اجتماعی استان اقتصادی تصاویر خوزستان سیاسی

اعتراض حق مردم خوزستان است، به قول‌هایی که دادیم عمل کردیم

اعتراض حق مردم خوزستان است، به قول‌هایی که دادیم عمل کردیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حق مردم خوزستان است که اعتراض کنند، گفت: البته از آنها می‌خواهم مشکل را از طریق قانونی پیگیری کنند و نگذارند دشمن سوءاستفاده کند.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از مهر ، حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور امروز در مراسم آغاز طرح انتقال نفت از گوره به جاسک و پس از استماع سخنان وزیر نفت، گفت: به نظر من امروز یک روز تاریخی و بزرگی برای ملت ایران است.

وی افزود: هر چه زمان بگذرد اهمیت این مسئله برای مردم روشن می شود. البته الان نیز برای دنیا کاملا روشن است که جمهوری اسلامی ایران یک اقدام بسیار مهم و ملی را در زمینه صادرات نفت انجام داده است.

پایانه صادراتی جدید نفتی در دریای عمان حائز اهمیت است

رئیس جمهور تصریح کرد: شاید پروژه‌ای با این عظمت برای صادرات نفت آن‌هم با این هدف که ما یک پایانه صادراتی جدید در منطقه داشته باشیم که در خلیج فارس نباشد و در دریای عمان باشد، طرح بسیار حائز اهمیتی است.

روحانی گفت: از شخص آقای زنگنه و تمامی مسئولین که او از آنها نام برد و همه مهندسین، کارگران و شرکت‌هایی که لوله‌ها را تولید کردند و جابجا کردند و پمپ ها را ساخته اند و نیروگاه های لازم را در اختیار گذاشتند و همچنین لوله ها را در دریا ساختند تشکر می‌کنم.

وی افزود: این کار با این عظمت در زمان حدود دو سال، یکی از افتخارات صنعت ایران زمین است و ما به ملت بزرگ ایران تبریک می گوییم.

رئیس جمهور با بیان اینکه به این طرح بزرگ افتخار می کنیم، اظهار داشت: امروز الحمدالله بعد از دوسال، شاهد افتتاح این طرح در فاز اول هستیم. این چیزی نیست جز غیرت ایرانی، علم و دانش این مردم فهیم و بزرگ.

روحانی گفت: من به همه دست اندرکاران و سازندگان لوله پمپ و آنهایی که پروژه را اجرا کردند و در این مدت کوتاه برای این هدف بلند و بزرگ، کل مسیر را آماده کردند، تبریک می گویم.

وی افزود: انشاءالله این طرح بسیار مهم و بزرگ در روز پنج شنبه [بین دو عید بزرگ قربان و غدیر] برای همه ملت مبارک باشد و این یک طرح تاریخی است که در تاریخ ایران به عنوان بزرگترین فعالیت صنعتی وزارت نفت درج و ثبت خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: افتتاح امروز، افتتاح بسیار حائز اهمیتی است و شاید بگویم مهم‌ترین افتتاح دولت یازدهم و دوازدهم است. این افتتاح در واقع پاسخی بسیار قوی و محکم در برابر توطئه گران، آمریکا و همه کسانی که نسبت به آینده ایران با این تفکر که آینده ایران پایدار نیست می‌اندیشیدند، داد.

روحانی تصریح کرد: دشمن وقتی خواست در جنگ اقتصادی با ما وارد شود و بجنگد، عمدتاً در دو میدان و در دو زمینه وارد جنگ شد. نخست در زمینه نفت و صادرات نفت و دوم در زمینه بانک و نقل و انتقال پول، این دو زمینه جزو تحریم‌های آمریکایی‌ها بود.

