اجتماعی استان تصاویر چندر رسانه دین و اندیشه سیاسی فرهنگ و هنر

اولویت‌های دادستانی تهران برای تحقق اهداف سند تحول قضایی

اولویت‌های دادستانی تهران برای تحقق اهداف سند تحول قضایی

اولویت‌های دادستانی تهران برای تحقق اهداف سند تحول قضایی

دادستان تهران به ارائه رهنمودهای عملی در زمینه ارتقا سطح عملکرد دادسراها بر مبنای سند تحول قضائی و برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ پرداخت.

پایگاه خبری احوال نیوز به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دکتر علی القاصی در جلسه ویدئو کنفرانس ارتباط همزمان با دادسراهای استان تهران که به منظور ارتقا ارزیابی عملکرد نواحی دادسرای تهران و دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران برگزار شد با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مد ظله العالی بر اهمیت خدمت رسانی به مردم در حکم انتصاب رئیس جدید قوه قضائیه اظهار کرد: مسئله خدمت به مردم هم در حکم رئیس قبلی دستگاه قضائی و هم در حکم انتصاب حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج آقای محسنی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و مجموعه دادستانی باید نکات مورد نظر مقام عظمای ولایت را در اقدامات، برنامه کاری و تصمیمات حوزه مدیریتی سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم به دستگاه قضائی سرمایه نظام است، تصریح کرد: این اعتماد در رضایتمندی از عملکرد دادسراها به عنوان خط مقدم ارتباط دستگاه قضائی با مردم تجلی می‌یابد و ما باید به حفظ این سرمایه توجه و اهتمام کافی داشته باشیم.

دادستان تهران به تشریح اولویت‌های دادستانی تهران پرداخت و گفت: ضرورت توجه به رفع اطاله دادرسی، تسریع در تعیین تکلیف پرونده‌های مسن، افزایش استفاده از ابلاغ‌های الکترونیک و فن آوری های نوین در سیستم دادسرا، تکریم ارباب رجوع، مدیریت پرونده‌های خاص و جرایم مخل نظم و امنیت جامعه، تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی و توجه به نظم و انضباط اداری و رفتار و ارتباطات نیروی انسانی از جمله برنامه‌های دادستانی تهران است که باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

وی به ارائه رهنمودهای عملی در زمینه ارتقا سطح عملکرد دادسراها بر مبنای سند تحول قضائی و برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ پرداخت و بر مبارزه با فساد در درون و بیرون دستگاه قضائی، اهتمام در پیگیری حقوق عامه، مدیریت پرونده‌های جرایم اقتصادی با رویکرد حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و تقویت سامانه‌های ارتباط الکترونیک با مراجع انتظامی تأکید کرد.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حضور مستمر قضات و بازپرسان پرونده‌ها در زندان‌ها با یادآوری اهمیت حبس زدایی و کمک به آزادی زندانیان به تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان دستگاه قضائی و رویکرد رؤسای قبلی و جدید قوه قضائیه اشاره کرد و از سرپرستان دادسراها خواست با پرهیز از سخت گیری، نسبت به تسریع در تعیین تکلیف زندانیان واجد شرایط با استفاده از نهادهای ارفاقی، آزادی مشروط، تعلیق مجازات حبس، اعطای مرخصی و … تلاش کنند و حداقل ماهی یک بار زمینه حضور قضات همه دادسراها در زندان‌ها فراهم شود.

در ابتدای این جلسه معاون اول دادستان تهران با ارائه گزارش آماری تفکیکی در خصوص وضعیت عملکرد در هریک از نواحی دادسراهای تهران، افزود: در سال ۱۳۹۸، تعداد ۵۵ هزار و ۶۹۴ فقره پرونده و در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۶ هزار و ۶۱۷ فقره و در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ هزار و ۸۱ فقره پرونده از موجودی پرونده‌ها در نواحی دادسراهای تهران کسر شده است.

وی ابراز امیدواری کرد شاخص ابلاغ الکترونیک، همان طور که در برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ دادسرا پیش بینی شده، تا مهرماه ۱۴۰۰ به ۹۵ درصد برسد.

جلسه ویدئو کنفرانس ارتباط همزمان با دادسراهای استان تهران به منظور ارتقا ارزیابی عملکرد نواحی دادسرای تهران و دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران، روز سه شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ به ریاست دادستان تهران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دادستانی تهران برگزار شد و طی آن عملکرد دادسراهای استان در سال ۹۹ و سه ماهه نخست سال جاری بر مبنای اهداف و شاخص‌های برنامه عملیاتی ۱۴۰۰ مورد ارزیابی قرار گرفت.

در این جلسه عملکرد دادسراها با توجه به شاخص‌های آمار پرونده‌های وارده، موجودی و مختومه در شعب دادیاری، بازپرسی و اجرای احکام، آمار و انواع تصمیمات قضائی متخذه، آمار استفاده از ابلاغ الکترونیک، متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها، وضعیت ۱۰ اتهام اول در هر یک از دادسراها، آمار پرونده‌های مسن و … مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام /*

نظرات
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x