اجتماعی استان اقتصادی تصاویر یادداشت/مقاله/گفتگو/مصاحبه

عدم توسعه مخابرات؛ بزرگترین آسیب به صنعت ICT کشور است

عدم توسعه مخابرات؛ بزرگترین آسیب به صنعت ICT کشور است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری احوال نیوز :

بازار ICT کشور، پر از تشویش وچالش های حل نشده ای هست که از دیرباز مساله وزارت ارتباطات،سازمان تنظیم مقررات و ­­شرکت مخابرات ایران وسایر اپراتورهای مخابراتی کشور بوده و هست.

آنچه مسلم است اینکه تعامل و همدلی رکن اساسی برای از بین رفتن بخش اعظمی از مشکلات خواهد بود ، مساله ای که هنوز به طور قطع و اساسی درک نشده و به آن توجه لازم نمی شود. جایی که ظاهرا قانون نمی تواند مسایل را حل وفصل کند؛باید تفاهم کرد. این موضوعی ست که اکثر اپراتورهای تلفن ثابت نیزبرآن متفق القول هستند.

شرکت مخابرات ایران معتقد است که با ایجاد فضای تعاملی با رگولاتوری و FCPها مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بررسی و برای ارایه خدمات مناسب به جامعه راهکارهای مناسب تعیین می شود.

این درحالی ست که مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در چارچوب منافع ذی نفعان حوزه ICT نبوده و با تصمیم وزیر ارتباطات ، به خواست مخابرات مبنی بر ترمیم منطقی تعرفه ها ، ترتیب اثر داده نشد .

 در چنین شرایطی هرچند که شرکت مخابرات ایران به ارایه راهکارهای هم افزایی فعالان حوزه خدمات ثابت بپردازد و بهترین روش ها را برای ایجاد فضای برد- برد در عرصه توسعه ارتباطات ثابت میان سایرفعالان این حوزه ایجاد کند ؛ ولی تا زمانی که رگولاتوری و وزارت ICT همسو و همدل با فعالان حوزه ICT نباشند تمامی این تصمیم گیری ها و راهکارها پای میز مذاکره باقی خواهد ماند و عینیت نخواهد داشت .

مهندس بیدآبادی، مدیرعامل صبانت نیز، همچنان که وزیر ارتباطات را در تثبیت تعرفه ها مقصر اصلی می داند که با نگاه سیاسی بر عدم افزایش تعرفه های مخابراتی این شرکت را دچار مشکلاتی کرده است، در اینجا نیز به نقش مخابرات ایران در بازار آی سی تی اشاره دارد.

بنابر نظر او، ۹۵ درصد وابستگی FCP ها به مخابرات است ، بنابراین هر آنچه برای مخابرات مشکل ساز باشد و توسعه را در زیرساخت های مخابراتی با کندی مواجه سازد، شرکت های دیگر بازار ICT را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و باعث کندی حرکت سایر اپراتورها می شود و همه این مسائل زنجیره سرویس و خدمات رسانی و پشتیبانی ارتباطات در کشور را مختل می کند.


مدیرعامل صبا نت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رانژه اشاره کرده و می گوید: آنچه اخیراً تعامل ما با مخابرات را بر سر موضوع رانژه با چالش مواجه ساخته است بحث تعرفه هاست که مخابرات خواهان تغییر و افزایش تعرفه ها نسبت به تورم موجود است. البته که حق با مخابرات است و باید این اختلاف قیمت کابل و دستمزد تغییر کند.

وی افزود: ما با مخابرات بر سر این موضوع به توافق رسیدیم ولی در کمیسیون صنایع رد شد ، این در حالی ست که اگر این مشکل به طول انجامد و حل نشود ؛ مشتری ما از دست می رود و به خاطر طولانی شدن مشتری به خود مخابرات برمی‌گردد و از او رانژه را دریافت می کند که این به ضرر fcpهاست.

