اجتماعی استان بین الملل تصاویر چندر رسانه یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

ثبات در غرب آسیا برای اروپا نیز مهم است

ثبات در غرب آسیا برای اروپا نیز مهم است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ثبات در غرب آسیا نه تنها برای کشورهای منطقه، بلکه برای اروپا نیز حایز اهمیت است.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از مهر ، وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و «ویتو روزاریو پتروچلی» رئیس کمیسیون امور خارجی و مهاجرت مجلس سنای ایتالیا، روز گذشته (چهارشنبه) طی نشست مجازی (وبینار) به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

جلال‌زاده در ابتدای این دیدار با اشاره به مناسبات دوستانه سیاسی در آستانه یکصد و شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک افزود: روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا با توجه به سوابق طولانی و مبتنی بر ظرفیت‌های متنوع همکاری، عمدتاً دوستانه و سازنده بوده است.

وی همچنین بر آمادگی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش سطح رایزنی میان کمیسیون‌های مجالس دو کشور از جمله کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به منظور تبادل تجربیات در زمینه‌های قانونگذاری، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با انتقاد از کاهش سطح مراودات اقتصادی و تجاری میان دو کشور، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود میان ایران و ایتالیا، مناسبات اقتصادی فی مابین در سطح مورد انتظار ما نیست. متاسفانه به دلیل بیماری کرونا، شاهد رکود در مراودات اقتصادی هستیم، لذا امیدوارم با رفع این موانع شاهد ارتقای این بخش از همکاری‌های فیمابین باشیم.

جلال زاده در این بخش بر لزوم برقراری خطوط پروازی مستقیم جهت توسعه روابط اقتصادی فیمابین تاکید کرد و افزود: امیدواریم با حمایت مجالس ایتالیا ضمن تقویت پروازهای ایران ایر به ایتالیا و صدور مجوز پروازی جدید برای شرکت ماهان، شاهد از سرگیری پروازهای شرکت‌های هوایی دو کشور بین تهران و رم باشیم.

وی گفت: اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بر درآمد و جلوگیری از فرار مالی مدت طولانی است که از سوی طرف ایتالیایی بدون پاسخ مانده است. امیدوارم در دستور کار فوری مجلسین ایتالیا قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سیاست یکجانبه گرایی آمریکا و سیاست‌های دوگانه طرف‌های غربی در توافق برجام و انرژی صلح آمیز هسته‌ای، تصریح کرد: طبق فتوای مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است و آن‌را خلاف مسائل دینی و شرعی می‌دانیم.

جلال زاده افزود: تحریم‌های آمریکا در بحران همه گیری کرونا باعث شد حتی نتوانیم به منابع ارزی خود جهت تأمین اقلام پزشکی و تهیه واکسن دسترسی داشته باشیم که نشان دهنده نقض حقوق بشر از سوی کشورهای غربی است.

وی در ادامه ضمن تشریح تحولات اخیر در منطقه از جمله یمن، فلسطین و افغانستان افزود: معتقدیم امنیت و ثبات منطقه باید توسط کشورهای منطقه تأمین شود و مداخلات سایر کشورهای خارج از منطقه جز تداوم بی‌ثباتی و ناامنی دستاورد دیگری نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان این دیدار با برشمردن فعالیت‌های کشورمان در امر مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران از قربانیان تروریسم بوده و شهدای بی شمار در مسیر مبارزه با قاچاق مواد مخدر برای برقراری امنیت سایر کشورها از جمله کشورهایی اروپایی تقدیم کرده است، لذا ثبات در غرب آسیا نه تنها برای کشورهای منطقه، بلکه برای اروپا نیز حایز اهمیت است.

بدون حضور ایران، برقراری امنیت و صلح پایدار غیرممکن است

رئیس کمیسیون امور خارجی و مهاجرت مجلس سنای ایتالیا نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مجازی و با اشاره به روابط تمدنی و تاریخی میان ایتالیا و ایران، نسبت به توسعه روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران اظهار علاقه‌مندی کرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم و سازنده جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم و تأثیرگذار در منطقه است لذا بدون حضور ایران برقراری امنیت و صلح پایدار غیرممکن است.

رئیس کمیسیون امور خارجی و مهاجرت مجلس سنا ایتالیا با اشاره به نشست اخیر G۷ بر حمایت کشورش در تأمین واکسن برای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

ویتو روزاریو پتروچلی در پایان این نشست ضمن ابراز خرسندی از روابط دوستانه دو کشور بر لزوم تحکیم و گسترش بیش از پیش مراودات و مبادلات فیمابین در کلیه زمینه‌ها به ویژه ارتباطات پارلمانی و اقتصادی فیمابین و تبادل تجارب در موضوع پیشگیری کرونا ویروس تأکید کرد.

همچنین در این نشست حسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین و از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این دیدار حضور داشت و با همتایان خود در مجلس سنای ایتالیا در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تقویت روابط فیمابین گفتکو و تبادل نظر کرد.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x