریکا هیچ خاصیتی ندارد و آمریکایی‌ها پای حرفشان نمی‌مانند.

وی ادامه داد: یعنی این حرفی که امروز رهبری زدند، حرفی بود که در مهر ۹۲ به صراحت در دانشکده افسری گفته بودند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اما در آن زمان، بخشی از جامعه و البته دولت آقای روحانی به یقین و با قاطعیت مذاکره و رابطه با آمریکا را حلال مشکلات می‌دانستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: در سال ۹۲ که رهبری این بحث را در آن سخنرانی مطرح کردند، دولت آقای روحانی و بخشی از جامعه به تبع دولت آقای روحانی، باور می‌کردند که مشکلات کشور با مذاکره و رابطه با آمریکا حل می‌شود.

وی ادامه داد: اما امروز، اکثریت مطلق جامعه هیچ اعتمادی به آمریکا ندارند و این عبرت را گرفته است و می‌داند که رابطه با آمریکا حلال مشکلات نیست. امیدواریم آن نخبگانی که همانند دولت آقای روحانی فکر می‌کردند و رابطه و مذاکره با کدخدا را کلید حل مشکلات می‌دانستند نیز عبرت گرفته باشند.

کوشکی تصریح کرد: امیدواریم از این حقیقت تلخی که در این ۸ سال جاری اتفاق افتاد و آسیب‌های زیادی به جامعه ما زد عبرت بگیرند. هر چند که به نظر می‌رسد بعضی از آن افراد تصمیمی برای عبرت گرفتن ندارند؛ اما خوشبختانه اکثریت کسانی که در جامعه امید به رابطه با آمریکا و مذاکره با آمریکا را داشتند، امروز متوجه شدند که هیچ خیری در این مذاکره و ارتباط نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص توجیه دولت به ادامه مذاکرات با وجود عنادورزی و دشمنی آمریکایی‌ها با ایران گفت: نکته این است که آقای روحانی گفت ما چاره‌ای جز ارتباط با امریکا نداریم و ما باید منت بکشیم و خواهش بکنیم از آمریکا که در واقع ما را بپذیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به همین خاطر، هر چقدر که آمریکایی‌ها پس می‌زدند، آقای روحانی اشتیاقش بیشتر می‌شد، چون نگاه آقای روحانی و دوستانشان این بوده و هست که ما نیاز به رابطه با آمریکا داریم و باید در مسیر آمریکا قرار بگیریم.

وی ادامه داد: پس استدلال بر این است که آنها می‌گفتند، هرچقدر آمریکایی‌ها ما را پس بزنند، ما به دنبال این هستیم که جلو برویم و به هر قیمتی که شده موافقت آمریکایی‌ها و رضایتشان را جلب کنیم و عملاً سعی کنیم که خودمان را در حلقه دوستان و زیرمجموعه‌های آمریکایی قرار دهیم.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x