رئیس‌جمهور گفت: البته تحریم‌های زیادی داشتند، اما این دو نمونه از نمونه هایی بود که بسیار تاثیر گذار بود و آنها روی آن حساب کرده بودند.دشمن می خواست شریان نقل و انتقال مالی را به صورت کامل مختل کند و صنعت نفت ایران که پیشران اقتصاد ایران است را زمین گیر کرده و به صورت کامل جلوی صادرات نفت را بگیرد و صادرات را به قول خودشان به صفر برساند.

اختصاص ۶ میلیارد دلار برای تامین دارو و کالای اساسی

روحانی افزود: احساس آنها این بود که ایران امکان ندارد بتواند برای تامین نیازمندی‌هایش از ارز استفاده کند. خیلی آشکار و روشن است که در همین مدت ۴ ماه اول امسال تاکنون، بانک مرکزی بیش از ۵ میلیارد دلار ارز برای دارو و کالاهای اساسی تامین کرده است و با ارزی که در هفته‌های آینده تامین می‌شود، ۶ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کشور ارز نداشته باشد، چگونه می تواند کالاهای مورد نیاز خود را تامین کند و نهاده‌های کشاورزی خود را وارد کند؛ سالی که سال خشکسالی بوده است، بتواند کمبود گندم را وارد کند. در شرایط کرونا نیز در دارو و تجهیزات پزشکی آنچه که مورد نیاز کشور است را وارد کند.

برای واکسیناسیون، شرایط این هفته بهتر می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران اکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار پول برای خرید واکسن از کشورهای خارجی اختصاص داده است،گفت: الحمدلله این روزها واکسن‌های خریداری شده به کشور وارد و واکسن داخلی ما هم خوشبختانه به بازار آمده است و ما می توانیم بگوییم در این هفته یک شرایط مناسبی برای واکسیناسیون در کشور شروع می‌شود و اکنون نیز بیش از ۹ میلیون نفر در کشور از واکسن استفاده کردند. و روزانه هم ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر از مردم از واکسن استفاده می کنند.

به قول‌هایی که داده بودیم عمل کردیم!

روحانی اظهار داشت: قولی که به مردم در این دولت دادیم واکسینه شدن افراد بالای ۶۵ سال بود که افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه ای هم واکسینه شدند و به قول خود عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه۲ قول به مردم دادیم، یکی کنترل کرونا و یکی تحریم، به هر دو عمل کردیم، گفت: در هر دو زمینه، با قاطعیت می‌گویم که دولت به مسئولیت خود عمل کرده است.

رئیس‌جمهور افزود: در زمینه کرونا با تزریق واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای به طور بسیار چشمگیری، مرگ و میر و فوت ها کاهش پیدا خواهد کرد و حتی شاهد کاهش بیماری نیز خواهیم بود و این قدم بسیار مهم برای مهار کرونا بود.

قانون مجلس نبود، تحریم‌ها قبل از عید لغو می‌شد

روحانی تصریح کرد: در زمینه تحریم نیز ما همه کار را انجام دادیم. اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، تقریبا قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، بنابراین دولت همه کارهای لازم را در زمینه برداشتن تحریم ها برداشته است.

وی تاکید کرد: وزیر امور خارجه در گزارشی که به مجلس و خدمت نمایندگان محترم فرستاده است، کاملاً روشن است که ما به چه توفیقاتی دست یافته ایم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: کار بزرگ دیگری که ما از آغاز سال ۹۹ تا امروز انجام داده ایم، چه در سال «جهش تولید» و چه در سال «پشتیبانی از تولید و مانع زدایی ها»، این بود که نشان دادیم علیرغم تحریم، فشار و جنگ ما تنها به فکر تامین مواد خوراکی و نیازهای ضروری مردم نیستیم، بلکه طرح های بزرگ و مهم توسعه‌ای را نیز ادامه خواهیم داد تا آنها را به نتیجه برسانیم.

روحانی با اشاره به طرح دو میلیارد دلاری افتتاح شده، گفت: این طرح به جهان اعلام می‌کند ما توان این کار را داریم و هم از حیث اختصاص ۲ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و هم برای دشمن، چون تحریم خود را به سمت نفت برده بود.