بیدآبادی اظهار داشت: در اولین قدم خواست ما از رگولاتوری این است که این مسئله را حل کند و در قدم بعدی از مخابرات ایران می خواهیم که با تعامل بیشتر با FCP ها و مذاکره با آنها ، مشکلات را حل کنیم و راه حلی برای آن بیابیم تا ما هم در این بازار بتوانیم به فعالیت خود ادامه دهیم و مردم و مشتریان را هم راضی کنیم.

مدیرعامل صبانت تأکید کرد : شرکت مخابرات ایران با تفاهم با FCP ها ،با حفظ منفعت و شفاف سازی می تواند شرایط فعلی را تغییر داده و از زیرساخت هایی که در اختیار دارد استفاده بهینه کرده و میلیاردها دلار درآمد کسب کند.

مهندس نخجوانی، مدیرعامل شاتل درخصوص رانژه نیز اظهار داشت: سالهاست که FCP ها با این مشکل دست به گریبان هستند. این درحالی ست که ما برای استفاده از فناوری های قدیمی و فرسوده شرکت مخابرات ایران برای پاسخگویی به مشتریان خود راضی و حاضریم اما همین هم از ما دریغ می شود. و این تعلل مخابرات در برقراری تعامل با FCPها باعث می شود مشتریان fcp ها از دست بروند.

مدیرعامل شرکت شاتل نیز در بحث رانژه کشی نیز نقش مخابرات ایران را مدنظر قرار می دهد و می گوید که کمیسیون تنظیم مقررات با تصویب نکردن توافقات در این حوزه در واقع ادامه فعالیت FCPها را در بازار ICT با مشکل مواجه کرده است زیرا که با این روند ، هم مخابرات ایران و هم fcp ها نمی‌توانند سایر خدمات ارتباطات ثابت را نیز به مردم ارائه دهند و در روند ارائه خدمات ثابت به مردم دچار وقفه و مشکل خواهند شد و در نهایت ضرر اصلی را همان مردمی می بینند که می خواهید از حق آنها دفاع کنید.

این درحالی ست که شرکت مخابرات ایران حتی اگر بخواهد یک شرکت فاقد قدرت و توان باقی بماند و توسعه را نیز متوقف کند، باز هم در بازار ICT چنان تأثیر می‌گذارد که باعث نابودی سایر شرکت ها و اپراتورهای مخابراتی خواهد شد. بنابراین همه FCPها تمامی سخنشان به رگولاتوری و حاکمیت این است که با کمک به مخابرات در واقع بازار ICT کشور را نجات دهند .بیدآبادی تأکید می‌کند که امروز دیگر ADSL جوابگوی تقاضای مشتریان نیست و اینترنت پرسرعت باید توسعه پیدا کند و دراین مسیر شرکت مخابرات ایران و ذی نفعان بازار ICT می توانند با همکاری هم، توسعه را به راحتی انجام دهند تا هم خود نفع برده هم مردم به خدمات با کیفیت و به روز دسترسی داشته باشند .

وی افزود: مهمتر از ایده ، اجراست . بنابراین انتظار می رود که شرکت مخابرات ایران با امکاناتی که در اختیار دارد و با توجه به داشتن نیروهای ماهر و با تجربه بتواند ایده های مثبت را در زمان مناسب به اجرا درآورد که با این وجود علی رغم مشکلات و تحریم هایی که وجود دارد این شرکت حتماً در مسیر توسعه موفق خواهد بود.

وی اظهار داشت : شرکت صبا نت آمادگی خود را برای مذاکره و هرگونه همکاری با شرکت مخابرات ایران اعلام می دارد .امیداست با روی کار آمدن وزیر جدید تمامی مشکلات اپراتورها به عنوان ذی نفعان صنعت ICT حل شود و همگی در امر توسعه که سالهاست مغفول مانده است ، با هم همدل و همراه باشیم .

در همین رابطه ، مدیرعامل شرکت آسیاتک نیز معتقد است که دولت نیز نباید در قیمت گذاری ورود کند، زمانی که مخابرات بتواند سرپا بایستد؛ بازار رقابتی نیز به نفع سازمان ها و شرکت های حوزه ارتباطی شکل می گیرد که این تجربه ، در نهایت به نفع مشتری و شرکت های مهمی مانند مخابرات است.