وی گفت: همین که پایانه نفتی را متنوع کرده‌ایم و از تک پایانه ای خارج شده ایم بسیار مهم است. اگر در پایانه ما مشکلی به وجود می‌آمد صادرات ما قطع می‌شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آبان ۱۳۶۴ که منطقه بمباران شد صادرات ما قطع شد و اسکله از دست رفت و تا دو هفته صادرات نفت نداشتیم. امروز اسکله جدیدی ایجاد کردیم و اتکا به تک اسکله ای و نیازمندی به خلیج فارس در زمینه صادرات را از بین بردیم.

روحانی با بیان اینکه این یعنی دولت می‌تواند از طریق دریای عمان، نفت صادر کند و این امر بسیار مهم است،اظهار داشت:خلیج فارس البته امتیازات و محدودیت‌های خود را دارد.

وی اظهار داشت: دریای عمان اما به یک معنا وصل شدن به اقیانوس‌های آزاد بین‌المللی است و همانطور که وزیر نفت گفت، اگر کشتی بخواهد از پایانه جاسک یا از خارک نفت بگیرد این مسیر طولانی هزار کیلومتری باعث می‌شود ۱۰ روز زودتر بتواند نفت را دریافت کند. زمان، مسائل ملی و راهبردی برای ما اهمیت دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال‌های آخر دولت یازدهم خدمت مقام معظم رهبری گفتم که طرحی داریم خط لوله را از گوره به جاسک ببریم و نفت را از طریق دریای عمان صادر کنیم، البته اجرای آن عملا به ۹۷ موکول شد،گفت: ایشان همان زمان فرمودند این استراتژیک‌ترین طرحی است که در دولت شما انجام می‌شود.

روحانی تصریح کرد: این طرح راهبردی‌ترین طرح جمهوری اسلامی ایران است که این افتخار نصیب دولت دوازدهم و نصیب شرکت ملی نفت و وزارت نفت شده است.

وی با بیان اینکه این کار در تاریخ ایران و در روز آخر تیر ثبت می‌شود، تاکید کرد: تیر ۱۴۰۰ نفت ایران از دریای عمان صادر شده و این مساله مهمی است که در این طرح مشاهده می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: زمان آغاز اجرای این طرح با جنگ اقتصادی و تحریم مواجه شده‌ایم، قرار بود اوایل ۹۷ اجرای طرح شروع شود که همزمان با آغاز مقدمات آن، جنگ اقتصادی هم شروع شد.

روحانی افزود: لوله ای که برای این هزار کیلومتر نیاز داشتیم لوله ۴۲ اینچی با ویژگی‌هایی که بتواند مقابل نفت و گاز ترش مقاومت کند، بود و باید آن را از خارج می‌خریدیم.خارجی‌ها حاضر بودند لوله را به ما بدهند اما تحریم مانع از این کار شد.

وی با اشاره به اینکه این تحریم باعث شد این پروژه عظیم و بزرگ ملی شد،افزود: یعنی همه لوله‌سازی که ضد گاز و نفت ترش باشد و بتواند مقاومت کند، شیرآلات مربوط به لوله‌های ۴۲ اینچی و پمپ‌های مورد نیاز و همچنین بقیه ملزومات مورد نیاز برای این خط را ایرانی‌ها ساختند.

۹۱ درصد پروژه خط لوله گوره- جاسک ایرانی است

رئیس جمهور با بیان اینکه ۹۱ درصد کل پروژه ایرانی است و تنها ۹ درصد آن غیر ایرانی است و این نشان می‌دهد یک توانمندی، فناوری، علم، دانش، طراحی، اجرا و پیمانکاری خوبی در این طرح انجام شده است،گفت: دهها پیمانکار در این پروژه مشارکت داشته‌اند و این کار بزرگ به دست ایران و ایرانی انجام شد که افتخار بزرگ دیگری برای ما ایرانی‌هاست.

روحانی تصریح کرد: افتخار نخست این است که این کار زمان تحریم و با وجود فشار دشمنان انجام داده ایم و افتخار دیگر اینکه کار از سوی ایرانی‌ها انجام شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هفته‌های اول که به طور مرتب خدمت مقام معظم رهبری می‌رسیدیم یکی از موارد مطرح شده سواحل مکران بود که ایشان بر آبادانی از سواحل مکران تاکید داشتند. بعد به ساحل جاسک رفتم و در آنجا تاکید کردم که جاسک در آینده مرکز مهم دریایی و صادراتی تبدیل خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این منطقه و همچنین دیگر مناطق شروع شده است،گفت: از هرمزگان تا سیستان و بلوچستان تا چابهار و جاسک سراسر منطقه سواحل مکران که برای ما بسیار ارزشمند است و کارهای زیر ساختی آن انجام شده است.

وی افزود: یکی از اقدامات هم این بود که نفت به جاسک برسد و بتوانیم مسیر ارتباطات را هموار کنیم و جاده‌ها به شکل بزرگراه‌ها در این مسیر ساخته شده‌اند و اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در چابهار انجام شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک طرف سرمایه گذاری در چابهار و از طرف دیگر سرمایه گذاری در جاسک را شاهد بودیم،تاکید کرد: زمینه کاملا آماده است تا شاهد آبادانی سرزمین باشیم و سرمایه گذاری خارجی را در منطقه داشته باشیم و امروز شاهد تحول بزرگ در این منطقه هستیم.

روحانی گفت: مساله دیگری که برای ما مهم تلقی می‌شود، این است که کشور ما علاوه بر این که دارای نفت، گاز-میزان آن در منطقه بی‌نظیر است- به عنوان اولین کشوری هستیم که دارای مجموعه ای از نفت و گاز هستیم. منبع گازی ما در دنیا اول است.

وی تاکید کرد: همیشه مردم جنوب میزبان تحولات عظیم در زمینه نفت و گاز، پتروشیمی، بنادر و حمل و نقل هستند. بار عظیمی بر دوش مردم عزیز جنوب کشور ما بوده است، از سواحل مکران گرفته تا سواحل خلیج فارس و مخصوصاً دیار خوزستان. دیار خوزستان، دیاری است که در جنگ تحمیلی ایستاده و مقاومت کرده؛ ۸ سال، از این سرزمین دفاع کرده است.

خوزستان قلب تپنده ایران است

رئیس جمهور با بیان اینکه ۸ سال از خرمشهر، آبادان، شوش، اندیمشک، دزفول تا همه مناطق این استان ایستادگی کرده‌اند از این رو خوزستان قلب تپنده ایران است و برای ما همه اهمیت دارد،اظهار داشت: عملیات‌های بسیار بزرگتری در منطقه اجرا و طراحی شده است. از عملیات ثامن الائمه در مهر سال ۶۰ گرفته تا پیروزی خرمشهر در سال ۶۱ و همچنین عملیات‌های خیبر، فاو، والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵ همه در این ایستادگی‌ها و مقاومت‌ها در این مناطق و همیشه برای مردم و برای آبادانی کشور و انقلاب تلاش کرده‌اند.

وی گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه فاضلاب، آب آشامیدنی و احیای سرزمین‌های کشاورزی در این منطقه کارهای بزرگی انجام داد که نمونه آن احیاء ۲۹۵ هزار هکتار زمین کشاورزی با کانال کشی و زهکشی است که موجب شد درآمد کشاورزان چندین برابر و ارزش زمین آن‌ها ۱۰ برابر شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: البته خشکسالی و برخی مشکلاتی که از دیرباز در منطقه بود مردم را اذیت می‌کند و آزار می‌دهد. ۵۲ درصد بارندگی کاهش یافت و خشکسالی بی نظیری سراغ ما می‌آید. دمای هوا ۲ و نیم درجه در اواخر خرداد و اوایل تیرماه گرمتر از گذشته بود.