حفظ جایگاه ارتباطی با تعامل مخابرات و FCPها

مدیرعامل شرکت صبانت همچنین نقش شرکت مخابرات ایران را مهم و تعیین کننده می داند. او معتقد است این شرکت با تغییر نگرش و قراردادن امکاناتی که در اختیار دارد به ذی نفعان بازار ICT و نگاه یکسان به همه FCP ها می تواند باعث رضایتمندی بیشتر مشتریان در بازار باشد. 

احمد بیدآبادی، در خصوص رویکرد شرکت مخابرات ایران در شرایط کنونی اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران با داشتن تجربه، امکانات ، نیروی انسانی ، سواد و تجهیزات مناسب می بایست با توجه به شرایط فعلی رویکرد خود را تغییر دهد . این شرکت که دنبال چابکی و پویایی ست؛ باید از خرده فروشی کناره گرفته و به سمت network providers برود .به عبارت دیگر با در اختیار قراردادن زیرساخت شبکه به FCPها هم خود نفع می برد هم باعث رونق بازار ICT در کشور می شود.

وی افزود: آنچه باعث تغییر شرایط مخابرات ایران می‌شود، تغییر نگرش در این شرکت است. همبستگی ، تعامل سازنده و تفاهم با ذی نفعان اگر در دستور کار شرکت مخابرات ایران قرار گیرد، پیشرفت های خوبی نصیب این شرکت خواهد شد که همه از آن سود خواهیم برد.

احمد نخجوانی ، مدیرعامل شاتل نیز، در همین رابطه اظهار داشت : در آنجایی که مخابرات می توانست با تعامل با FCP ها ، درروند توسعه موثر باشد کوتاهی زیادی صورت گرفته است و دلیل نبود نگاه تجاری و زبان گفت وگو در مخابرات است.
وی اظهار داشت : شاتل به عنوان مشتری ۹۰ میلیاردتومانی مخابرات ، همواره به دنبال گفت وگو با مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران است .

وی همچنین اظهار داشت: پیشنهاد می کنم اگر مخابرات با FCPها در ارایه خدمات مشارکت داشته باشد، باعث افزایش درآمد دو طرف خواهد شد درحالی که موضوعات فرسایشی سالهاست که در مخابرات ادامه پیدا می کند و حل نمی شود . و این تعلل باعث می شود هم ما زیان کرده و مشتریان خود را از دست بدهیم و هم مخابرات خود را از درآمد محروم کرده است. 

یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک نیز، نیز به گونه ای دیگر این عدم تعامل را بازگو کرد. او به قرار داد بیت استریم اشاره و با بیان اینکه وجود یک صدایی شرط لازم محقق شدن بیت استریم به صورت کامل است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین عللی که بیت استریم به معنای مصطلح پیش نمی رود، این است که در تمام اجزای مخابرات یک صدایی و یک سیاست وجود ندارد و این مورد یکی از گرفتاری های مهم مخابرات در حوزه های مختلف است.

یوسفی زاده ضمن اصل تغییر پذیری را بزرگ ترین چالش فعلی شرکت مخابرات ایران دانست و گفت: نکته مهم در زمینه تغییر پذیری ، اجرای سریع و متوازن این تغییرات در بدنه سازمان بزرگ مخابرات است


وی افزود: مخابرات در راهکار اصلی باید به سمت عمده فروشی و سرویس های تجاری حرکت کند و بهبود در ساختار فرایندها با توجه به ورود سریع نسل های جدید ارتباطات باید در اولویت قرار بگیرد.

یوسفی زاده با بیان اینکه استانداردهای سازمانی مخابرات در حوزه منابع انسانی و چارت بندی آن نیز در همین راستا قابل تغییر است، خاطرنشان کرد: بازنگری صحیح در نوع ارائه سرویس و اجزای تشکیل دهنده ، منجر به توسعه صحیح زیرساخت ها و ضریب نفوذ بیشتر و توسعه سرویس دهی می شود که مجموعه مخابرات در اجرای این اصل باید بیش از گذشته تلاش کند.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x