روحانی افزود: سدهای ما کم آب بود برخی نیرگاه‌های برقابی نتوانست فعال شود. اما صنعت فعال شد و ۱۰ درصد مصرف برق در صنایع ما بالا رفت این جای خوشحالی است یعنی صنعت توسعه پیدا کرده است. البته ماینرها و رمزارزها کارهایی می‌کردند که خلاف و بدون مجوز بود.

وی با بیان اینکه آب امسال کمتر از معمول رها شد تا کشاورزان در کشت پاییزی مشکل نداشته باشند،گفت: معیار سدهای ما پایان شهریور است. پایان شهریور سخت‌ترین شرایط در سدها را داریم.

رئیس جمهور: مردم در عین حال در مشکلات و فشار هستند و هیئتی به خوزستان برای بررسی مشکلات اعزام شد. کل طرحی که آورده بودند با وجود بار مالی زیاد در دولت تصویب شد و گفتم از هر جا که ممکن است بودجه تخصیص یابد.

به معاون اول دستور دادم به خوزستان سفر کند

روحانی اعلام کرد: دیروز به معاون اول دستور دادم فردا به خوزستان برود و از نزدیک بررسی کند اگر مشکلی است و درصورت نیاز با من تماس بگیرد.

وی اظهار داشت: مردم خوزستان مردم و هوشیاری و با تحمل بالا هستند. باید مردم خوزستان از دید عده ای که گاهی سخنان و شعارهای ناصحی می‌دهند جدا کنیم. اعتراض و انتقاد مردم خوزستان در چهارچوب قانون اشکالی ندارد، اینها حق مردم است.یکی بگوید آب کم است یا فاضلاب مشکل دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این اعتراضات حق مردم است،تاکید کرد: مردمی که در دمای بالای ۵۰ درجه زندگی می‌کنند با مشکل کم آبی این حق طبیعی را دارند که سخن بگویند و حرف بزنند در چارچوب قانون اعتراض کنند.

دولت با همه توان در خدمت مردم خوزستان است

روحانی با بیان اینکه یک نااهلی هم این وسط می‌آید از سلاح گرم استفاده کند و عزیزی هم کشته می‌شود،افزود: از مردم خوب خوزستان چه عرب زبان، چه فارس زبان و لر که کنار هم مردم عزیز ما هستند خواهش می‌کنم اگر مشکلی است از طریق قانونی انجام شود نگذارید دشمنان ما خوشحال شوند و اجازه ندهند دشمنان از حرکتی سو استفاده کنند.

رئیس جمهور گفت: امیدواریم به خوبی از این مساله عبور کنیم و دولت هم با همه توان و قدرت و امکانات در خدمت مردم فهیم خواهد بود.

طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران افتتاح شد

رئیس جمهور در هشتاد و سومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید طرح ملی عظیم انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک برای اولین بار در تاریخ، صادرات نفت کشورمان را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز مقدور می‌کند و در فاز نخست ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

برای احداث این خط لوله با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برای اولین بار هزار کیلومتر لوله مقاوم در برابر خوردگی توسط متخصصین کشور ساخته شده است.

همچنین پمپ‌های بسیار عظیم ۲.۵ مگاواتی سازگار با سرویس ترش نیز برای اولین بار در کشور ساخته شده و در این خط لوله مورد استفاده قرار گرفت.

متخصصین در جریان احداث این خط انتقال، پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام را در سواحل مکران ساختند و ۵ تلمبه‌خانه در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان و ۲ ایستگاه توپک‌رانی در شهرهای بستک و میناب هرمزگان ساخته شده است.

برای احداث این خط لوله در مجموع ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری رسمی از آن برای ۱۰ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x